Velká SUV u GM zřejmě definitivně skončí
Sobotní New York Times věnoval problematice klíčového segmentu koncernu GM velký článek, ve kterém je představiteli General Motors potvrzeno předčasné ukončení vývoje nové platformy CXX pro nástupce současných Full-size SUV.
Od roku 1990 do roku 2000 rostl prodej středních a velkých SUV strmě vzhůru a vozy, které americké automobilky uměly vyrábět a prodejci je úspěšně prodávali, tvořily důležitou ziskovou komoditu s dobrým výhledem do budoucna.
Ze 200 tisíc prodaných SUV v roce 1991 vzrostl objem až na více než milion v roce 2002. V letech 2002 až 2004 prodávalo GM přes 600 tisíc full-size SUV ročně (nejúspěšnějšími modely byly Chevrolet Suburban, Chevrolet Tahoe, GMC Yukon, Cadillac Escalade). V roce 2003, kdy horečka full-size SUV dosáhla vrcholu, prodalo GM 680 tisíc těchto obrovských automobilů. Velká poptávka a zisk z každého SUV v rozmezí 10 až 15 tisíc dolarů (ve srovnání se ztrátami u prodeje osobních aut) vyprovokovaly GM k dalším investicím do nových velkých SUV, i když mírný propad trhu byl zřejmý již v roce 2005. Z milionového odbytu středních a velkých SUV v roce 2004 zbylo nakonec v minulém roce jen necelých 800 tisíc vozů a letos to zatím vypadá na propad o dalších 45 %.
V souvislosti s propadem trhu SUV a existenčními problémy, které GM nyní řeší, bylo oznámeno uzavření nejstarší automobilky GM na území USA, ve wisconsinském městě Janesville, kde velká SUV od počátku 90. let vznikala. Poslední SUV opustí Janesville před letošními Vánocemi.