Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FH16 750: To je síla

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Nejsilnější evropský truck zavítal do Česka, aby předvedl své schopnosti. Vyhnali jsme jej do stoupání na Českou Sibiř.

Jízda po rovině při maximální dovolené rychlosti vyžaduje u návěsové soupravy tak málo výkonu, že by královské Volvo FH 16 750 nemělo vůbec smysl. Vydali jsme se tedy na naši obvyklou testovací trasu z Prahy kolem Benešova směrem na Tábor. Výškový vrchol u obce Oldřichovec před Miličínem byl 667 m.n.m., takže z českého centra Volvo Trucks v Průhonicích u Prahy jsme nastoupali čtyři stovky výškových metrů.

Bylo s podivem, že prubířský kámen v podobě votičského táhlého stoupání jsme ve čtyřicetitunové soupravě vystoupali na jedenáctku a předjížděli naložené i nenaložené návěsové soupravy. V mysli nám proběhla vzpomínka na film Cars, ve kterém si hlavní hrdina těsně před závodem mnohokrát opakuje slovo rychlost. Motor D16K však k obrovskému tahu nepotřeboval vysoké otáčky závodního stroje, ale k maximu točivého momentu 3550 N.m mu stačilo 950 min-1. Ke cti výrobce můžeme dodat, že to zvládá s příznivým kompresním poměrem 16:1, který se podílel na kultivovaném chodu tohoto obra.

Vedle expresní dynamiky nás nadchl jemný a velmi dobře utlumený zvuk objemného šestiválce se vstřikováním common rail. Po sešlápnutí akcelerátoru na podlahu jen zahučela dvojice turbodmychadel ženoucích vzduch přes dva mezichladiče vzduchu do válců. Obrovský tah motoru s maximem 3550 N.m provázelo extrémně pohodlné a jemné řízení. Manažer školitelů řidičů Volvo Trucks Czech Vladimír Myslík nám sdělil, že tento tahač je vybaven maximem možného, a tedy samozřejmě má i systém dynamického řízení VDS.

Díky objemnému motoru a extrémně výkonné motorové brzdě VEB+/470 kW dodávané na přání jsme prakticky nemuseli používat provozní brzdy. Po aktivaci adaptivního tempomatu docházelo k dost častému využití volnoběžky I-Roll, protože kinetická energie čtyřiceti tun udržovala soupravu i na rovině nad námi navolenou rychlostí tempomatu. S podivem jsme opět zaznamenali, že šestnáctilitrový šestiválec dokáže udržovat mimořádně nízké volnoběžné otáčky 550 min-1, což umocňuje efektivitu systému I-Roll.

Za obcí Senohraby těsně před nájezdem na dálnici D1 směrem do Prahy se nachází prudké klesání. U běžných třináctilitrových motorů bývá třeba na vrcholu stoupání podřadit na vysoké otáčky, aby motorová brzda měla v následném klesání co největší účinek. Plně naložené soupravy nezvládají sjet toto klesání bez použití provozní brzdy, a to mnohdy i vybavené retardérem. Volvu FH16 stačila silnější verze motorové brzdy VEB+, abychom celé klesání zvládli jen s její pomocí. V začátku klesání však automaticky došlo k podřazení, což způsobil signál od systému I-See, který měl zmapovanou topografi i celé trasy včetně běžných silnic.

Ladislav Černý
Diskuze (0)