Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TÜV Report 2021: Vítězem testu spolehlivosti opět Mercedes GLC, Škoda je průměr, Dacia propadla

Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
Hyundai i30
91 Fotogalerie
Diskuze (62)

Odborníci z institutu TÜV tvrdí, že kvalita aut roste. Při vyhodnocování aktuálního TÜV Reportu zjistili, že podíl vážných závad se snížil, zatímco podíl aut zcela bez závad vzrostl.

Německý svaz TÜV zveřejnil svůj již tradiční TÜV Report, statistiku spolehlivosti automobilů, počítanou na základě hodnocení výsledků technické kontroly vozidel ve všech podnicích TÜV v Německu. Stejně jako v loňském roce i TÜV Report 2021 ovládl Mercedes-Benz GLC.

Statistika spolehlivosti se přitom zvlášť v letošním roce ukazuje pro zájemce o auto ještě důležitější než kdy dříve. I kvůli pandemii koronaviru nejen v Německu rostl počet prodaných ojetých automobilů.

Bodují i dostupná auta

Jistě dobrou zprávou je to, že nižší cena a vyšší věk automaticky neznamená ztrátu kvality. „Mezi 10 nejlépe hodnocenými vozidly se umístila celá řada levných modelů. A i po šesti, sedmi nebo více letech mají stále výborné hodnocení,“ zdůrazňuje důležitý závěr letošního ročníku TÜV Report Patrick Fruth, ředitel divize Mobility v TÜV SÜD.

Pohled na statistiky totiž dokládá, že spolehlivá auta nemusí být nutně drahá, a kvalita nemusí být zdaleka znakem výsadního postavení prémiových výrobců. Bodují tak například i vozidla jako Mazda 2, Opel Adam nebo Honda Jazz s nízkým podílem závad při první technické kontrole po třech letech.

„Tato vozidla jsou robustní, kompaktní a nabízí moderní, spolehlivou techniku. I proto jsou oblíbená mimo jiné pro profesionální použití, například v pečovatelských službách,“ upřesňuje Patrick Fruth. Přitom je z hlediska opotřebení materiálu náročný zejména městský provoz. „Časté brzdění, změny zátěže, najíždění na obrubníky. Typickým důsledkem jízdy ve městě je tak vysoké opotřebení brzd, kol, ale i podvozku,“ vysvětluje Fruth.

A čtenáři TÜV Reportu najdou tyto modely i po několika letech používání mezi vozidly s nejmenším počtem závad při technické kontrole. Potvrzuje to pohled na vyhodnocení sedm let starých vozidel - Opel Adam (s podílem vážných závad 10,3), Mazda 2 (10,5) a Honda Jazz (11,7). A to s počty najetých kilometrů od 61.000 do 68.000, což už je na poměry takhle malých aut úctyhodné číslo. Tato čísla navíc dokládají efektivnost údržby. Kdo své vozidlo podrobuje pravidelným prohlídkám, ten má i po mnoha kilometrech a letech stále spolehlivé auto.

TÜV Report 2021: Výsledky nejlepších a nejhorších aut ve stáří do tří let
NejlepšíModelPodíl vážných závad (%)NejhoršíModelPodíl vážných závad (%)
1.Mercedes-Benz GLC 1,7129.Dacia Duster11,1
2.-4.Mercedes-Benz B2,2128.Dacia Lodgy10,9
2.-4.Opel Insignia2,2127.Fiat Punto10,5
2.-4.Porsche 9112,2125.-126.Ford Galaxy10,4
5.Mercedes-Benz SLC2,4125.-126.Dacia Logan10,4
6.-7.Audi Q22,5124.Dacia Dokker10,0
6.-7.Hyundai i302,5122.-123.Renault Kangoo9,9
8.Mercedes-Benz A2,6122.-123.Ford S-Max9,9
9.Mazda CX-32,7121.Ford Mondeo9,0
10.Mercedes-Benz C2,8120.Citroën C4 Cactus8,9

 

Mezi vůbec nejlepší se pak dostal v hodnocení tříletých automobilů Opel Insignia, který s 2,2% podílem vážných závad obsadil druhou příčku, společně s Porsche 911 a Mercedesem třídy B. Lépe dopadl jen zmíněný Mercedes GLC.

