Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TÜV Report 2004(3.díl): útok Porsche na 1.místo

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Přinášíme třetí díl podrobné statistiky hodnocení ojetých automobilů, kterou zveřejnil německý Autobild. Podíváme se na 6-7 let staré automobily. Mezi hodnocenými najdeme mnoho z těch, které jsou u nás za ceny 100-150 tisíc Kč, tolik žádané.

Přinášíme třetí díl podrobné statistiky hodnocení ojetých automobilů, kterou zveřejnil německý Autobild. Podíváme se na 6-7 let staré automobily. Mezi hodnocenými najdeme mnoho z těch, které jsou u nás za ceny 100-150 tisíc Kč, tolik žádané. Renaulty v této věkové skupině zcela propadly se 4 vozy v poslední desítce.

Starlet, 911, RAV4, SL, Impreza. Jména, která se u nás v bazarech zase tak často nevidí jsou na prvních 5 pozicích v žebříčku TÜV Autoreport 2004 mezi automobily starými 6 až 7 let, který nedávno zveřejnil německý Autobild. Do první desítky se dostaly staří známí z ostatních věkových skupin TÜV Reportu: Mercedes SLK, Toyoty Corolla a Carina, Nissan Almera a Subaru Legacy (s konstrukčně náročným trvalým pohonem všech kol !).

V diskuzi k předchozím článkům zazněl názor, že statistika TÜV není objektivní z toho důvodu, že nebere ohled na počet najetých kilometrů. Je diskutabilní, kdo najede průměrně více kilometrů. Zda řidiči Porsche 911, Mercedesů SL a SLK nebo lidé co si koupí Toyoty Corolly. Ani TÜV ani Autobild a nakonec ani redakce Auto.cz netrvdí že uveřejněné tabulky jsou absolutním a jednoznačným soudem na jednotlivými modely. Jako každá statistika má i tato své mouchy. Vzhledem k více než 7 miliónům zkontrolovaných vozů mají ale tyto údaje svou váhu a lze se podle nich orientovat a připravit se na případná běžná problémová místa konkrétních modelů (statistika TÜV Autoreport 2004 je publikace rozsahu 196 stran a zde uvádíme jen nejdůležitější žebříčky). Mimo jiné je pečlivě hlídáno, aby se s daty nakládalo po statistické stránce správným způsobem. Musí být proveden určitý počet kontrol každého typu, aby ten pak byl zařazen do celkového žebříčku (to vysvětluje absenci některých známých modelů).

I kdybychom připustili, že výsledky jsou zatíženy chybou danou různým počtem ujetých kilometrů, nic to nemění na faktu, že průměrně máte při koupi Toyoty Starlet (třeba i s nižším počtem ujetých kilometrů), která je 6-7 let stará a obsadila první místo v tomto žebříčku, přesně 4,9% pravděpodobnost, že vůz bude mít nějakou vážnou závadu. Máme–li očekávat, že se naše Toyota (nebo kterýkoli jiný model) po určitém počtu kilometrů „rozsype“, bylo by to vidět na časovém průběhu pořadí jednotlivých modelů. Zásadních přesunů modelů v pořadí jednotlivých věkových kategorií mnoho nenajdeme, většina z nich je navíc spojena s výměnou modelu.

Kvalita automobilů má přirozeně mnoho měřítek, závady zjištěné na německých technických kontrolách jsou jedním z nich. Německé automobily jsou považovány veřejností za nadprůměrně kvalitní, ale tabulky ukazují, že to neplatí zdaleka pro všechny typy. Naopak statistika potvrzuje spíše podprůměrné subjektivní hodnocení italských, francouzských a španělských automobilek. I když i zde jsou výjimky. Nejvyšším italským modelem v dnešním žebříčku je kupodivu Fiat Barchetta, u kterého by se vzhledem k malosériové výrobě mohla předpokládat větší náchylnost k poruchám, ale ve skutečnosti je na tom o něco lépe (14,1% vadných vozů) než Volkswagen Polo (14,4%) . Nad průměrem jsou také francouzské Peugeoty 406, Citroëny Xantia a Saxo. Jen těsně pod průměrem je dvojice rivalů Fiat Bravo/Brava a hned za ní Volkswagen Golf/Bora.

