Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Crafter 35 Kombi Special - Detail zdobí celek

AutoProfi
Diskuze (4)
Letošní novinka koncernu VW nesporně zdobí produkci divize užitkových vozidel, protože rada Crafter využívá jak moderní techniky instalované ve vozidle, tak moderní technologie ve výrobě.

Výsledné parametry jsme si vyzkoušeli v českém provozu u zajímavého kombinovaného typu s osmi sedadly i velkým nákladovým prostorem.

V polovině roku vyjel Crafter na evropské silnice jako očekávaná novinka a ihned výtečně uspěl. Výrobce mu dal nejen pohledný a praktický design s výraznými rysy, ale především obrovskou variabilitu. K dispozici jsou totiž tři rozvory (3250, 3665 a 4325 mm), tři výšky střechy (výška vozidla 2415, 2705 a 2940 mm, vnitřní výška skříně 1650, 1940 a 2140 mm), dvě převodovky (šestistupňová s přímým řazením nebo samočinná), ale především čtyři motory (přeplňované vznětové pětiválce 2.5 TDI o největším výkonu 65, 80, 100 a 120 kW).

O karosářských variantách je vlastně zbytečné hovořit, protože Volkswagen nabízí prakticky vše, co v tomto segmentu existuje. Od holého podvozku s budkou řidiče (i dvojitou) jako základu pro nástavbářské kreace přes nejrůznější provedení furgonu až po variace luxusních minibusů či úplné speciály. Celkové hmotnosti se pohybují od 3000 do 5000 kg.

Zajímavým detailem je možnost volby obutí poháněných kol zadní nápravy. Lehčí typy mají jednoduchou montáž, pro těžší jsou kola standardně ve dvojmontáži, ale lze mít i nápravu s obutím Supersingle, čemuž jsou přizpůsobeny i podběhy v podlahové plošině - mezi nimi je pak větší rozteč.

Praktický unikát?

Přestože jsme zvolili pro náš test kombinaci prvků značně ojedinělou, patří podle českého dovozce mezi poměrně populární a žádané verze. Spojuje totiž parametry „velkého taxi“ vybaveného osmi velmi pohodlnými sedadly a dostatkem prostoru okolo nich, s velikým prostorem pro náklad, který nemusí být nutně jen lehký. Vozidlo je žádáno pro letištní služby, hotelový servis, cestovní kanceláře, taxislužby, ale také firmy vysílající mimo centrálu pracovní čety s nářadím či náčiním a materiálem.

Již na první pohled nás červený crafter zaujal snad nejlépe působícím vnějším dojmem ze všech variací, které jsme mohli vidět, či sami „osedlat“. Jeho vzhledu totiž velmi prospívá rozměrné zasklení boku odlehčující celkový vzhled poměrně rozměrného celku.

Podobně pozitivně působí hned po vstupu do vozidla příjemný interiér. Je velmi prostorný s velkorysými rozestupy sedadel, velikými nástupními dveřmi na pravém boku, dobře osvětlený sadou stropních svítilen, ale také efektně obložen luxusně působícím šedým textilem.

Pohodlí na rozdávání

Cestujícím ve druhé a třetí řadě sedadel se dostává více než dostatek pohodlí. Ať již zásluhou dobře uspořádaných a pohodlných sedadel (řidič a spolujezdec k nim měli snadný přístup ze svého pracovního prostoru „uličkou“ mezi jejich sedadly), nebo v podobě rozvodu teplého vzduchu od topné soustavy, respektive vzduchu chlazeného klimatizací. Stejně tak mají všichni vynikající výhled všemi směry a nepostrádají bezpečnostní pásy, které jsou výtečně umístěné. Přestože jsou lavicová sedadla jednoduchá a s pevným úhlem mezi opěradlem a sedákem, poskytují více než dostatek pohodlí i pro cesty na větší vzdálenosti. Nástup do tohoto prostoru citelně usnadňuje schůdek v prahu posuvných dveří, které jsou skutečně velkoryse široké. Snad až přehnaně luxusně působí zvýšená střecha, protože pod ní je ve vozidle přes dva metry prostoru k podlaze. A to je parametr, který potěší občasnému pohybu ve vozidle či při nástupu a výstupu, jinak je vlastně formalitou a v zimě „užírá“ teplotě vzduchu, usnadňuje však pobyt na palubě například v horku zásluhou rezervy v objemu vzduchu. Výška střechy však sehraje velkou pozitivní roli po vyjmutí sedadel a využití tohoto crafteru v čistě užitkové podobě. Objem nákladového prostoru pak totiž činí 11 m3. Příjemným detailem je posuvné zasklení prvního okna na levé straně za řidičovými dveřmi. Protože testovaný Crafter Kombi Special je především vozidlem kategorie N1, pak nepřekvapí, jak snadné je vyjímaní lavicových sedadel třetí a druhé řady. Stačí přizvednout páčku u „nohy“ sedadla a zámek je odjištěn. Vzhledem k rozměrům lavice však tato práce vyžaduje součinnost dvojice lidí.