Dacie na chvostu, a co Škoda?

Ne vždy je ale levné auto dobrou volbou. Na chvostu tabulky se totiž umístily Dacie Lodgy a Duster, u nichž zhruba každý desátý exemplář neprojde technickou kontrolou. Třetí od konce je Fiat Punto s 10,5 %.

Naopak vozy Škoda patří k průměru. Fabia se mezi vozy s rokem výroby 2017 a 2018 dostala na 57. příčku s podílem 5,2 % vážných závad, což bylo stejně jako u BMW 1 a 2 nebo Toyoty Aygo. Podobně je na tom rovněž Škoda Rapid s podílem 5,4 vážných závad. Nejhůře dopadla Škoda Superb s podílem 7,3 % vážných závad, což znamenalo až 108. příčku.

Naopak mezi vozidly s rokem výroby 2015 a 2016 je Škoda Superb z hodnocených mladoboleslavských modelů paradoxně nejlepší, přitom už do této kategorie rovněž spadá aktuální třetí generace. S podílem 6,6 % vážných závad skončila na 25. místě, stejně jako Seat Altea. Nejhůře je na tom Roomster na 94. místě s podílem 10,5 % vážných závad. Pořád ale jde o průměrný, nikoliv podprůměrný výsledek.

TÜV Report 2021: Výsledky nejlepších a nejhorších aut ve stáří do pěti let
NejlepšíModelPodíl vážných závad (%)NejhoršíModelPodíl vážných závad (%)
1.Porsche 9112,7130.VW Sharan20,3
2.-3.Opel Karl3,8129.VW Passat CC19,8
2.-3.Porsche Macan3,8128.Dacia Logan19,2
4.Mercedes-Benz GLE4,5127.Dacia Lodgy18,8
5.Mercedes-Benz SLC4,6126.Seat Alhambra18,4
6.VW Golf Sportsvan4,8125.Dacia Dokker17,3
7.Mazda 25,1124.Dacia Duster16,0
8.Mercedes-Benz B5,2123.Ford Ka15,9
9.-11.Audi Q55,3122.Dacia Sandero15,8
9.-11.Mercedes-Benz A5,3121.Renault Kangoo15,5
9.-11.Mercedes-Benz GLK5,3   

Na chvostu jsou v tomto případě modely Volkswagen Sharan a Volkswagen Passat CC. Mezi nejhorší opět patří také modely Dacia, nechybí tu ale ani bratr Sharanu, Seat Alhambra.

TÜV Report 2021: Výsledky nejlepších a nejhorších aut ve stáří do sedmi let
NejlepšíModelPodíl vážných závad (%)NejhoršíModelPodíl vážných závad (%)
1.Porsche 9114,1122.Dacia Logan30,9
2.Audi TT7,3121.Renault Kangoo27,1
3.Mercedes-Benz B7,8120.Dacia Lodgy25,6
4.-5.Toyota Auris8,6119.VW Passat CC25,3
4.-5.VW Touareg8,6118.VW Sharan24,2
6.-7.Mercedes-Benz A8,7117.Fiat Punto23,6
6.-7.Porsche Cayenne8,7116.Dacia Duster22,7
8.Mercedes-Benz SLK8,8115.VW Passat22,5
9.Audi A39,0114.Ford Galaxy22,3
10.Audi Q59,1113.Seat Alhambra22,2

U devítiletých automobilů se pak logicky zvyšuje nájezd i počet vážných závad. Mezi nejlepší kromě sezónních sporťáků každopádně patří Mitsubishi ASX nebo Audi Q5 a BMW X1. Na chvostu jsou naopak takové vozy jako Dacia Logan a Sandero, Renault Kangoo a Twingo nebo Fiat Panda, u nichž více než 30 % vozů napoprvé neprošlo technickou kontrolou.

