Volvo 480: První Volvo s pohonem předních kol slaví 25 let
Dne 15. října 1985 byla zveřejněna první fotka nového Volva 480 – modelu, který má v historii švédské značky výjimečné postavení. Kromě toho, že přinesl dnes běžné konstrukční uspořádání s motorem napříč a pohonem předních kol (prvních 60 let existence Volvo vyrábělo pouze zadokolky), vymyká se svým designem.
Tvar karoserie, kterou můžeme označit jako třídveřové kombi, je podobná s klasickým modelem P1800ES (1972–1974) a soudobým C30 (od 2006). Model 480 ale má jako jediné Volvo výklopné přední světlomety a masku chladiče nezvykle umístěnou pod předním nárazníkem. Tvary karoserie byly přesně v duchu své doby důsledně hranaté. Exteriér navrhl Nizozemec John De Vries, interiér je práce Brita Petera Horburyho, který se později stal šéfdesignérem Volva.
Premiéry se 480 ES dočkala až na jaře 1986 na autosalonu v Ženevě. O pohon se staral motor 1,7 l se vstřikováním (80 kW), který pocházel od Renaultu. Výroba probíhala v tehdejší nizozemské továrně Volva v Bornu (dnes patří Mitsubishi). K prvním zákazníkům ale 480 dorazila až počátkem roku 1987 – krátce před technicky spřízněným liftbackem 440 a sedanem 460.
V roce 1988 se představilo Volvo 480 Turbo, které k sedmnáctistovce přidalo turbodmychadlo a intercooler. Nejvyšší výkon vzrostl jen nepatrně na 88 kW, výrazně se ale zlepšil průběh točivého momentu a maximální rychlost přesáhla 200 km/h. Další inovací na poli motorů pak bylo zvětšení atmosférické pohonné jednotky na objem 2,0 litru v roce 1993.
Výroba modelu 480 byla ukončena před 15 lety, 7. července 1995, na jednu generaci bez přímého nástupce.
Na ženevském autosalonu v roce 1990 se představil kabriolet Volvo 480. Stejně jako další studie (targa, fastback) ale zůstal jen ve fázi prototypu, dnes se nachází ve firemním muzeu. Tak jako nedošlo na rozšíření nabídky karosářských verzí, 480 se ani nikdy nedočkala verze určené pro USA. Všech 76.375 kusů proto zamířilo jen k evropským zákazníkům.
Volvu 480 se budeme podrobněji věnovat na webu veteran.auto.cz.