Těsně nad posledními deseti vozy v žebříčku skončila Volva 440/460 a na jejich úrovni jsou BMW řady 3. Mezi desítkou nejhorších se umístily 4 modely značky Renault-Mégane, Espace, Clio a Twingo. Twingo na posledním hodnoceném místě má od předposledního Chrysleru Voyager odstup 3,3%, což je opravdu dost. Do poslední desítky se „vešla“ i Škoda Felicia (77.místo, 23,3% vozů s vážnou závadou).

TÜV Report 2004

Automobily stáří 6-7 let, průměr třídy 16,7%

model % aut s vážnou závadou       

1. Toyota Starlet 4,9%

2. Porsche 911 5,9%

2. Toyota RAV 4 5,9%

4. Mercedes SL 6,9%

5. Subaru Impreza 7,2%

6. Mercedes SLK 7,5%

7. Toyota Corolla 7,7%

8. Toyota Carina 8,0%

9. Nissan Almera 8,2%

10.Subaru Legacy 8,4%

11.Suzuki Baleno 8,6%

12.Mazda MX-5 9,1%

13.Mercedes S 9,6%

14.BMW Z3 10,1%

15.Audi A3 10,3%

16.Mercedes C 10,4%

17.Mazda 626 10,5%

18.Mitsubishi Space Vagon 10,7%

19.Mazda 323 10,8%

19.Mitsubishi Colt/Lancer 10,8%

21.Volvo 940/960 11,0%

22.Honda Civic 11,2%

23.Mercedes E 11,4%

24.Opel Corsa 11,7%

25.Daihatsu Cuore 11,8%

26.Saab 900 12,1%

27.Suzuki Vitara 12,1%

28.Mazda 121 12,2%

28.Mitsubishi Galant 12,2%

30.Peugeot 406 12,5%

31.Citroën Xantia 13,0%

31.Nissan Primera 13,0%

33.Honda Accord 13,2%

33.Opel Vectra 13,2%

33.Suzuki Swift 13,2%

36.Volvo 850 13,5%

37.Audi A8 13,6%

38.Mitsubishi Pajero 13,7%

39.BMW 7 13,8%

39.Opel Frontera 13,8%

41.Nissan Micra 14,0%

42.Fiat Barchetta 14,1%

43.Volkswagen Polo 14,4%

44.Opel Astra 14,8%

45.Jeep Grand Cherokee 15,0%

46.Citroën Saxo 16,1%

47.Hyundai Lantra 16,5%

--- hranice průměru třídy 16,7% ---

48.BMW 5 16,9%

49.Seat Ibiza 17,0%

50.Fiat Bravo/Brava 17,1%

51.Volkswagen Golf/Bora 17,5%

52.Lancia Y 17,9%

53.Peugeot 306 18,0%

53.Renault Laguna 18,0%

55.Ford Ka 18,4%

56.Ford Fiesta 18,5%

57.Volkswagen Passat 18,6%

58.Fiat Punto 18,7%

59.Peugeot 106 18,8%

59.Volkswagen Sharan 18,8%

61.Ford Mondeo 18,9%

62.Audi A4 19,0%

63.Ford Escort 19,0%

64.Ford Galaxy 19,1%

65.Mitsubishi Carisma 19,8%

66.Ford Scorpio 19,9%

66.Hyundai Accent 19,9%

68.Audi A6 20,3%

69.Kia Sephia 20,5%

70.Nissan Terrano II 20,5%

71.Fiat Marea 20,8%

72.Opel Omega 21,0%

73.BMW 3 21,2%

73.Volvo 440/460 21,2%

75.Renault Mégane 21,8%

76.Peugeot 806 22,2%

77.Škoda Felicia 23,3%

78.Citroën ZX 24,3%

79.Renault Espace 24,5%

80.Fiat Cinquecento 25,1%

81.Seat Toledo 25,3%

82.Renault Clio 27,1%

83.Alfa Romeo 145/146 27,5%

84.Chrysler Voyager 27,8%

85.Renault Twingo 31,1%

Ondřej Láník
Diskuze (18)