Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Trabant – 50 let ve službách lidu (2. část: vzestup a pád)

Karel Haas

První provedení Trabantu (typy P50 a P60) šlo na dračku, přesto došlo v roce 1964 k výrazné modernizaci, díky které vydržel Trabant 601 ve výrobě plných 27 let. S pádem berlínské zdi ale byly jeho dny sečteny.

První díl článku najdete na odkaze: Trabant - 50 let ve službách lidu (1. část: dědictví DKW)

Trabant 601 – bestseller je na světě

Během výroby Trabantu P50/P60 se zjistilo, že větší zaoblení některých dílů karoserie způsobovalo nežádoucí deformaci použitých plastů a proto návrháři zvolili pro nový Trabant hranatější tvary, které ostatně byly v té době moderní. Premiéru oslavil nový Trabant 601 na lipském veletrhu v roce1964, kde se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků. Kombi Trabant 601 Universal se začalo vyrábět souběžně s dvoudveřovým provedením, proti typu P50/60 se zadní dveře otevíraly směrem nahoru.

trabant vw elektromobil trabant vw elektromobil
 

Na karoserii byla nejmarkantnější změnou nová, snadno odnímatelná přední maska s jemnou mřížkou (logo se přestěhovalo na kapotu), obdélníkové přední směrovky a větší zadní koncová světla. Odlišný tvar měly i jednodílné nárazníky, lakované v barvě karoserie. Zavazadlový prostor se zvětšil na úctyhodných 415 litrů. Duroplastové panely karoserie byly upevněny na nosné ocelové kostře, svařené s plošinovým rámem podvozku. Všechna kola měla nezávislé zavěšení, pérování vpředu i vzadu zajišťovala příčná listová pera s teleskopickými tlumiči. Bubnové brzdy měly jednookruhové kapalinové ovládání.

Objem vzduchem chlazeného dvoutaktního dvouválce se proti typu P60 nezměnil, ale výkon vzrostl díky úpravám kanálů a pístů na 19,1 kW (26 k) při 4200 ot./min a maximální rychlost vzrostla na 110 km/h (kombi o 5 km/h méně). Později se výkon motoru zvýšil o další tři koně.

V roce 1966 se začal vyrábět Trabant v otevřeném provedení s plátěnou střechou, nazývaném Kübel (ano, opravdu to česky znamená vědro neboli kýbl). Dodával se pro potřeby armády a byl vhodný i pro lesní a zemědělské práce. Mnohem později, až v roce 1978 bylo od tohoto modelu odvozeno civilní provedení nazvané Tramp. Celá řada kabrioletů Trabant vznikla odříznutím střechy limuzíny. Existují firmy, které k této přestavbě prodávají stavebnice. Když jsme u přestaveb, tak se nabízejí i přestavby Trabanta na elektromobil.

Nezdařené pokusy - Trabant s motory Wankel a Škoda

Pár let po zahájení výroby Trabantu 601 se v automobilce Sachsenring začali zamýšlet nad možným nástupcem. Vznikl tak projekt P603, třídveřový vůz se zadním víkem vyklápěným nahoru a 3,5 m dlouhou karoserií s ocelovým skeletem a panely z duroplastu. Při hledání vhodného motoru, který by nahradil neekologický dvoutakt, se uvažovalo o motoru s krouživým pístem (Wankel), na který byla dokonce zakoupena licence od firmy NSU. Mnohem reálnějším zdrojem síly se však jevil litrový motor z vozu Škoda 1000MB, který byl skutečně namontován do šesti funkčních prototypů P603 (další dva poháněl motor Wankel a jeden tříválec z Wartburgu).

V roce 1968 byl ale celý projekt zrušen, aby o dva roky později vznikl společný projekt obou východoněmeckých automobilek (Sachsenring Zwickau a AWE Eisenach) s naší Škodovkou, podle kterého měla Škoda dodávat motory 1,1 l a1,3 l OHC do tří a čtyřdveřových vozů čtyřmetrové délky. Do projektu 760 vložila Škodovka značné úsilí, ale z rozhodnutí východoněmeckých komunistů byl projekt v roce 1973 opět zrušen.

Ve Cvikově se ale nevzdali a začali pracovat na projektu P610, malém třídveřovém voze tentokrát s celokovovou karoserií a opět s motorem Škoda. Do roku 1979 vzniklo kolem dvacítky prototypů než přišel od politbyra SED znovu zákaz pokračování ve vývoji. Nic na tom nezměnila ani studie 601 WE z roku 1982. Trabanty se tak bez větších změn vyráběly dál.

Poslední dějství

Dobrý odbyt na domácím a východoevropském trhu nenutil výrobce trabantu k výraznější modernizaci. Až na podzim 1983 došlo k náhradě 6V elektrické instalace za 12V a o dva roky později k použití bezkontaktního elektronického zapalování. Luxusní provedení (de luxe) dostalo chromované nárazníky, vyklápěcí zadní boční okna, dvoubarevné lakování, vyložení kufru filcem atd. Naděje na náhradu dvoutaktního motoru se naskytla v roce 1984, kdy automobilka Volkswagen nabídla k prodeji výrobních zařízení čtyřtaktních motorů. V Karl-Marx-Stadtu se skutečně rozjela výroba licenčních motorů VW a v roce 1988 se začal dodávat Trabant 1.1 se čtyřtaktním čtyřválcem o objemu 1043 cm3. Montáž čtyřtaktu si vyžádala značné úpravy přední části vozidla, včetně náhrady listového pera vinutými pružinami (toho se už předtím dočkala zadní náprava). Trabant 1.1 se od roku 1988 vyráběl v nově postavené továrně v Moselu poblíž Zwickau, kde se také začaly montovat vozy VW Polo. Dvoutaktní Trabant 601 ale dál zůstával ve výrobě až do roku 1990. 30. dubna 1991 pak byl vyroben poslední Trabant 1.1.

trabant vw elektromobil trabant vw elektromobil
 

Těžko si představit lepší závěr kariéry tohoto socialistického symbolu, než je spoluúčast Trabantů na hromadném odchodu východních Němců přes pražské velvyslanectví NSR na podzim 1989 (stovky jich zůstaly opuštěny na pražských ulicích). David Černý ztvárnil exodus Němců vtipnou sochou Trabanta na nohách, která byla nejdříve vystavena na Staroměstském náměstí a nyní stojí na zahradě německého velvyslanectví v Praze. Také graffiti namalované na zbytku berlínské zdi symbolizuje účast trabantů na historických změnách.

Navzdory kouřícímu výfuku a slabému motoru byl zájem o Trabanta v NDR a celé východní Evropě po celou dobu jeho výroby obrovský a dlouhé čekací doby na nový vůz (až 11 let) byly příčinou toho, že ojeté vozy se prodávaly dráž než nové. Za necelých 34 let bylo vyrobeno přes 3 miliony Trabantů a dodnes se s nimi můžeme setkat na různých srazech i v běžném provozu. Staly se také vděčným objektem lidové tvořivosti, takže existuje nesčíslné množství jejich přestaveb a barevných provedení. Spekuluje se i o další výrobě trabantů. Na frankfurtském autosalonu 2007 vystavil německý výrobce automobilových modelů Herpa model 1:10 možného budoucího trabantu, získal práva na značku Trabant a spustil anketu sondující zájem o „Nový Trabi“.

trabant vw elektromobil trabant vw elektromobil
 

Téma „trabant“ je téměř nevyčerpatelné a tento článek nemohl postihnout historii trabantu v plné šíři. Je jen skromným příspěvkem k oslavám jeho padesátin.
















Trabant a předchůdci - technická data
Model IFA F9 AWZ P70 Trabant P50 (500) Trabant P60 (600) Trabant 601
Výroba v letech 1948 - 1955 1955 - 1959 1958 - 1962 1962 - 1964 1964 - 1991
Motor dvoutaktní dvoutaktní dvoutaktní dvoutaktní dvoutaktní
Počet válců 3 2 2 2 2
Zdvihový objem [cm3] 900 690 499 594 594
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 22/3800 16,2/3500 13,2-14,7/3750 16,9/3800 19,1/4200
Pohotovostní/už. hmotnost [kg] 870/380 820/320 620/330 620/330 615/385
Rozvor [mm] 2300 2380 2020 2020 2020
Délka [mm] 4200 3740 3361 3361 3555
Šířka [mm] 1600 1500 1493 1493 1505
Výška [mm] 1450 1480 1465 1465 1440
Max. rychlost [km/h] 110 95 90 100 100
Prům. spotřeba [l/100 km] 8,5 7 6 6,8 7,9
Karel Haas