Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Buses představuje možnosti využití autonomního řízení autobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Společnost Volvo Buses předvedla potenciál autonomního řízení autobusů v rámci provozu v depu dopravní společnosti Keolis.   

Společnost Volvo Buses patří mezi průkopníky v oblasti vývoje autonomního řízení městských autobusů a výsledky svého snažení prezentovala prostřednictvím prototypu s čistě elektrickým pohonem v autobusovém depu společnosti Keolis nedaleko švédského Göteborgu.

Základem prototypu se stal standardní 12metrový dvounápravový elektrobus švédské značky, který byl osazen vybavením, umožňujícím jízdu bez zásahu řidiče. Během prezentace pak byly demonstrovány jeho schopnosti, které mají zajistit bezpečnější i komfortnější jízdu s cestujícími a především efektivnější pohyb vozidel v garážích dopravce.

Během demonstrace plně elektrický autobus s autonomním řízením úspěšně absolvoval trasu, na níž musel opustit své parkovací místo a projet několika stanovišti, zahrnujícími prostor pro čištění vozidel, servisní zónu a nabíjení baterií až mohl nakonec zaparkovat na předem určeném místě a to vše s cestujícími.

Prototyp díky svým systémům řízení vyniká mimo jiné velmi plynulou akcelerací při rozjezdu a rovněž i plynulým zpomalováním při příjezdu do zastávky, což ocení především stojící cestující. V samotných zastávkách pak autobus s autonomním systémem řízením umí zastavit vždy ve stejné poloze a se stejnou mezerou od chodníku pro pohodlný nástup i výstup cestujících.

Vedle vysoké míry komfortu poskytovaného cestujícím při rozjezdech a zastavování má prototyp autobusu s autonomním systémem řízení vynikat i bezpečností provozu. Díky použitým senzorům má být toto vozidlo schopné minimalizovat možnost nehod, při nichž chodci vstoupí autobusu do jízdní dráhy.

Zástupci společnosti Volvo Buses v souvislosti s využitím autonomního řízení autobusů během jejich pohybu v depu uvádí, že přináší vyšší efektivitu a produktivitu provozu při vyšší bezpečnosti a nižším riziku poškození vozidla při manipulaci v omezených prostorech. Nasazení autonomního řízení autobusů při jejich provozu v uzavřených areálech dopravců pak může i urychlit další vývoj těchto systémů, jichž se můžeme v běžném linkovém provozu dočkat během pěti až deseti let.

Zdroj: AB Volvo

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme