Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo C30 Electric: Crash-test na autosalonu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Automobilka Volvo na svém stánku v Detroitu vystavila Volvo C30 Electric v poněkud nezvyklé póze. Elektromobil byl po crash-testu.

Volvo i přes nástup nových modelů, které mají přilákat zákazníky svým dynamickým vzhledem a řidičům nabídnout radost z jízdy, nezapomíná na svou pečlivě budovanou pověst výrobce bezpečných automobilů.

V Detroitu mělo Volvo na svém stánku vystaveno C30 Electric po čelním off-setovém nárazu do deformovatelné bariéry. Tento test byl proveden s plně nabitými bateriemi v rychlosti 64 km/h a jeho cílem bylo zjistit, jestli klíčové části elektrického systému pohonu zůstanou při nárazu nedotčeny a neohrozí posádku ve voze.

Test splnil očekávání a podle tiskových materiálů automobilky C30 Electric nabízí stejnou úroveň bezpečnosti jako konvenční model C30 se spalovacím motorem. Při nárazu se vůz zdeformoval podle plánu a baterie i kabely zůstaly po srážce zcela neporušené.

Naše testy prokázaly, že je důležité umístit baterie mimo deformační zóny elektromobilu, aby byl stejně bezpečný jako konveční automobil. V Detroitu jako první výrobce automobilů předvádíme světu jak vypadá bezpečný elektromobil po kolizi ve vysoké rychlosti, řekl Stefan Jacoby, prezident a výkonný ředitel Volvo Cars.

Struktura elektromobilů se značně liší od konvenčních automobilů a Volvo proto realizuje řadu testů. Před uvedením C30 Electric do běžného provozu je prováděna řada reálných i virtuálních nárazových testů. Kromě čelních nárazů, jsou prováděny i boční a zadní. Součástí programu je i čelní a boční kolize s s pevným kůlem.

V C30 Electric jsou baterie umístěny v prostoru pro palivovou nádrž a v oblasti středového tunelu. Pro dosažení co největší bezpečnosti jsou umístěny v robustním pouzdře a konstrukce podlahy kolem nich je zesílena. Všechny kabely jsou důkladně izolovány. Nárazový snímač ovládá pojistky a může při nehodě během 50 milisekund odpojit energii.

V konvečním automobilu pomáhá spalovací motor v přídi s rozložením sil vznikajících při nárazu. V C30 Electric jeho roli přebírá zesílená přední část konstrukce karoserie, které také pomáhá absorbovat vyšší energii srážky způsobenou vyšší hmotností elektromobilu.

Volvo C30 Electric je poháněno elektromotorem s trvalým výkonem 40 kW a maximálním 82 kW. Energii mu dodávají lithium-iontové baterie o nominální kapacitě 24 kWh, přičemž 22,7 kWh je využito čistě pro pohon vozu. Akumulátory váží celkem 280 kg a lze je opět dobíjet z běžné domácí sítě s 230 V a 16 Ampéry, celý proces trvá maximálně 8 hodin.

Maximální rychlost je 130 km/h, dojezd dle metodiky NEDC (New European Driving Cycle) až 150 km. Mimochodem, vůz je schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za méně než 10,5 s.

Volvo má v současnosti v plánu poskytnout 250 vozů C30 Electric firmám a úřadům k testování v běžném provoz. Dodávky tohoto elektromobilu prvním zákazníků ve Švédsku mají začít počátkem příštího roku. Elektřinou poháněné Volvo má v rámci fleetového programu vstoupit koncem letošního roku i do Spojených států.

Vedle Volva C30 Electric má švédská automobilka v plánu i plug-in hybrid, který se má v Evropě představit v roce 2012. Ten bude vybaven hybridním pohonným systémem kombinujícím vznětový motor a elektromotor. Později má být ve Spojených státech uveden plug-in hybrid se zážehovým motorem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)