Ústecký kraj posvětil dostavbu D8, hotova by mohla být za tři roky
Práce na dokončení dálnice D8 se mohou od 5. května rozeběhnout naplno. Krajský úřad dnes zamítl odvolání proti stavebnímu a územnímu povolení, informovalo dnes novináře vedení kraje. Rozhodnutí lze napadnout jen u soudu, nebude to ale mít odkladný účinek. Celých 12,7 kilometru přes České středohoří by mohlo být hotovo na přelomu let 2014 a 2015, náklady se odhadují na 12 až 15 miliard korun.
Stavba posledního úseku přes CHKO České středohoří začala už před pěti lety, ale jen na části trasy. Na nejsevernějších zhruba pěti kilometrech stále chyběla povolení, která po sérii soudních sporů musel stavební úřad koncem loňského roku znovu vydat. Ekologický aktivista Lubomír Studnička se odvolal i proti němu, ale neuspěl. "Šlo především o neodůvodněnost těch námitek," řekla dnes novinářům vedoucí krajského stavebního úřadu Zdeňka Švehlová. Studnička v současné době čelí žalobě – údajně měl tvrdit stavebním firmám, že přestane výstavbě bránit, pokud mu zaplatí.
Rozhodnutí bylo vydáno dnes a právní moci nabude po 15 dnech, což vychází na 5. května. Kraj chce ukázat, že mu na dostavbě záleží, takže ještě dnes objedou jeho úředníci dotčené obce a dohlédnou, aby dokument vyvěsily na úřední desky. "Od 5. května bude možné pokračovat na stavbě ve zbylých úsecích," uvedla Švehlová.
Dálnice D8 se staví už od roku 1984 a stále není hotová, chybí 16,4 kilometru přes České středohoří. Jeden úsek, dlouhý 3,7 kilometru, je hotový už od loňských Vánoc, ale otevření překazily problémy se stavební dokumentací a řidiči na něj zřejmě poprvé vyjedou až začátkem května. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž postavilo odlišný most, než na jaký mělo povolení. Podobné administrativní problémy a spory ekologů provázejí stavbu dálnice už od 90. let.
Na dokončení zbývajících 12,7 kilometru D8 je podle tři týdny starého odhadu ŘSD potřeba ještě 32 měsíců stavebních prací, takže dokončení vychází na přelom let 2014 a 2015.
Dvě objízdné trasy o celkové délce 60 kilometrů vedou okolo Teplic a přes Ústí nad Labem, po první jezdí denně 8500 aut, po druhé přes 10.000. Policie a ŘSD minulý týden vyčíslily, že za pět let na obou objížďkách zahynulo 52 lidí a dalších 303 utrpělo zranění.