Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
42 Fotogalerie

Vedení Škody bojuje za Karoq, skončit by nemusel

Roman Šitner

Stárnoucí SUV Karoq bylo odsouzené k zániku. Nahradit jej měl jen elektrický model Elroq. Nakonec by ale se spalovacím motorem mohl vydržet déle. Budoucnost modelu se řeší ve vedení koncernu, potvrzují se tak spekulace o možném nástupci.

Šéf Škody Klaus Zellmer na jednání s odboráři tento týden uvedl, že následovník karoqu byl koncernem původně škrtnutý. Česká automobilka se ale ještě nevzdala o usiluje o to, aby model v nabídce zůstal. Argumentem má být i ziskovost firmy. 

O tom, že by Karoq mohl v roce 2026 pokračovat v druhé generaci, psal bez uvedení zdroje minulý měsíc španělský portál Motor.es.

Škodě se letos podařilo dojednat prodloužení výroby modelů Fabia, Scala a Kamiq. Původně se počítalo s jejich koncem v roce 2027, zůstat by ale měly do konce roku 2030. To podle vedení automobilky zajistí potřebné objemy produkce na českých linkách a v důsledku i zaměstnanost. Modely ale budou muset dostat nové motory, ideálně minimálně s mild-hybridy, aby je vůbec šlo na některých trzích prodávat. 

V případě karoqu není situace tak jednoduchá jako u menších modelů. Kvůli emisím a rostoucím nárokům na ně by bylo příliš složité snažit se vše zvládnout se stávající platformou vozu. Facelift proto vůbec nemusí stačit. Je třeba technický základ, který umožní minimálně hybridní pohon, a ještě lépe ten do zásuvky. Podobně jako elroq vychází z techniky většího enyaqu, nabízí se i u karoqu, aby podobně využil základ z většího kodiaqu. Že zde určitý prostor je ukazuje i Volkswagen Tiguan, který je o 20 centimetrů kratší než kodiaq. Také nástupce Seatu Ateca, dvojčete karoqu, nově nazývaný Cupra Terramar vychází z Audi Q3, tedy platformy která má i kodiaq.

Variantu ale ukazuje i pohled k menším a levnějším modelům. Nabízí se chystaný nový Volkswagen T-Roc, poslední model volkswagenu, který přijde na trh i se spalovacím motorem. Ten ve své stávající generaci používá podobný základ jako karoq, nově by podle dostupných informací měl brát techniku z osmé generace golfu. Nový karoq by tak teoreticky mohl vycházet i z nového t-rocu, který už je prakticky hotový a premiéru má mít příští rok.

Budoucnost jednotlivých modelů Škody Auto se nyní probírá kvůli kolektivnímu vyjednávání. Klíčové je to kvůli tomu, zda vůbec bude dostatek práce. Model Karoq je jedním z pilířů produkce a letos je dokonce dvojkou na českém trhu. Automobilka jich za tři čtvrtletí celosvětové prodala 82 tisíc, a jde tak o osminu produkce značky. To je nečekaně dobrý výsledek vzhledem k tomu, že model je na trhu už osmý rok.

Video placeholder
Video: Škoda Karoq jen jako mamataxi? Kdepak, i tohle jsme si na prvních jízdách mohli dovolit • Auto.cz

Karoq ale může ze svého stáří u řady zákazníků i těžit. Nabízí dnes již nebývalé konzervativní ovládání. Například klimatizaci s otočnými ovladači a tlačítka na pro ty nejdůležitější funkce. Z poslední modernizací ale zmizela možnost mít klasické budíky v přístrojovém štítu  a nově jde pouze o displej. Výhodou je i to, že jej lze získat za výhodnějších podmínek než nové modely.

Odboráři Škody se původně obávali, že kvůli konci řady modelů se spalovacími motory se bude muset už v roce 2026 zcela zavřít jedna linka v Mladé Boleslavi a předělat ji na elektromobilitu. To by znamenalo konec pro agenturní pro pracovníky i velké riziko pro ty kmenové. Prodloužení spalovacích modelů je v podstatě cestou, jak si Škoda může udržet stávající zaměstnanosti prodejní podíly v Evropě. Kde by se ale nový karoq vyráběl není tak jednoduché. Záležet bude na tom, z jaké techniky bude nakonec vycházet, možné je tak i to, že by si jeho výrobu vzala pod svá křídla jiná značka koncernu.