Svalovec pod kapotou

Po usednutí za volant nelze přehlédnout velkorysost tvůrců pracoviště řidiče v míře pohodlí a seřiditelnosti ergonomicky významných prvku. Sedadlo i opěradlo lze nastavit ve všech směrech tak, že vždy zůstane ještě kousek rezervy, optimálně velký volant s ideální tloušťkou věnce si lze ustavit podle individuálních představ, veliká a přesně umístěná zpětná zrcátka se snadno upravují elektricky a nechybí jim vyhřívání, obrovské zasklení poskytuje nadprůměrně dobrý výhled všemi směry. Pouze chválit lze účinnost vytápění/chlazení interiéru a minimální hlučnost ventilátoru větrací soustavy, rozvod vzduchu interiérem...

Superlativy však přijdou ke slovu po spuštění motoru. Řadový pětiválec „naskočí“ vždy okamžitě, běží překvapivě tiše a bez kouřových efektů. Ostatně to je samozřejmé, protože splňuje přísné limity normy Euro 4 se značnou rezervou. Protože výrobce nabízí několik výkonových variant svého výtečného pětiválce, nutno podotknout, že jsme měli k dispozici verzi o největším výkonu 100 kW.

Agregát s přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail se sedmiotvorovými vysokotlakými injektory (1600 baru) s pěti postupnými vstřiky během jednoho cyklu, přeplňováním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, má blok z tlakově odlévané šedé litiny a hlavu válců z lehké slitiny, vačkový hřídel v hlavě válce.

Vynikající charakteristika (velký točivý moment již v nízkých otáčkách a plynulá křivka největšího výkonu) umožňují využívat jej hned několika způsoby. Buď ekonomicky s „měkkými“ plynulými rozjezdy a provozem motoru okolo 2500/min-1, nebo výrazně dynamicky až „sportovně“ s razantními zrychleními a vytáčením ke 4000/min-1. Významný rozdíl v rychlostních průměrech je však kopírován stejně významnými rozdíly ve spotřebě paliva. S naším červeným crafterem jsme totiž dokázali jezdit jak „za 10“, tak ale také „za 16“ s tím, že konečný průměr při převaze neekonomického způsobu jízdy se ustálil na 11,2 l/100 km.

I na rumunskou dálnici

Progresivní konstrukce podvozku podpořená prodlouženým rozvorem vtiskla crafteru vynikající stabilitu, kterou jsme nejvíce ocenili při velmi rychlé jízdě po dálnici za silného nárazového větru. Jeho ataky totiž nezměnily stopu vozidla, jen ty nejsilnější vyvolaly kratičké a nevýznamné „kývnutí“ karoserie. Jízda po nerovném i hodně rozbitém povrchu, kterého máme v Praze a okolí přebytek, dává vyniknout zdařilému, byť konstrukčně klasickému zavěšení kol (vpředu nezávislé s trojúhelníkovými příčnými rameny dole a příčnou laminátovou listovou pružinou nahoře, zadní tuhá náprava je odpružena podélně uloženými progresivními listovými pružinami), jejich preciznímu odpružení i kvalitě tlumičů. Umožňuje natolik dynamickou jízdu, že limitujícím faktorem se stane jen mez přilnavosti pneumatik. Kola neodskakují ani u prázdného vozidla a crafter vzorně poslouchá pokyny volantem. Může si proto troufnout jet na rychlostním limitu i po rumunské dálnici. S vyspělým ABS a ESP si na ní lze dovolit i kaskadérské manévrování. A třeba i za intenzivního brzdění. Crafter nejen nezradí, ale v krizi jeho technika hlavně pomůže.

