Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60 dostane řadové čtyřválce, pětiválce a šestiválce (velká fotogalerie, podrobný popis)

Ondřej Láník
Diskuze (93)
Nový švédský sedan střední třídy je podle výrobce nejdynamičtější model v historii firmy. Má zcela nový design, přiveze revoluční novinku v oblasti aktivní bezpečnosti, chybět nebude pohon všech kol. Vybírat lze z pěti zážehových a tří vznětových motorů.

Automobilová střední třída to neměla v posledních měsících zrovna snadné. Odbyt neprémiových modelů převážně klesal a poptávka po prémiových modelech na tom taky není právě růžově. Někam mezi se bude snažit švédské Volvo umístit každý rok 90 tisíc svých nových sedanů S60. Třetina produkce zůstane v Evropě (včetně Ruska), třetina zamíří do USA a zbytek odeberou zákazníci ve zbytku světa. Výroba je situována do belgického Gentu, první vozy budou dodány v létě 2010.

Nový švédský design

Desetiletý životní cyklus první generace Volva S60 byl na dnešní tempo generačních obměn nezvykle dlouhý, a tak pohled na tvary druhé generace bude nejen pro Volvisty malým šokem. Zcela nový automobil připomíná předchůdce jen velmi vzdáleně svou siluetou, která ctí původní myšlenku splývavých linií, evokujících tvary dvoudveřových kupé. Poslední část karoserie se opticky ještě více napojila na dlouhou střechu a mírně klesající zadní okno.

Příď menších modelů Volva (C30, C70, XC60) se v poslední době radikálně změnila, ale teď je jasné, že se vše připravovalo na příchod nové es-šedesátky. Z nové šestiúhelníkové masky nevídané šířky se stává výrazný poznávací znak.

Ještě nedávno přísně horizontální uspořádání předních světlometů znenadání mění obrysy i prostorové rozvržení. Vedle očekávaného ústupu do stran, rostou světlomety i do výšky. Oddělená světla pro denní svícení po stranách masky se stávají dalším poznávacím znakem nových Volv.

Záď tříprostorového sedanu končí přísně useknutou zádí, jejíž obrysy lemují bumerangová světla komplikovaného tvaru, která zasahují do boků.

Myšlenkovou proměnou prošel taky interiér. Místo přísně symetrické přístrojové desky je v novém Volvu zřejmá výrazná orientace na řidiče, středová konzole s povědomým uspořádáním je k němu o několik stupňů natočena. Nad ní je prostor pro 5palcový nebo 7palcový displej palubního informačního systému a teprve vedle něj vpravo našel své místo druhý prostřední výdech ventilace. Přístrojový štít tvoří pouze dva kruhové přístroje s integrovanými displeji uprostřed výsečí. I nadále je pro Volvo charakteristické využití pečlivě vybraných a barevně sladěných materiálů v interiéru s důrazem na maximální využití přírodního dřeva nebo pravé kůže.

Nejdynamičtější Volvo všech dob

Šéfové automobilky slibují, že dynamice vnějších tvarů bude odpovídat taky to, jak nová S60 jezdí. Volvo připravilo dvě nastavení podvozku: Evropa dostane tužší setup, USA, Asie a zbytek světa pak bude standardně zásobován komfortnějším naladěním s možností volby sportovního podvozku. Odlišnosti mezi nimi jsou nejen v tuhosti tlumičů, ale taky v předním a zadním pomocném rámu.

Modely s pohonem všech kol dostaly nový software elektronického řízení distribuce hnacích sil, který umožní naplno využít možností podvozku. Pohon všech kol (Haldex) je standardem pro šestiválcový model T6 a jako příplatková položka je k dispozici pro turbodiesely D5. Všechny motorizace mohou být objednány s adaptivním podvozkem FOUR-C.

Volvo S60 dostane vylepšený stabilizační systém Advanced Stability Control, který využívá vedle obvyklých snímačů, navíc taky senzor náklonu karoserie, což umožňuje identifikovat potenciálně nebezpečnou situaci dříve a přesněji. Přesnost identifikace kritického dynamického stavu na druhou stranu dovoluje uvolnit hranice aktivního zásahu do řízení vozidla při dynamické jízdě.

Pro Volvo S60 nový systém Corner Traction Control je schopen selektivně přibrzďovat vnitřní přední kolo v zatáčce, což způsobí redistribuci hnací síly na kolech ve prospěch vnějšího kola a zmenší vrozenou nedotáčivost vozidla s předním pohonem.

Detekce chodců jako novinka, City Safety jako standard

Systém rozpoznávání chodců (Pedestrian Detection) je zřejmě největší technickou novinkou nového Volva S60. Zařízení je schopno rozpoznat chodce, který vstoupil náhle do vozovky, varovat řidiče a samočinně aktivovat plné brzdění, pokud řidič na varování nereaguje včas.