TÜV Report 2021: Výsledky nejlepších a nejhorších aut ve stáří do devíti let
NejlepšíModelPodíl vážných závad (%)NejhoršíModelPodíl vážných závad (%)
1.Porsche 9116,7112.Dacia Logan34,4
2.Mercedes-Benz SLK7,5111.Renault Kangoo34,1
3.Audi TT10110.Dacia Sandero31,8
4.Mitsubishi ASX11,5109.Renault Twingo31,3
5.Audi Q512,2108.Fiat Panda31
6.BMW X112,5107.Kia Picanto29,7
7.Audi A6/A712,7106.Renault Clio29,2
8.-10.Mercedes-Benz GLK13,3105.Fiat Punto29
8.-10.VW Golf Plus13,3104.Ford Galaxy28,4
8.-10.VW Touareg13,3103.VW Passat CC28,1

V kategorii nejstarších hodnocených aut do 11 let věku bodovaly Honda Jazz nebo Volkswagen Golf Plus, naopak mezi nejhoršími je opět Dacia Logan a Renault Kangoo. Patří sem ale rovněž Hyundai Tucson nebo Mazda 5, u nichž třetina majitelů musí na opakovanou technickou kontrolu.

TÜV Report 2021: Výsledky nejlepších a nejhorších aut ve stáří do jedenácti let
NejlepšíModelPodíl vážných závad (%)NejhoršíModelPodíl vážných závad (%)
1.Porsche 9119,6100.Renault Kangoo37,5
2.-3.Audi TT14,899.Dacia Logan36,2
2.-3.Honda Jazz14,898.Hyundai Tucson34
4.BMW X115,997.Mazda 533
5.VW Golf Plus16,496.Nissan Qashqai32,9
6.-7.Mercedes-Benz E kupé17,195.Citroën C432,7
6.-7.VW Golf (6)17,194.Renault Twingo32
8.Audi Q51893.Peugeot 20731,9
9.Mercedes-Benz GLK18,292.VW Fox31,8
10.Ford Fusion18,791.Ford Galaxy31,7

Závady klesají, rez ale roste

Obecně každopádně platí, že počet závažných závad klesá. „Kvalita meziročně stoupá – podíly závad klesají. Tento vývoj se již několik let ustaluje,“ říká Fruth. Průměrný podíl vážných závad je aktuálně 19,9 %, což je o 1,6 % méně než před rokem. Konkrétně se týká 1,75 milionu aut, v nichž je započteno 0,4 % vozidel s nebezpečnými závadami. Zcela bez závad projde zkušebnou téměř 70 % vozidel, což odpovídá 6,18 milionu aut. Podíl nepatrných závad činí aktuálně 9,6 procenta.

Výsledky rovněž neprokázaly žádný znepokojivý trend z hlediska komponentů. Pouze v oblastech jako podvozek, rám a karoserie zaznamenali odborní znalci minimální růst o 1,3 % proti předchozímu sledovanému období, na což podle odborníků TÜV SÜD částečně může mít vliv koroze. Naopak únik oleje už není tak častý, stejně tak došlo ke zlepšení v oblasti osvětlení.

K nejčastěji vytýkaným závadám nadále patří příliš nízko nastavené světlomety, nefunkční koncová mlhová světla nebo vadné svítilny. Takové závady jsou přitom kvůli bezpečnosti považované za vážné, nebo nebezpečné.

TÜV Report každoročně zveřejňuje svaz TÜV e. V. (VdTÜV). Do TÜV Reportu 2021 jsou zahrnuty všechny výsledky technických kontrol ze všech podniků TÜV v Německu – konkrétně šlo o téměř devět milionů technických kontrol provedených od července 2019 do června 2020. 

Vstoupit do diskuze (62)