Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte VAZ 2123? Lada Niva měla mít nástupce už dávno, nakonec ho prodává Chevrolet

David Bureš
Diskuze (76)
Už v osmdesátých letech se v Toljatti uvažovalo nad tím, jak nahradit stárnoucí Nivu. Její nástupce nakonec skutečně vznikl, kariéra tohoto vozu ale byla jiná, než se plánovalo.

Lada Niva patří mezi legendy dnešního automobilového světa. Ruský offroad se vyrábí už od roku 1977, a přestože se už několik let mluví o jeho blížícím se konci, jeho životní kariéra stále pokračuje. Přitom už během osmdesátých let se pracovalo na nástupci. Nakonec vznikl, skutečně se jmenuje Niva, avšak jeho životní dráha nakonec byla jiná, než tvůrci vozu předpokládali. Vyrábí se však dodnes.

Práce na nástupci Nivy byly zahájeny v polovině osmdesátých let, kdy originální vůz nebyl na trhu ještě tak dlouho. I proto novinka s interním označením VAZ 2123 (původní Niva se nazývala VAZ 2121) měla využít techniku předchůdce. To znamenalo zachování stálého pohonu všech kol s uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem a redukcí nebo samonosné karoserie.

Hlavní změnou proti první Nivě tak měl být vzhled. Místo přísně hranaté karoserie se počítalo s modernějšími křivkami, které postupem prací získávaly stále více oblin. A navíc druhá generace Nivy měla být od začátku i pětidveřová, zatímco původní Niva se pětidveřové karoserie dočkala až v devadesátých letech. Projekt počítal také s dalšími karosářskými variantami, vedle třídveřového modelu vznikl i návrh pick-upu.

Video se připravuje ...

Do přípravných prací však zasáhl rozpad Sovětského svazu, po kterém automobilka musela řešit jiné starosti, než byla příprava nového automobilu. Tradiční trhy najednou neměly o vozy značky z Togliatti zájem, také Rusové v nové době raději přesedávali do aut západních značek. Automobilka tak najednou neměla finance na vývoj nových modelů a musela šetřit, kde se dalo. Na nástupce Nivy, která doma stále zůstávala populární, tak nebyl prostor.

Přesto v roce 1998 nástupce Nivy debutuje na autosalonu v Moskvě ve formě prototypu. Říká se mu VAZ 2123 „Niva“, případně Niva II. Pětidveřové SUV se proti předchůdci lišilo svým vzhledem, příď tvořily oválné světlomety a maska chladiče připomínající svým řešením vozy Jeep. Jen místo sedmi otvorů jich tu bylo jen šest. Zcela jinak řešený byl také interiér. A pod kapotou pracovala sedmnáctistovka, které se Niva dočkala v průběhu devadesátých let. Rozvor náprav pak činil 2.450 mm, což byla hodnota mezi třídveřovou (2.200 mm) a pětidveřovou (2.700 mm) Nivou.

Automobilka nakonec zahájila i sériovou výrobou tohoto SUV. Jelikož ale neměla dostatek financí na rozjetí velkosériové výroby, byla produkce zpočátku jen kusová. I proto novinka nenahradila Nivu, ale začala se vyrábět po jejím boku.

VAZ 2123 nakonec zachraňuje americký koncern General Motors. Ten se s automobilkou z Togliatti dohodne na vzniku společného podniku GM-AvtoVAZ, který výrobu SUV dostal na starosti. Podnik navíc získává i práva na použití jména Niva, což znamená následné přejmenování původní Nivy na model 4x4. Nový automobil se však neprodává se znaky Lada, ale jako Chevrolet. Jeho výroba začíná 23. září 2002, později továrna podniku v Toljatti krátce vyrábí i Chevrolet Viva, alias Opel Astra generace G. Naprostá většina výrobních dílů byla mimochodem lokální, ze zahraničí se pro Nivu dovážely vlastně jen spojka nebo vybrané plastové a textilní materiály.

Video se připravuje ...

Vzhled Chevroletu Niva zůstal víceméně stejný jako u VAZu 2123. Vpředu se však objevila nová maska chladiče s křížem Chevroletu a přepracovaný nárazník. Lehkou změnou prošel také interiér. O pohon zhruba čtyři metru dlouhého auta se staral čtyřválec o objemu 1,7 litru, později byla k dispozici také osmnáctistovka od Opelu.

Automobil se vyrábí dodnes, a to přestože rychle stárne, což je patrné třeba na jeho bezpečnosti. Už v roce 2003 v nezávislém nárazovém testu nedostala Niva ani jednu hvězdičku z pěti možných a jen 1,6 bodu z 16 možných. Podlaha u nohou řidiče se roztrhla a posádce hrozila rozsáhlá zranění. Vůz je určen primárně pro ruský trh, vyváží se ale třeba také do Gruzie, Běloruska nebo Kazachstánu. Neoficiální dovozci jsou schopní ho přivézt i k nám.

Stárnoucí křivky se snažil oživit v roce 2009 facelift, na kterém se dokonce podílelo i designérské centrum Bertone. Výsledek ale za nic nestál a Chevrolet Niva nadále vypadá zastarale. Jenže podobně jako předchůdce stále žije dál a není jasné, kdy bude nahrazen. Na domácím trhu je totiž stále populární, letos je zatím desátým nejprodávanějším autem v Rusku, a tak není potřeba jej měnit.

Už v roce 2014 debutoval koncept Chevrolet Niva, který naznačil možnou budoucí podobu auta. Podle tehdejších zpráv se však už měl vyrábět, k čemuž ale nedošlo. Poslední zprávy pak hovoří o tom, že se začne produkovat v roce 2018, přičemž podle těchto zpráv má využít platformu Dacie Duster. Zda k tomu ale dojde, se nechme překvapit. V Rusku ten čas totiž občas plyne jinak, a tak se třeba ještě předtím dočkáme nové Lady 4x4. Ta by podle některých zpráv prý mohla také dorazit příští rok...

David Bureš
Diskuze (76)
11. 8. 2017 15:26
HR-V
Možno ste o tom netušili, ale návrh A. Beljakova kúpila od VAZu Honda a na základe neho vznikla Honda HR-V [odkaz]
Avatar - twistedTSD
9. 8. 2017 10:36
Re: To je krása
Není nad to mít včelaře v rodině. :-)
Avatar - Barrichello
9. 8. 2017 09:38
Re: To je krása
Za Brežněva začla stangance a nicneděleání, ale přeci jen se tam ještě něco nového udělalo. Ono to stejně faktirky tak posledních 5 let řídili Ustinov, Andropov a Gromyko.

Co se historie týče, nejvíc se toho vybudovalo za Stalina a Chruščova.

A jestli tu chceš blábolit o tom , že obdivuji Stalina a Brežněva, tak si trapnej. Už sem tu o tom napsal 100 příspěvků, že ani jednoho rozhodně neobdivuju.
Avatar - Barrichello
9. 8. 2017 09:34
Re: To je krása
netvridili tu , tvrdili v jiném článku. A někteří se tady tentokráte neobjevili. Jak prosté milý Watsone.
9. 8. 2017 08:19
Re: To je krása
No, keď sa pozriem na tradičnú Nivu a porovnám to s tým, čo v tej ére vydizajnovalo Suzuki, tak Niva je ako s inej planéty!