Visualtech Growler E 2011: Jaguar E se vrátí
Švédská designérská společnost Visualtech oslavuje 50 let od zrodu Jaguaru E-Type jeho moderní interpretací, kterou chce vyrábět. První vůz pro anonymního švýcarského kupce by měl být podle plánů firmy hotový v létě příštího roku.
Growler E 2011 (tvůrci nespecifikovali, na co označení Growler odkazuje) má pohánět 5litrová přeplňovaná V8 z Jaguaru XKR, vyladěná až na výkon 441 kW (600 koní). Visualtech doufá, že moderní E-Type zrychlí z 0-100 km/h za méně než 4 s. Sériový Jaguar XKR má výkon 375 kW a z 0-100 km/h zrychlí za 4,8 s.
Základ automobilu by měla tvořit karbonová struktura s pomocnými rámy vpředu a vzadu, ke které budou nalepeny kompozitními panely karoserie. Auto tak bude vážit asi 1.550 kg, zatímco XKR váží 1.824 kg.
Pod křivkami kupé s dlouhou kapotou se podepsali designéři Bo Zolland a Švýcar Robert Palm. Oproti originálu se Growler E 2011 liší čtveřicí kulatých předních světlometů, jeho zadní partie pak doplnil difusor.
Firma plánuje ručně vyrobit tři až čtyři vozy, s cenovkou asi 1,4 milionu dolarů. Pokud však o Growler E-Concept bude zájem, o výrobu dalšího limitovaného počtu aut by se mohl postarat Steyr, nebo finská firma Valmet. Cena by tak mohla klesnout na 700.000 dolarů za kus.
Jaguar E-Type letos slaví 50 let své existence. Poprvé se veřejnosti toto britské kupé představilo v Ženevě 15. března 1961. Původní šedé kupé se dochovalo až do dnešních dnů, a tak automobilka letos u této příležitosti prezentaci E-Typu zopakovala: stejný vůz na stejném místě, jen o 50 let později.
Pod slavnými tvary E-Typu se podepsal Malcolm Sayer. První auta byla poháněna tříkarburátorovým řadovým šestiválcem o objemu 3781 cm3 z typu XK150. Motor s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě dosahoval výkonu 195 kW (265 k) při 5500 min-1 a E-Typu dovolil maximální rychlost až 230 km/h.
Retro automobily byly v posledních letech hitem. Úspěch zaznamenaly hlavně americké vozy – Ford GT či muslecary Ford Mustang a Chevrolet Camaro. Na úspěšné retro vlně se však pokusí svést i moderní interpretace z Evropy – Stratos a Audi Quattro.