Volant vozu formule E: K čemu slouží tlačítka, páčky a přepínače?
Volanty současných jednomístných závodních vozů dávno ztratily svůj kulatý tvar, protože neslouží zdaleka pouze k zatáčení. Musí se sem vejít velká obrazovka i tlačítka a přepínače. To platí nejen o královské disciplíně, ale i o formuli E. Šampionát získává čím dál tím více na oblibě a hrnou se do něj velké automobilky...
Co vše může pilot sledovat při závodním víkendu na svém plně konfigurovatelném volantu, o jehož nastavení se stará tým? Palubní obrazovka zprostředkovává klíčová data jako dosažené časy na kolo, tlak v pneumatikách a aktuální teplotu elektrické poháněcí soustavy včetně motoru a baterií.
Přepínače pod displejem slouží k nastavování dalších různých funkcí: brzdných map a map točivého momentu, které programují rovněž nejprve inženýři, ale i světlé výšky. Třetím vpravo pak lze zvolit jednotlivé režimy (trénink, kvalifikace, závod, formule v nich mají různý výkon). U něj je umístěno tlačítko speed limiteru, které se uplatní při zastávce v boxech, tu reprezentuje zhruba v polovině každého klání výměna vozu. Další čudlík zpomalí vůz při žluté fázi, nesmí chybět knoflík rádia a zpátečka. Ta zase přijde vhod při hodinách.
Tlačítko „Mark“ pomáhá inženýrům analyzovat konkrétní údaje, jeho stiskem otevře závodník datovou cestu. Ti pak rychle zjistí, proč došlo k případnému problému, například když auto začalo ztrácet výkon a točivý moment, nebo dokonce havarovalo.