Vše pro řidiče

Konstruktéři připravili posádce vynikající podmínky pro práci. Sedadlo řidiče je nastavitelné ve více než využitelném rozsahu, výtečně tvarované a s optimálním tuhým čalouněním i velmi příjemným textilním potahem. Stejně tak nevyužijeme ani šíře možností nastavení volantu. Optimální polohu najde každý a ještě zbývá rezerva. Tak velkorysé uspořádání je u mnoha soudobých užitkových vozidel stále ještě výjimkou a někdy se setkáváme s tím, že řidič je na svém pracovišti v některém směru omezován. Superlativy patří také rozmístění všech ovládacích prvku, míře účinnosti posilovačů a jejich progresivní charakteristice, bezchybnému výhledu, účinnosti osvětlovací soustavy, kvalitám klimatizace/vytápění a větrání. Potěšující je také důslednost tvůrců interiéru ve vytváření odkládacích prostorů na nejrůznějších místech. Rozměrná police je nad předním sklem, schránka na nářadí v podlaze, veliké jsou „kapsy“ v obojích dveřích a mají dole ještě zavíratelné schránky na papíry formátu A4 a další najdeme pod sedadlem spolujezdce, v nástupním schůdku a jinde.

Bohatý standard

Z pestré a početné výbavy, kterou výrobce dodává ve standardu jmenujme především: ABS, ESP, ASR, airbag řidiče, obrysové svítilny na podélných stěnách karoserie, třetí brzdové světlo, elektrické ovládání oken vpředu, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, samočinná aktivace světlometů, přihrádku nad čelním sklem, pryžový koberec nákladového prostoru s dřevenou podlahou, poutací oka v podlaze a sloupcích, nastavitelné sedadlo řidiče, dvousedadlo v kabině, zadní dveře křídlové, zasklené a vyhřívané, nádrž paliva o objemu 75 l, odlučovač pevných částic (DPF) ve výfukovém traktu...

Testovaný kus měl však navíc ještě početnou paletu prvků nadstandardních a podstatně zvyšujících hodnotu vozidla: především motor třetího výkonnostního stupně, dvě řady sedadel navíc, multifunkční volant a multifunkční displej, autorádio RCD 4001 s reproduktory i vzadu, ve dvou rovinách nastavitelný volant, klimatizaci s polosamočinnou funkcí, zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, otvíratelné posuvné zasklení druhého levého okna, sklopné a nastavitelné loketní opěrky na sedadle řidiče a spolujezdce, zvýšenou střechu v barvě vozu a s osvětlovací soustavou, textilní potahy vnitřních stěn karoserie a stropu...

Technické parametry
Motor 2.5 TDI 100
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů 5/20
Rozvod ventilů OHC
Zdvihový objem 2459 cm3
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva Common Rail
Největší výkon 100 kW/3500 min-1
Točivý moment 300 N.m/2000 min-1
Převodovka šestistupňová
Brzdy kotoučové
Užitečná hmotnost 1428 kg
Celková hmotnost 3500 kg
Rozvor náprav 3665 mm
Karoserie osmimístné kombi
Vnější rozměry 5905 x 1993 x 2705 mm
Objem nákladového prostoru 11,0 m3
Výška podlahy 670 mm
Pneumatiky 235/65 R 16 C
Objem nádrže paliva 75 l
Spotřeba paliva 8,8 l/100 km
Největší rychlost 155 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 16,9 s
Cena základní od 509 367 Kč bez DPH
Cena testovaného kusu 910 841 Kč bez DPH

Ondřej HORSKÝ

foto Alena NOSKOVÁ

vw novemodely profi dodavky vw novemodely profi dodavky

AutoProfi
Diskuze (4)
Avatar - masO
18. 8. 2007 12:49
the best
no teda..tak a vyvojari VW jsou bez prace, protoze prave udelali nejlepsi auto z nejlepsich a uz nemusi nad nicim premyslet..same superlativy..nepusobi to zrovna objektivne, ale co, treba je to pravda.. :-|