Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volant vozu formule E: K čemu slouží tlačítka, páčky a přepínače?

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Stejně jako u moderních vozů formule 1, i v případě elektrických monopostů je komunikačním centrem nasazovací volant.

Volanty současných jednomístných závodních vozů dávno ztratily svůj kulatý tvar, protože neslouží zdaleka pouze k zatáčení. Musí se sem vejít velká obrazovka i tlačítka a přepínače. To platí nejen o královské disciplíně, ale i o formuli E. Šampionát získává čím dál tím více na oblibě a hrnou se do něj velké automobilky...

Co vše může pilot sledovat při závodním víkendu na svém plně konfigurovatelném volantu, o jehož nastavení se stará tým? Palubní obrazovka zprostředkovává klíčová data jako dosažené časy na kolo, tlak v pneumatikách a aktuální teplotu elektrické poháněcí soustavy včetně motoru a baterií.

Přepínače pod displejem slouží k nastavování dalších různých funkcí: brzdných map a map točivého momentu, které programují rovněž nejprve inženýři, ale i světlé výšky. Třetím vpravo pak lze zvolit jednotlivé režimy (trénink, kvalifikace, závod, formule v nich mají různý výkon). U něj je umístěno tlačítko speed limiteru, které se uplatní při zastávce v boxech, tu reprezentuje zhruba v polovině každého klání výměna vozu. Další čudlík zpomalí vůz při žluté fázi, nesmí chybět knoflík rádia a zpátečka. Ta zase přijde vhod při hodinách.

Tlačítko „Mark“ pomáhá inženýrům analyzovat konkrétní údaje, jeho stiskem otevře závodník datovou cestu. Ti pak rychle zjistí, proč došlo k případnému problému, například když auto začalo ztrácet výkon a točivý moment, nebo dokonce havarovalo.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
1. 10. 2017 00:38
Formula E
Párkrát som tie závody sledoval. Je to niečo celkom iné ako akékoľvek klasické preteky na štyroch kolesách, ale kupodivu je to vcelku zábava. Keď sa pol štartového poľa šprajcne v zákrute, tak tí poslednú niekedy musia až zastať, kľučkujú okolo seba, div nie cez seba ako mravce, čo sa niekam ponáhľajú, všetci jazdia natesno "z každej strany centimeter" a chyby sa tam nevyplácajú rovnako ako v každom inom závode. Na spestrenie celkom fajn.