Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen chce snížit cenu baterií pro elektromobily o dvě třetiny

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Elektrické budoucnosti se automobilový svět nevyhne. Většímu rozšíření těchto vozidel brání kromě malého dojezdu jejich pořizovací cena. Volkswagen má alespoň částečné řešení.

Móda elektromobilů je dosti vynucená legislativou, není tomu stejně jako na přelomu 19. a 20 století, kdy šlo o přímého soupeře parních i benzinových automobilů. Vozidla mají malý akční rádius a stojí docela hodně, kupříkladu Volkswagen e-up! přijde na zhruba trojnásobek oproti konvenčním verzím. Nepomáhají příliš ani vládní dotace, které poskytují jednotlivé státy na „bezemisní“ auta. Samozřejmě víme, že CO2 vypouštějí také... Elektromotory nabízejí maximální točivý moment prakticky od spuštění a tichý provoz, což může být ale i nebezpečné, obzvláště ve městech.

Nicméně tato kategorie vozidel prodělala v posledních zhruba patnácti letech překotný vývoj. Klasické olověné akumulátory pro napájení používá málokdo, jsou příliš těžké. Standardem se staly moderní lithium-iontové články, ale jsou zatím velmi drahé. Volkswagen chce podle slov Heinze-Jakoba Neussera, člena představenstva zodpovědného za vývoj, v blízké budoucnosti snížit jejich cenu o 66 %, tedy takřka dvě třetiny. Jak? Hodlá nabízet jeden jediný typ pro všechny své „ekologické“ modely, pouze přizpůsobí jejich počet podle velikosti toho kterého auta. „Máme jasnou představu," řekl Neusser během autosalonu v New Yorku a pokračoval: „Každý člen skupiny, každá značka, bude používat stejné články." Dnes tomu tak rozhodně není, pro elektrické a hybridní Golfy kupříkladu vyrábí baterie Panasonic, stejně jako v případě Audi A3, pro Passat GTE je dodává Samsung.

Volkswagen může novinku klidně produkovat ve vlastní režii, má továrnu v německém Braunschweigu, alespoň zvýší její produktivitu. Neznamená to ovšem, že by nezaměstnával v této oblasti i zmíněné externí dodavatele z Japonska a Jižní Koreje. Prostě jim zadá, co přesně od nich potřebuje. Kdy však na tuto strategii VW, potažmo celý koncern přejde, Neusser nesdělil.

Evropská jednička také sama také vyvíjí novou generaci, která pojme pětkrát více energie než ta současná, navíc při menších rozměrech. Což samozřejmě vyřeší výše zmíněné problémy s dojezdem a z elektromobilů se stanou už celkem použitelná auta, nehledě k úspoře hmotnosti i místa. Otázkou je zatím výsledná cena a také doba nabíjení prázdných článků.

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
15. 5. 2015 08:26
Re: No to je úžasné,
Baterky za 3-4 tisíce EURO do elektromobilu nekoupíte. Např. do E-UPU někdo psal, že je tam akumulátor 18,7 KWh a cena tak silného akumulátoru se pohybuje okolo 12 000 EURO.
30. 4. 2015 09:47
Re: No to je úžasné,
tak si to spocitame jo ;-)

spotrebni dane na benzin, naftu a elektrinu a zasadime to treba vzorecku kam zaradime Teslu S, a treba Audi A6 s podobnym vykonem jak v benzinove tak naftove verzi :-) DPH u paliv muzeme vynechat, je u vsech 21% a platci by mohli namitat ze jim ho stat stejne "vrati"

spotrebni dane jsou nasledujici, benzin 13.71 za litr, nafta 12.84 za litr a elektrina 28.3 za MWh, tedy 0.0283 za kWh, vypocet udelame na 200 tisic km (u aut tohoto razeni zcela bezny najezd rekneme za 4 roky) cenu benzinu , nafty a elektriny stanovime treba na prumernych (pocle CCS a Cezu) 32.29, 32.02 a 4.28, od nich odecteme spotrebni dane takze dostaneme ceny 18.58, 19.18, 4.2517

