Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris WRC: Tovární tým Gazoo angažoval pro MS rallye finské piloty

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Toyota Gazoo Racing představila definitivní verzi Yarisu WRC pro sezónu 2017 včetně specifikací a oznámila jezdecké složení. Je kompletně finské.

Toyota se po osmnácti letech vrací oficiálně do nejvyšší ligy automobilových soutěží. Vlastně sedmnácti, protože skončila v závěru sezóny 1999, pak se soustředila na formuli 1. Oznámila konečně nejen finální specifikace Yarisu WRC, ale hlavně definitivní jezdecké složení. Vzhledem k odchodu dominantního Volkswagenu se počet továrních stájí nerozšíří. Čtyřnásobný mistr světa Sébastien Ogier si našel místo u Fordu, i když ostrý yaris také testoval. K Japoncům však přichází jeho dosavadní kolega Jari-Matti Latvala.

Juho Hänninen byl oznámen již dříve, Latvala ovšem převezme post jedničky. Aby toho nebylo málo, sestavu doplňuje ještě další Fin. Od Škody se sem přesouvá Esapekka Lappi, letošní celkový vítěz MS kategorie WRC2 s Fabií R5, zatím mu byl přidělen statut zkušebního pilota. Zda Toyota nasadí v některých rallye třetí auto, je zatím ve hvězdách. Pro úplnost dodejme, že šéfem týmu je bývalý čtyřnásobný šampion z druhé poloviny 90. let Tommi Mäkinen. Vedle Hänninena usedne na horké sedadlo spolujezdce Kaj Lindström, který navigoval kdysi právě i Mäkinena! Latvala pojede se svým tradičním „mitfárou“ Miikkou Anttilou a Lappi s Jannem Fermem.

Vzhled Yarisu WRC se do jeho oficiálního závodního debutu ještě může malinko změnit, automobilka však uvolnila novou sadu oficiálních fotografií a doplnila ji alespoň přibližnými technickými údaji. 4085 mm dlouhé, 1875 mm široké a mohutně okřídlené speciály pochopitelně pohánějí přeplňované čtyřválce 1,6 l s výkonem přes 380 koní (280 kW). Pravidla pro rok 2017 předepisují širší restriktory s průměrem 36 mm.

O přenos točivého momentu 425 N.m se starají kompozitová dvoukotoučová spojka a šestistupňová převodovka. Pohon všech kol využívá tří diferenciálů, přední a zadní jsou mechanické, centrální aktivní. Podvozek s rozvorem 2511 mm a nastavitelným rozchodem kol má vpředu i vzadu vzpěry McPherson, řízení zůstalo hřebenové, posilovač je hydraulický. Na šotolinovém povrchu se používají 300mm kotouče, na asfaltu větší s průměrem 370 mm, chladí je vždy vzduch i kapalina. Auta váží 1190 kg a Toyota uvádí maximální rychlost 201 km/h, ta samozřejmě závisí na použitých převodech.

Za návrhy, vývojem a stavbou stáli hlavně tři muži: Tom Fowler, Simon Carrier a Mikko Ruoha. Rallye Monte Carlo začíná 19. ledna 2017. Toyota se popere s továrními jezdci Hyundaie, Fordu (ten zastupuje M-Sport Malcolma Wilsona) a po roční pauze se oficiálně vrací i Citroën. Všechny automobilky mají speciály zcela nové, postavené podle volnějších předpisů. Vyhraje Toyota už v první sezóně?

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Czerwik
14. 12. 2016 13:20
Re: Zadní světa
zrejme... [odkaz]
Avatar - Glaukos
14. 12. 2016 12:45
Zadní světa
Dost by mě zajímalo, zda jsou ta úplně jiná zadní světla předzvěstí nějaké modernizace