Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota vyvíjí malé sportovní kupátko

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Toyota má v současnosti v nabídce jen jediné sportovní kupé. Můžeme ovšem počítat s návratem Supry, comeback si možná odbude i Celica. A co dál?

To, že Toyota jako v současnosti největší světová automobilka postupně opustila segment sportovních aut, se ukázalo jako velká chyba. A uvědomují si to i nejvyšší mužové společnosti. Supra, Celica, MR2 – všechny tyto řady představovaly v několika svých generacích ikony. Dnes je v portfoliu pouze „toyobaru“ GT 86. Ale máme dobrou zprávu, chystá se nový model velikostně i cenově hluboko pod ním. Ano, v Japonsku vyvíjejí lehké, zhruba tunové kupátko pro masy. Došlo jim, že i „hachi-roku“ váží moc a pro někoho je prostě příliš drahá? V táboře fanoušků vypuká všeobecné veselí!

Australský server Motoring tvrdí, že vskutku kompaktní kupé má být postaveno na podvozku s rozvorem 2480 mm. K dispozici už jsou i další přesné rozměry: bude jen 3995 mm dlouhé, 1695 mm široké a 1320 mm vysoké. Čtyřmetrový sporťáček pro dva, to už tu opravdu dlouho nebylo! Počítá se i se zadními sedačkami, ale ty spíš poslouží jako odkladiště kabelky spolujezdkyně než k přepravě dalších cestujících.

Motor přijde určitě dopředu, návrat MR2 byl nakonec smeten ze stolu. Půjde ovšem o čtyřválcovou zážehovou patnáctistovku s výkonem 97 kW a točivým momentem 145 N.m. Agregát 2NR-FE s Atkinsonovým cyklem a variabilním časováním VVT-i už Toyota má, technici jen zvýší kompresi. Žádné turbo, zůstane atmosférický! Ani o přidaném elektromotoru se díkybohu nemluví... Pohon zadních kol je jaksi samozřejmostí, auto dostane zcela novou platformu, kromě ní i šestistupňovou přímo řazenou převodovku a pro líné Američany automat se stejným počtem rychlostí. No, beztak se dovnitř většina ani nenasouká... Vpředu McPhersony, vzadu dvojité lichoběžníky a velká šestnáctipalcová kola s pneumatikami 195/50 znějí jako rajská hudba. Výsledná hmotnost 980 kg pochází snad z říše snů. S tímhle autem bude hodně, ale opravdu hodně velká legrace!

Čeká nás čistá radost. Konečně... Výkon určitě stačí, na co stovky koní? Na studii si počkáme do příštího roku, Toyota ji představí doma v Tokiu. Vývoj běží zcela ve vlastní režii, nikoli ve spolupráci s BMW. Sériový model přijde za další dvě léta a do prodejen v Zemi vycházejícího slunce zamíří nejdříve v úvodu sezóny 2018. Motoring odhaduje základní cenu na 20 tisíc australských dolarů, což je v dnešním kurzu pouhých 388 tisíc korun. Zní to skvěle, opravdový sporťák za tak málo zatím nekoupíte. Je tedy pořád dost času na to, abychom mohli vytáhnout úspory a ještě něco navíc našetřit...

Toyota už v minulosti podobných aut vyráběla několik. Za všechny příklady stačí uvést model Sports 800 (typ UP15), který není v našich končinách příliš známý. Diblík s délkou nepřesahující 3,6 m byl poháněn vpředu umístěným dvouválcovým vzduchem chlazeným boxerem (!) objemu 0,8 l, který se mohl pochlubit 34 kW. 580 kg vážící autíčko se díky němu umělo rozvášnit až na 160 km/h. V letech 1965-1969 bylo postaveno jen 3.131 kusů, do dnešních dnů jich přežily asi tři stovky. Jedná se tedy o velkou vzácnost. Dokonce existoval i hybridní prototyp. Mimochodem, Sports 800 patří také jedno důležité prvenství. Toyota totiž v jeho případě zavedla do sériové výroby odnímatelný panel střechy nad sedadly. Porsche mělo s targou teprve přijít...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)