Vědci vzkazují: Když bourat, tak raději v SUV
Většina spotřebitelů si nový automobil vybírá podle ceny. Stranou ale nemůžou zůstat ani výsledky nárazových testů. Na první pohled se zdá, že lepší hodnocení přináší větší míru bezpečnosti v případě skutečné havárie. I sebevětší počet hvězdiček však nemusí pomoci za předpokladu, že do Vašeho vozu narazí něco prokazatelně většího.
V praxi to znamená, že až tak moc nezáleží na výsledku nárazových testů, ale spíše na tom, v jak velkém voze bouráte. Ve výhodě jsou proto majitelé automobilů SUV, kterých na silnicích stále přibývá. Studie amerických vědců prokázala 4x vetší pravděpodobnost úmrtí v osobním voze za předpokladu, že se střetne s SUV. Aktivní i pasivní bezpečnost klasického osobního automobilu v tomto případě mnoho nezmůže. Pokud bouráte ve starším osobním voze, jehož bezpečnostní prvky nedosahují takové úrovně, jako u současných modelů, pravděpodobnost úmrtí je větší dokonce 10x.
Důvody jsou přitom jednoduché. Vyšší stavba karoserie SUV má tendenci směřovat náraz nad kapotu protijedoucího vozu, kde je pevnost konstrukce daleko nižší. Vysoké vozidlo se dostává blíže ke kokpitu, kde jsou cestující chráněni pouze okenními sloupky. Velkou váhu má přitom i poměr hmotností obou vozidel. Jistě si dovedete představit výsledek čelního střetu letité Škody Fabia s nejnovějším BMW X5. I při dodržení povolené rychlosti mimo obec je riziko úmrtí posádky hatchbacku nesrovnatelně větší. Výhoda vyšší stavby karoserie je však prokazatelná i u podobně hmotných automobilů.