Volvo FH16 750: To je síla
Jízda po rovině při maximální dovolené rychlosti vyžaduje u návěsové soupravy tak málo výkonu, že by královské Volvo FH 16 750 nemělo vůbec smysl. Vydali jsme se tedy na naši obvyklou testovací trasu z Prahy kolem Benešova směrem na Tábor. Výškový vrchol u obce Oldřichovec před Miličínem byl 667 m.n.m., takže z českého centra Volvo Trucks v Průhonicích u Prahy jsme nastoupali čtyři stovky výškových metrů.
Bylo s podivem, že prubířský kámen v podobě votičského táhlého stoupání jsme ve čtyřicetitunové soupravě vystoupali na jedenáctku a předjížděli naložené i nenaložené návěsové soupravy. V mysli nám proběhla vzpomínka na film Cars, ve kterém si hlavní hrdina těsně před závodem mnohokrát opakuje slovo rychlost. Motor D16K však k obrovskému tahu nepotřeboval vysoké otáčky závodního stroje, ale k maximu točivého momentu 3550 N.m mu stačilo 950 min-1. Ke cti výrobce můžeme dodat, že to zvládá s příznivým kompresním poměrem 16:1, který se podílel na kultivovaném chodu tohoto obra.
Vedle expresní dynamiky nás nadchl jemný a velmi dobře utlumený zvuk objemného šestiválce se vstřikováním common rail. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu jen zahučela dvojice turbodmychadel ženoucích vzduch přes dva mezichladiče vzduchu do válců. Obrovský tah motoru s maximem 3550 N.m provázelo extrémně pohodlné a jemné řízení. Manažer školitelů řidičů Volvo Trucks Czech Vladimír Myslík nám sdělil, že tento tahač je vybaven maximem možného, a tedy samozřejmě má i systém dynamického řízení VDS.
Díky objemnému motoru a extrémně výkonné motorové brzdě VEB+/470 kW dodávané na přání jsme prakticky nemuseli používat provozní brzdy. Po aktivaci adaptivního tempomatu docházelo k dost častému využití volnoběžky I-Roll, protože kinetická energie čtyřiceti tun udržovala soupravu i na rovině nad námi navolenou rychlostí tempomatu. S podivem jsme opět zaznamenali, že šestnáctilitrový šestiválec dokáže udržovat mimořádně nízké volnoběžné otáčky 550 min-1, což umocňuje efektivitu systému I-Roll.
Za obcí Senohraby těsně před nájezdem na dálnici D1 směrem do Prahy se nachází prudké klesání. U běžných třináctilitrových motorů bývá třeba na vrcholu stoupání podřadit na vysoké otáčky, aby motorová brzda měla v následném klesání co největší účinek. Plně naložené soupravy nezvládají sjet toto klesání bez použití provozní brzdy, a to mnohdy i vybavené retardérem. Volvu FH16 stačila silnější verze motorové brzdy VEB+, abychom celé klesání zvládli jen s její pomocí. V začátku klesání však automaticky došlo k podřazení, což způsobil signál od systému I-See, který měl zmapovanou topografi i celé trasy včetně běžných silnic.