Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo 7700 Hybrid bus: Městský autobus s hybridním pohonem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Švédská společnost Volvo Group představuje první městský autobus, využívající hybridní systém pohonu. Při zachování přepravní kapacity má mít o více než 30 % nižší spotřebu.

Společnost Volvo Group představuje hybridní městský autobus, který vychází ze sériového nízkopodlažního modelu 7700. Tento autobus s maximální kapacitou 95 cestujících je dlouhý 12,0 m, vysoký 3,4 m, široký 2,55 m a má rozvor náprav 5,95 m.

Hybridní autobus Volvo kombinuje vznětový motor s elektromotorem a ovládáním elektronickou řídící jednotkou. V provozu má elektromotor vozidlu sloužit v rychlostech do 20 km/h, potom roli pohonu přebírá vznětový motor. Při zpomalování a zastavení je diesel odstaven a pohybové energie vozidla je využito k dobíjení akumulátorů (po pracovní směně se akumulátory dobíjejí v garážích).

K pohonu hybridního autobusu slouží čtyřválcový turbodiesel D5 o objemu 5,0 litru s výkonem 155 kW (210 k) a točivým momentem 800 Nm. Vznětový motor spolupracuje se systémem I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor). Tento systém obsahuje elektromotor, alternátor a elektronickou řídící jednotku. Elektromotor má výkon 118 kW (160 k) a točivý moment 800 Nm. Hybridní pohonný systém spolupracuje s automatickou převodovkou Volvo I-Shift. Vznětový motor je uložen v levém zadním rohu motorového prostoru a vedle něj je dostatečný prostor pro systém I-SAM.

Pomocné funkce nejsou u hybridního autobusu poháněny turbodieselem a například posilovač řízení, kompresor vzduchového podvozku a větrák chladiče mají vlastní elektromotory. Každý z těchto elektromotorů je v činnosti jen, když je potřeba, čímž se přispívá k úspoře energie.

Při srovnání spotřeby paliva se standardním provedením autobusu Volvo 7700 má u hybridní verze dojít k snížení o více než 30 %. V případě emisí výfukových plynů má dojít k snížení v rozmezí 40 až 50 %.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (13)
Avatar - T613
20. 5. 2009 20:27
Re: Spotřeba?
Existuje, ale má to pak obrovskou spotřebu
Avatar - Gasoline
20. 5. 2009 14:55
Re: Spotřeba?
Neexistuje i u nás náhodou opačné řešení? Trolejbus s pomocným spalovacím motorem, právě pro případ, že dojde šťáva?
Řeší to podle mně i emise i flexibilitu a dráty mi zas tolik ve výhledu nevadí. Navíc není nadto poslouchat za jízdy koncert na harmoniku :-)
20. 5. 2009 10:13
Re: Spotřeba?
Jasně, to beru, ale třeba u nás se to řeší operativně tak, že přijede dispečink, zhodnotí situaci a buď důvod neprůjezdnosti okamžitě odstraní, nebo povolá okamžitě náhradní autobusovou dopravu - mají neustále připravených pár autobusů pro tyhle účely. V ostatních případech, třeba v zimě při sněhové kalamitě měly naopak trolejbusy navrch před autobusy - dojely dál, i když jsme museli všichni vlézt úplně dozadu nad nápravu kvůli zátěži :-) A pokud je město totálně ucpaný, v kolonách většinou stojí jak autobusy tak trolejbusy, akorát ten trolejbus při tom stání v koloně nesmrdí ;-)
Avatar - T613
20. 5. 2009 10:05
Re: Spotřeba?
Argument proti trolejbusům je jednoduchý - Flexibilita. Když je někde nehoda nebo jiný důvod neprůjezdnosti tak to autobus objede po náhradní trase. (Po svolení dispečinku samo sebou). Trolejbus si ani nevrzne.
20. 5. 2009 09:55
Re: Spotřeba?
No dobře, zdravý to není, ale můžeme se dohadovat jestli není horší mít na baráku vysílač signálu pro mobily a doma wifi. V těch drátech navíc není zase tak moc vysoký napětí, normálně máš 380 na třech fázích, tady 600 V - a to ti nevede ve zdi, ale dost daleko od všech baráků. Čekám další argumenty :-)