Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo s Renaultem vyvíjení elektrické dodávky. Víme, jak budou vypadat!

Ondřej Šámal
Diskuze (19)

Švédská automobilka spolu s francouzským Renaultem pracují na modelové řadě elektrických dodávek, které zřejmě ponesou název Flexis.

Jestliže dává elektromobilita někde smysl, jsou tou užitková vozidla. Poštovní či kurýrní dodávky jsou sice v permanenci prakticky celý den, většinou ale najedou relativně nízký počet kilometrů, zvlášť ve městech a nejbližším okolí.

Segment lokálně bezemisních dodávek se začíná pomalu zahušťovat, přičemž  užitková auta jako taková jsou obecně slušně zisková. Ve výrobě totiž obvykle vydrží déle než klasické osobní automobily, navíc mají relativně zaručený odbyt ze strany firemních zákazníků, kteří vozové parky obnovují i v časech krize. Navíc zde ve vysoké míře funguje spolupráce mezi automobilkami, což významně šetří náklady na vývoj a výrobu.

Jedna taková kooperace se zrodila nedávno. Skupiny Renault a Volvo aktuálně pracují na modelové řadě elektrických dodávek. Ve společném podniku Flexis každá z nich vlastní 45 %, zbývajících deset procent patří francouzské skupině CMA CGM, která se zabývá lodní dopravou a logistikou jako takovou. Zatímco každá z automobilek plánuje v následujících letech investovat 300 milionů eur (asi 7,6 miliardy korun), na CMA CGM připadá 120 milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun.

Evropský trh s elektrickými dodávkami do roku 2030 podle současných předpokladů vyroste až o 40 procent, v některých městech navíc kvůli omezování exhalací škodlivin nebude pro vozy se spalovacími (většinou téměř výhradně dieselovými) motory tolik prostoru.

Video se připravuje ...

Společnost Flexis má sídlo ve Francii, přičemž samotná výroba lokálně bezemisních užitkových aut bude probíhat v továrně Renaultu v Sandouville v Normandii. Automobilky pro ně vyvinou novou „skateboardovou“ platformu s akumulátorem uloženým v podlaze, jež se bude moci pochlubit vysokou mírou modularity.

Největším lákadlem ovšem bude 800V dobíjecí architektura, jež v segmentu užitkových aut v rámci značky Flexis oslaví světovou premiéru. Mezi osobními auty tohle řešení zatím používají zejména značky Hyundai, Kia, Audi, Porsche, Tesla (pouze u pick-upu Cybertruck) a někteří čínští výrobci. Jeho výhodou je schopnost zvládat dobíjecí výkon vysoko nad 200 kW, díky čemuž energii na dalších 100 km obvykle získáte v řádu minut.

Ondřej Šámal
Diskuze (19)

Doporučujeme

8. 4. 2024 18:48
Re: Paráda
Převážet něco někam platí snad pro jakoukoli dopravu, ne? To je její podstata. Jakékoli dopravy. Co se týče kurýrů, já elektrických dodávek vidím docela dost i u nás, natož v zahraničí.
7. 4. 2024 23:47
Re: Paráda
Ne, logistická firma jednoduše převáží něco někam. A když už je tedy řeč o kurýrní přepravě, tak vzhledem k tomu, jaký monstrózní vozový park mají, tak já osobně jsem jich teda moc neviděl. Něco málo v Německu, ale tam to dotuje stát. Co je častější jsou ty elektrokola s obřím úložným prostorem na malé balíky, které má PPL. Jinak kurýrní přepravci používají nesmysly běžně čistě jen pro reklamu. Vodíkové dodávky taky nedávají smysl, ale pár jich koupí a pak se ukazují jako jsou eko friendly.
7. 4. 2024 20:35
Re: Paráda
Nejsou logistické společnosti spíše něco jako DPD, PPL a podobně? Ta mají elektrická auta hodně často. Dokonce i u nás.
7. 4. 2024 19:35
Re: Paráda
NO to asi těžko, když se jich prodají nízké desítky ks. Znám v okolí 2 majitele těchto dodávek, obojí Sprinetry. Jeden z nich je pekař, která má nejlevnější chleba za stovku, a druhý s tím vozí luxusní italské sýry. Najezdí pár desítek km denně a a samozřejmě jejich byznys je vysoce ziskový a mohou si dovolit utrácet. A proč si to koupil ten pekař? No, "dělám si reklamu (má elektro friendly na autě) a taky jsem dostal slevu, která se neodmítá". Ve fleetu si ekonom spočítá návratnost a zakalkuluje katastrofální propad ceny a je to. Možná s tím pohne dotace. Zaplatíme firmám nové auta a banky na to přes půjčky nahrabaj prachy.
7. 4. 2024 15:50
Re: Paráda
No a nejsou právě logistické společnosti z těch, které na elektriku přechází nejčastěji?