A - u Tesly zvolime prostredni model 85D s 428koniky (4.6s), pohonem obou naprav, dojezdem 500km (85kW, budeme pocitat 90kW, pri nabijeni bude nejaka ztrata), a cenou 86600 euro

B - benzinova A6 bude spise S6 nejblize 4.0TFSI s 450koniky (4.4s), pohon obou naprav, dojezd 815km (9.2l - nadrz 75 litru), a cenou 76200 euro

C - naftova A6 bude 3.0TDI s 326koniky (5.1s), pohon obou naprav, dojezd 1013km (7.4l - nadrz 75 litru), a cenou 67500 euro

euro prepocitavam kurzem 28korun (sic je 27.907, tak at se to dobre pocita)

A - vyjde na 200 tisic ujetych km na castku 2424800 + za 400x dobijeni zaplatime 153061.2 koruny (vynechme ze u Superchargeru je dobijeni zdarma), dohromady tedy za dane auto a ujeti v nem 200 tisic km zaplatime 2577861.2 koruny bez spotrebnich dani, se spotrebni dani je to 2578880 koruny, pri vyuzivani superchargeru je to 2424800 koruny (dobijeni je tam u teto verze zdarma, v CR/SR zatim zadny neni)

B - vyjde na 200 tisic ujetych km na castku na 2133600 + 245.4 tankovani zaplatime 341964.9 koruny, dohromady tedy za dane auto a ujeti v nem 200 tisic km zaplatime 2475564.6 koruny bez spotrebnich dani, se spotrebni dani je to 2727897.45 koruny

C - vyjde na 200 tisic ujetych km na castku na 1890000 + 197.4 tankovani zaplatime 283959.9 koruny, dohromady tedy za dane auto a ujeti v nem 200 tisic km zaplatime 2173959.9 koruny bez spotrebnich dani, se spotrebni dani je to 2364056.1 koruny

nejlevneji tedy vychazi diesel, benzin a elektrika jsou od sebe jen 100 tisic korun, v pripade ze by majitel Tesly dobijel jen na Superchargerech kde ma nabijeni zdarma, tak by to i bez spotrebnich dani vychazelo lepe pro elektro, se spotrebnima danema vychazi stale nejlepe diesel o cca 215 tisic korun, diesel je z techto 3 aut ale nejslabsi variantou a rekneme i nejhure vybavenou variantou a onech 215 tisic by ani nestacilo na dorovnani vybavy, a rekneme si narovinu, rozdil cen na tech najezdech jsou tak smesne male, ze je zbytecne se jima zabejvat, proste kazdemu po jeho chuti ;)

neni samozrejme zapocitana cena servisu na ujeti tech 200 tisic km, ale ta se muze lisit kus od kusu, teoreticky predpoklad je, ze u elektromobilu bude servis mene nakladny, a upozornuju ze na baterie v Tesle je tohoto modelu zaruka 8 let bez omezeni najetych km
29. 4. 2015 21:05
Re: No to je úžasné,
Jestlize zjednodusene cena vozu (ale i jakehokoliv vyrobku) je de facto souctem ceny energii do vyrobku vlozenych, pak vyroba kevnjsiho typu je ekologictejsi nez vyroba drazsiho typu. jestlize provozni naklady fosilu jsou vetsi oproti elektromobilum zejmena kvuli spotrebni dani, jinak by byly prakticky totozne, pak ekologie jednoho i druheho typu pohonu budev globalu stejna. ono totiz kdyz ten levny benzin nespalis v aute, tak ho spalis v generatoru, abys mohl jezdit elektromobilem. Schvalne ty veci zjednodusuju a schvalne do nich nemotam jine "jedy" dane pouzitymi chemikaliemi, atd. jde tady ciste o bilanci co2, ktera je predevsim tim modernim strasakem. ve finale z toho plyne jedine - ekologie a ekonomie siz hlediska produkce co2 jdou ruku v ruce, v globalu ekologictejsi je to momentalne levnejsi reseni. A aby to nevypadalo, ze stranim fosilum - vubec ne. ja se tesim a doufam, ze to elektromobily co nejdrive vyhrajou! K vitezstvi jim chybi levny a dostatecne kapacitni zdroj elektricke energie.
29. 4. 2015 11:16
Re: No to je úžasné,
Ham. > jake naklady mel Apple? jake naklady mela Tesla aby vyvynula luxusni sedan konkurujici smele autum typu Audi A6-A7, BMW5-6 nebo Mercedesum E-CLS?

