Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius Plug-in Hybrid: Delší dojezd a rychlejší nabíjení díky lithiu a zástrčce

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Prius dostal konečně lithiový akumulátor a navíc zástrčku, kterou bude možné nabíjet i z domácí elektrické zásuvky. Zatím jde o experiment s 500 vozy, ale výroba je velmi pravděpodobná.

Toyota ukáže ve Frankfurtu evoluční verzi Priusu třetí generace. Stejně jako u sportovních evolucí, jde i zde o výkony, ne však o ty, které souvisí s rychlostí, nýbrž s možnostmi elektrické části hybridní soustavy.

Z názvu lze vyčíst - a Toyota to už dříve několikrát avizovala - že tento Prius se nespoléhá jen na dobíjení akumulátorů pomocí spalovacího motoru nebo rekuperací energie. Můžete jej totiž navíc dobíjet buď doma, nebo z veřejné dobíjecí sítě. Nový lithiový akumulátor se v hybridech Toyoty objevuje poprvé, a přestože to není absolutní světová novinka, pokrok je to významný. Primát si připsal Mercedes-Benz S 400 Hybrid, jenže jeho elektrická soustava (jde o mild-hybrid) má ve srovnání s tou v Priusu spíše symbolický efekt.

Nový akumulátor má vítané vlastnosti. Hustota skladování energie je mnohem vyšší než u NiMH-akumulátorů. Dobití na plnou kapacitu má údajně trvat jen 1,5 hodiny z běžné 230 V sítě.

Vyšší kapacita akumulátoru umožnila větší dojezd na čistě elektrický pohon, který nyní činí 20 km. Argument, že jde stále o nedostatečnou hodnotu, vyvrací výrobce průzkumem, který ukázal, že ve Francii a Británii tvoří 80 % všech cest autem trasy na vzdálenost kratší než 25 km. V samotné Velké Británii je 80 % cest dokonce kratších než 10 km.

S pomocí elektromotoru, který neomezuje prostor pro posádku ani zavazadla, se lze nově rozjet až na rychlost 100 km/h. Kombinovaná spotřeba je tedy díky větší míře využití elektropohonu výrazně nižší, množství emisí CO2 je v podstatě nejvíce závislé na tom, z jakého zdroje je elektřina v zásuvce získána. Další vlastnosti jsou podobné jako u běžných Priusů. K dispozici je dálkově ovládaná klimatizace, kterou lze vychladit interiér ještě před nastoupením do vozidla, palubní informační systém zobrazuje dojezd na elektrický pohon a okamžik startu spalovacího motoru.

V příštím roce se dostane 500 Priusů Plug-In Hybrid do leasingových nájmů flotilových zákazníků, takže je Toyota v podstatě testuje v reálných podmínkách. Sériová výroba zatím nebyla přislíbena, ale podle našeho názoru je velmi pravděpodobná.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
13. 9. 2009 20:10
Re: Konečně
Já bych takovou jistotu neměl... zákon o zachování energe platí i v 21. století, takže Volt má jen dvě možnosti:
1. bu=d velký spalovací motor o výkonu aspoň 50kW, aby auto s úplně vybitými bateriemi aspo%n trochu jelo
2. nebo má pravdu radek.m a mida a v autě bude motůrek 500ccm, který ale tím autem nepohne, když budou baterky k.o.
Avatar - Blue Sun
12. 9. 2009 11:16
:-)
Jojo, jen houšť a větší kapky. Bohužel jsou zatím tyto první vlaštovky mimo cenové možnosti většiny lidí. A i mimo možnosti nabíjení, málokdo dnes má svou garáž. Na sídlišti hybrid nenabijete, to je jediná vada.
11. 9. 2009 18:11
Re: Konečně
Rozumis tomu spatne. Volt bez problemu jede i se zcela vybitymi baterkami primo na elektrinu vyrabenou motorgeneratorem. Nicmene to, ze s sebou "tahas" namisto velkych baterii motor je spravne, protoze dnes stale jeste je ten motor lehci nez baterie pro velky dojezd. Coz je mimochodem jeden z duvodu, proc je dnes plugin hybrid vyhodnejsi nez cisty elektromobil.
Avatar - radek.m
11. 9. 2009 18:02
Re: Konečně
Volt je podle me nejhorsi cesta mezi plne elektrickymi auty a hybridy.

Problem VOLTu je, ze se nedokaze znovu rozjet pokud nedobijes baterie - motor je takovy prodluzovak, ktery snizuje rycholost vybijeni baterii od urcite kapacity. Pokud tomu dobre rozumim. Takze sebou v podstate tahas motor misto vetsich baterek.
11. 9. 2009 13:53
Re: Konečně
Podle mne bude mít skutečný smysl až řešení Chevrolet Volt ve verzi plug-in. Stačí malý spalovací motůrek (250, 350, 400 ccm?), který pracuje v přesně daném režimu otáček (kde produkuje minimum spalin) a vyrábí elektřinu, která dobíjí aku. Toto doplněno o rekuperační systém je řešení, které má daleko větší smysl než primární pohon spal. motorem doplněný o pomocný elektromotor.