Unikátní prototyp z prvního wankelového sedanu NSU Ro 80 je na prodej
Už brzy se bude ve Spojených státech amerických prodávat další unikát z kolekce Rudiho Kleina. Tohle NSU Ro 80 od Pininfariny vzniklo v jediném kuse, a dokonce si jej půjčilo i tovární muzeum Audi.
Vzpomínáte si na éru, kdy automobilový svět věřil ve velkolepou budoucnost rotačních motorů? Jedním z průkopníků nové technické konstrukce, vymyšlené německým inženýrem Felixem Wankelem, bylo i NSU Ro 80, které se vyrábělo v letech 1967 až 1977 a bylo historicky prvním sedanem na světě s inovativním Wankelovým motorem. Veřejnost jej tehdy přijala natolik pozitivně, že se dokonce stalo Evropským autem roku 1968.
Netrvalo však dlouho, aby se na popularitě NSU Ro 80 začala nepříznivě projevovat jeho revoluční koncepce. Dvourotorový motor NSU-Wankel se totiž začal ukazovat jako málo spolehlivý a servisně náročný, protože životnost dosahovala maximálně 50 tisíc ujetých kilometrů. Problémy se přitom objevovaly už po překročení 20 tisíc kilometrů, což začalo odrazovat další potenciální klientelu od nákupu tohoto vozu.
Velkou zajímavostí produkčního NSU Ro 80 byl i stylový design z pera návrháře Clause Luthea, který byl na svou dobu velmi moderní. Inženýři se při vývoji inspirovali slavným Citroënem DS z předcházející dekády a vyvíjeli jej v aerodynamickém tunelu, díky čemuž wankelový sedan klouzal vzduchem s na svou dobu nízkým koeficientem 0,355. S půllitrovým wankelem o 85 kW (115 koních) tak vyvinul maximální rychlost 180 kilometrů v hodině.

Teď se však na světě znovu objevilo NSU Ro 80, které vypadá jinak než všechny ostatní kusy, jichž se vyrobilo celkem 37.398. Aukční dům RM Sotheby’s začal zveřejňovat nabídku historických aut z vrakoviště amerického imigranta Rudiho Kleina na okraji Los Angeles, v němž se spolu se třemi Lamborghini Miura nebo vzácným Mercedesem-Benz 300 SL „Gullwing“ s hliníkovou karoserií nachází i unikátní prototyp NSU Ro 80.
Je to NSU Ro 80 2 Porte + 2. Vzniklo v roce 1971 v dílnách italského designového studia Pininfarina a už na první pohled zaujme výrazně hranatější karoserií i pocitově zastaralejším designem. Italská karosárna jej vyrobila aby přitáhla pozornost veřejnosti na dvou automobilových výstavách – Turin Motor Show 1971 a Brussels Motor Show 1972.
Následně se jedinečný koncept ukazoval na dalších automobilových přehlídkách, z nichž poslední byl sraz vozů značky NSU v Nizozemsku v roce 1994. V kalifornské sbírce Rudiho Kleina se objevil o rok později, když jej koupil od svého dlouholetého přítele, prodejce vozů Mercedes-Benz. A dost možná byl jediným kouskem z jeho sbírky, který nechátral na vrakovišti.
V minulosti jej totiž zapůjčil továrnímu muzeu značky Audi v Ingolstadtu, kde byl až do dnešních dnů. Aktuálně je však zpět ve Spojených státech amerických, aby byl prodán spolu s ostatním majetkem tohoto zvláštního sběratele. Očekává se, že se prodá za přibližně 1,35 až 1,8 milionu korun.