proste se smir s tim, ze prvnicj 8 let si v Tesle jen hraly s sasy Lotusu a testovali si elektromotory a baterky (do te doby postavili jen cca 2400 aut), pak po testech kdy si vse vyzkouseli se vrhli na komplet jejich vlastni produkt ktery vyprodukoval Model S, model ktery ma uspech a nastartoval Teslu k uspechu (vyvoj takoveho auta se odhaduje na 2-3 miliardy dolaru), pro tenhle model vznikla jedna z nejmodernejsich tovaren v automobilovem prumyslu, zaroven tato automobilka buduje vlastni sit rychlodobijecich stanic kterych je dosud 425 s necelima 2400 stojany (kazda ta stanice cca $150 tisi) (do roku 2016 je v planu necele 2000 stanic s vice nez 9000 stojany), a zaroven spolecne s dalsi firmou buduji vlastni tovarnu na baterie, cos podle udaju ma bejt vydaj cca 2 miliardy, zaroven u toho navrhuji dalsi vuz v podobe Model X (opet 2-3 miliardy) ktery ma vyjet snad jeste letos (byl oznamen jiz posledni stav vyvoje a po zkouskach by mela nastat vyroba produkcnich aut) zaroven tahle firma pokrocila nejdale v palubnich systemech za poslednich 10 let a teprve az ted ostatni automobilky zjistili ze mit pobocku pro tento vyvoj v SV je klicove, a postupne si tam pobocku zakladaj naprosto vsechny automobilky sveta, a nezapomenme na treti model ktery zatim oznacime treba jako Model 3 nebo Model E, ktery ma vyjet za 2-3 roky (opet 2.3 miliardy), no a nezapominejme na vlastni sit prodejen, ano vlastni sit

tak a ted me rekni ktera automobilka, jakakoliv na svete by dokazala bejt v zisku kdys by takto masivne investovala a nemela predtim vpodstate zadny produkcni model vyrabeny seriove?.... a ja ti odpovim, naprosto zadna, naopak takove automobilky nam tu krachovali a i ty zabehnute ktere mohli spolehat na zisky z mnoha modelu meli takove problemy, ze byli rady ze nemuseli zadat o dotace na zachranu ;-) kdyby dnes nebyli benzinky temer na kazdem rohu, tak by od dob Fordu vetsina dnesnich automobilek vubec neexistovala, to ze muzou prodavat sva auta a vydelavat, jim zajistuje prave jen a jen ta moznost, ze jejich zakaznici maji moznost ty auta tankovat velice snadno kazdych par km, a ve chvili kdy tahle moznost bude u elektromobilu, tak mainstreamovim zakaznikum bude suma fuk jestli maj auto na benzin, naftu a nebo elektrinu, a pokud v te dobe bude i cenove dostupny mainstreamovy elektromobil, tak zakaznik rozhodne, a ja verim ze ta doba nastane mezi roky 2020 a 2025, v te dobe totiz maji byt na trhu elektromobily hned od 6 firem ktere maji mit zakladni cenovku okolo $35000 a infrastruktura pro dobyjeni ma v te dobe bejt cca 4-5 nasobna nez dnes :-)
29. 4. 2015 09:08
divne
v diskuzi se zde docteme ze elektromobily jsou stratove a vlastne zadna automobilka na nich nevydelava,.... tak proc je teda tolik automobilek stale dela a ma v nabidce, a dale predstavuje nove a nove elektricke modely, a stale casteji dokonce takove, ktere ani nebudou mit jinou nez elektrickou podobu, tedy naftak ani benzinak tam proste nebude na vyber? to je fakt divny >:-[]

panove jedine v cem maj dnesni auta se spalovacim a zazehovim motorem vyhodu pro bezneho mainstreamoveho zakaznika, je ze maj naprosto unikatni obri sit cerpacich stanic