Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo dokončilo testování KERS, výrazně sníží spotřebu paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (38)
Švédská automobilka Volvo oznámila úspěšné dokončení testovacího programu systému KERS v běžném provozu. Výsledky potvrzují, že je to lehké, levné a hospodárné řešení.

V květnu roku 2011 automobilka Volvo oznámila, že pracuje na vývoji setrvačníku KERS (Kinetic Energy Recovery System). Již tehdy bylo uvedeno, že množství uvolněné energie při deceleraci umožňuje, aby ze sebe setrvačník umístěný na zadní nápravě dokázal vydat až 60.000 otáček za minutu. Když auto začne znovu zrychlovat, rotace setrvačníku se přenese na zadní kola prostřednictvím bezestupňového převodného ústrojí (CVT).

Spalovací motor, který pohání přední kola se vypne, jakmile řidič sešlápne brzdový pedál. Energie setrvačníku je pak použita k akceleraci, ať už například ze semaforu, nebo i po dosažení cestovní rychlosti. Její využití je krátkodobé, dokáže ale přidat asi 59 kW, tedy 80 k výkonu.

Volvo uvádí, že KERS v kombinaci s přeplňovaným čtyřválcem má potenciál pro snížení spotřeby paliva až o 25 % ve srovnání s podobně výkonným přeplňovaným šestiválcem. Nejefektivnější je systém v městském provozu, kdy automobil neustále zpomaluje, zastavuje a zase se rozjíždí.

Podle zástupců automobilky je energie uložená v setrvačníku dostatečná pro krátké úseky, což má zásadní vliv na spotřebu paliva. Výpočty ukazují, že spalovací motor může být vypnutý až polovinu času, kalkulace se řídí současnou evropskou normou NEDC. Laboratorní podmínky měření spotřeby paliva jsou ovšem odlišné od reálného světa a až použití v sériových vozech tedy zcela odhalí skutečnou úsporu paliva.

Volvo prozatím konkrétní čísla spotřeby paliva nezveřejnilo, ale uvádí, že testovací Volvo S60 vybavené setrvačníkem KERS, které bylo používáno k testovacím jízdám v loňském roce, zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,5 s.

Moderní setrvačník je lehký, je vyroben z uhlíkových vláken. Váží 6 kg a má průměr 20 cm. Karbonové kolo se otáčí ve vakuu, čímž jsou minimalizovány třecí ztráty. Volvo již podobný asistenční poháněcí systém testovalo v roce 1980 v legendárním typu 240. Tehdy používaný ocelový setrvačník byl však poměrně velký, těžký a měl velmi omezenou rotační kapacitu, tedy mnohem menší maximální otáčky.

Volvo v souvislosti se svým vývoje nezapomíná připomenout, že je prvním výrobcem, který použil KERS na zadní nápravě u vozu se spalovacím motorem pohánějícím přední kola. Dalším krokem po úspěšném ukončení testování má být rozhodnutí, jak bude KERS využit v připravovaných novinkách značky Volvo.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (38)
2. 5. 2013 12:50
Re: KERS
Makro >:D

Mikro = napájí palubní elektroniku, teoreticky může využít alternátoru/ startéru k popostrčení auta (nevím, jestli to někdo na trhu má).

Mild = umí suplovat spalovací motor, ale nelze vynutit jízdu na elektrickou energii.

Full = umí jet jen na elektrickou energii, byť jen do určité rychlosti - lze zabránit startování motoru.

Plug-in = umožňuje dobíjet baterie z vnějšího zdroje.

Jak jsi přišel na to, že neumí rekuperovat mnoho energie? K čemu by pak takový systém byl? Třeba Leaf se v pohodě zvládne rekuperací úplně nabít. A to hodně rychle. A HSD myslím nabíjí rekuperací baterie nad provozní maximum (z hlediska kapacity), aby zvládl zachytit co nejvíc energie. Zase se jí rychle zbaví, takže to má zanedbatelný vliv. Baterie rozhodně nezvládne pohltit tolik energie tak rychle jako konvenční brzdy. Čím prudčeji brzdíš, tím víc energie zahodíš. Nicméně baterie nezvládne tolik energie ani vydat, když chceš prudce zrychlit, musí zabrat spalovací motor. Nebyl by problém ji na to postavit, jen to nebude levné. Musíš najít nějaký kompromis.

Až někdo na kondenzátorech postaví full hybrid (nebo alespoň mild), tak se můžeme bavit o tom, co je lepší. Pokud bys proti HSD postavil i-ELOOP, tak ho HSD strčí v pohodě do kapsy ve schopnosti pohltit energii, což není překvapující.
1. 5. 2013 22:34
Re: KERS
25V/25A, ma to JS/JS menic. Ved nakoniec, tu je to detailne: [odkaz]
Avatar - Ham.
1. 5. 2013 16:33
Re: KERS
Energie a výkon spolu souvisí. Palubní přístroje spotřebovávají jenom zlomek toho co trakční motor použitý pro pohon auta u hybridů a i-loop rekuperuje jenom zlomek brzdného výkonu auta (na rozdíl od hybridů nebo kersu).
1. 5. 2013 16:12
Re: KERS
Na obrázku 1 a 4 je označená "vacuum pump", čiže pomocou vývevy.
1. 5. 2013 14:03
Re: KERS
A jaký je maximální nabíjecí proud resp. výkon alternátoru nabíjejícího ten kondenzátor ?