Volvo s Renaultem vyvíjení elektrické dodávky. Víme, jak budou vypadat!
Švédská automobilka spolu s francouzským Renaultem pracují na modelové řadě elektrických dodávek, které zřejmě ponesou název Flexis.
Jestliže dává elektromobilita někde smysl, jsou tou užitková vozidla. Poštovní či kurýrní dodávky jsou sice v permanenci prakticky celý den, většinou ale najedou relativně nízký počet kilometrů, zvlášť ve městech a nejbližším okolí.
Segment lokálně bezemisních dodávek se začíná pomalu zahušťovat, přičemž užitková auta jako taková jsou obecně slušně zisková. Ve výrobě totiž obvykle vydrží déle než klasické osobní automobily, navíc mají relativně zaručený odbyt ze strany firemních zákazníků, kteří vozové parky obnovují i v časech krize. Navíc zde ve vysoké míře funguje spolupráce mezi automobilkami, což významně šetří náklady na vývoj a výrobu.
Jedna taková kooperace se zrodila nedávno. Skupiny Renault a Volvo aktuálně pracují na modelové řadě elektrických dodávek. Ve společném podniku Flexis každá z nich vlastní 45 %, zbývajících deset procent patří francouzské skupině CMA CGM, která se zabývá lodní dopravou a logistikou jako takovou. Zatímco každá z automobilek plánuje v následujících letech investovat 300 milionů eur (asi 7,6 miliardy korun), na CMA CGM připadá 120 milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun.
Evropský trh s elektrickými dodávkami do roku 2030 podle současných předpokladů vyroste až o 40 procent, v některých městech navíc kvůli omezování exhalací škodlivin nebude pro vozy se spalovacími (většinou téměř výhradně dieselovými) motory tolik prostoru.

Společnost Flexis má sídlo ve Francii, přičemž samotná výroba lokálně bezemisních užitkových aut bude probíhat v továrně Renaultu v Sandouville v Normandii. Automobilky pro ně vyvinou novou „skateboardovou“ platformu s akumulátorem uloženým v podlaze, jež se bude moci pochlubit vysokou mírou modularity.
Největším lákadlem ovšem bude 800V dobíjecí architektura, jež v segmentu užitkových aut v rámci značky Flexis oslaví světovou premiéru. Mezi osobními auty tohle řešení zatím používají zejména značky Hyundai, Kia, Audi, Porsche, Tesla (pouze u pick-upu Cybertruck) a někteří čínští výrobci. Jeho výhodou je schopnost zvládat dobíjecí výkon vysoko nad 200 kW, díky čemuž energii na dalších 100 km obvykle získáte v řádu minut.