Toyota Prius Plug-in Hybrid: Delší dojezd a rychlejší nabíjení díky lithiu a zástrčce
Toyota ukáže ve Frankfurtu evoluční verzi Priusu třetí generace. Stejně jako u sportovních evolucí, jde i zde o výkony, ne však o ty, které souvisí s rychlostí, nýbrž s možnostmi elektrické části hybridní soustavy.
Z názvu lze vyčíst - a Toyota to už dříve několikrát avizovala - že tento Prius se nespoléhá jen na dobíjení akumulátorů pomocí spalovacího motoru nebo rekuperací energie. Můžete jej totiž navíc dobíjet buď doma, nebo z veřejné dobíjecí sítě. Nový lithiový akumulátor se v hybridech Toyoty objevuje poprvé, a přestože to není absolutní světová novinka, pokrok je to významný. Primát si připsal Mercedes-Benz S 400 Hybrid, jenže jeho elektrická soustava (jde o mild-hybrid) má ve srovnání s tou v Priusu spíše symbolický efekt.
Nový akumulátor má vítané vlastnosti. Hustota skladování energie je mnohem vyšší než u NiMH-akumulátorů. Dobití na plnou kapacitu má údajně trvat jen 1,5 hodiny z běžné 230 V sítě.
Vyšší kapacita akumulátoru umožnila větší dojezd na čistě elektrický pohon, který nyní činí 20 km. Argument, že jde stále o nedostatečnou hodnotu, vyvrací výrobce průzkumem, který ukázal, že ve Francii a Británii tvoří 80 % všech cest autem trasy na vzdálenost kratší než 25 km. V samotné Velké Británii je 80 % cest dokonce kratších než 10 km.
S pomocí elektromotoru, který neomezuje prostor pro posádku ani zavazadla, se lze nově rozjet až na rychlost 100 km/h. Kombinovaná spotřeba je tedy díky větší míře využití elektropohonu výrazně nižší, množství emisí CO2 je v podstatě nejvíce závislé na tom, z jakého zdroje je elektřina v zásuvce získána. Další vlastnosti jsou podobné jako u běžných Priusů. K dispozici je dálkově ovládaná klimatizace, kterou lze vychladit interiér ještě před nastoupením do vozidla, palubní informační systém zobrazuje dojezd na elektrický pohon a okamžik startu spalovacího motoru.
V příštím roce se dostane 500 Priusů Plug-In Hybrid do leasingových nájmů flotilových zákazníků, takže je Toyota v podstatě testuje v reálných podmínkách. Sériová výroba zatím nebyla přislíbena, ale podle našeho názoru je velmi pravděpodobná.