V krizové situaci řidič nejprve dostává zvukový varovný signál kombinovaný s blikajícím světlem v průhledovém head-up displeji. Už v této chvíli je brzdová soustava připravována na odvedení plného brzdného výkonu. Pokud řidič nereaguje a kolize se stává nevyhnutelnou, je automaticky aktivováno plné brzdění. Tento systém je schopen zcela vyloučit kolize s chodci do rychlosti 35 km/h. Ve vyšších rychlostech je cílem maximální zpomalení jízdy vozidla před nevyhnutelnou kolizí, což významně zvyšuje šanci chodce na přežití a minimalizuje riziko poranění. Při rychlosti jízdy 50 km/h tak například dojde ke zpomalení na 25 km/h, kdy se riziko smrtelného zranění chodce snižuje nejméně o 20 % a v některých případech dokonce až o 85 %.

Standardem pro všechna Volva S60 bude systém City Safety. Ten známe z modelu XC60, a stejně jako v malém SUV, bude i v S60 zajišťovat automatické brzdění kdykoli hrozí kolize se stojícím vozidlem, tedy například při popojíždění v městské koloně.

Zážehové motory T3, T4, T5, T6: Šestiválec chybět nebude

Volvo vybaví nový sedan očekávanými přeplňovanými čtyřválci GTDi, překvapením je ale řadový přeplňovaný šestiválec s objemem 3,0 l (224 kW, 440 Nm) pro vrcholný model T6.

Standardem pro Volvo S60 T6 bude druhá generace šestistupňové automatické převodovky Geartronic a pohon všech kol. Špičkový model bude schopen zrychlovat z 0 na 100 km/h za 6,5 s, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h, kombinovaná spotřeba činí 10,2 l/100km.

I méně výkonné verze, které bude automobilka dodávat s mírným odstupem po uvedení na trh, přijaly kódové označení s písmenem T. Základní 1,6 GTDi (110 kW, 240 Nm) ponese označení T3, druhý stupeň 1,6 GTDi (132 kW, 240 Nm) pak T4, větší čtyřválec 2,0 GTDi (176 kW, 320 Nm) dostane název T5.

Prvními dvěma motory, které Volvo zákazníkům nabídne, bude šestiválec T6 a přeplňovaný čtyřválec 2,0 GTDi (149 kW, 300 Nm od 1750 min-1). Dvoulitr bude dodáván s manuální nebo automatickou převodovkou, S60 s ním zrychluje z klidu na 100 km/h za 7,7 s (resp. 8,2 s), nejvíce jede 235 km/h (resp. 230 km/h) a s manuální převodovkou má kombinovanou spotřebu 7,9 l/100 km.

Všechny motory GTDi budou kombinovány se šestistupňovými převodovkami (manuální případně automatické).

Vznětové motory: Nový pětiválec D3

Vrcholem naftové nabídky Volva S60 bude pětiválec D5 přeplňovaný dvěma různě velkými turbodmychadly, který dává z objemu 2,4 l maximální výkon 150 kW a točivý moment 420 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,8 s (jak s manuální, tak s automatickou převodovkou), nejvyšší rychlost činí 235 km/h (resp. 230 km/h s automatem). S manuální převodovkou byla motorizace D5 homologována s kombinovanou spotřebou 5,9 l/100 km.

Novinkou v nabídce bude pětiválec D3 (120 kW, 400 Nm), který vznikl z většího 2.4D zmenšením objemu na 2,0 l cestou menšího zdvihu. Standardní akcelerace této motorizaci trvá 9,2 s (s man. i aut. převodovkou), nejvyšší rychlost činí 220 km/h, resp. 215 km/h. Kombinovaná spotřeba s manuální převodovou skříní činí jen 5,2 l/100 km.

Během prvního roku výroby bude na trh uvedena motorizace 1,6 D DRIVe (85 kW, 270 Nm) s manuální šestistupňovou převodovkou a s kombinovanou spotřebou 4,3 l/100 km.

Oba naftové pětiválce budou kombinovány se šestistupňovými převodovkami (manuální případně automatické). D5 je dodáván na přání s pohonem všech kol.

Ondřej Láník
Diskuze (93)
12. 2. 2010 09:03
Re: Sebrané spisy
Otazka je, co povazujes za DNA Volva - to nebylo vzdycky jen hranate. Kdyz se podivas treba na P1800...
11. 2. 2010 22:43
Re: nove motory
Ja jsem mozna fanatik, ale nabidku mainstreamu znam dobre... ano, ty se pletes jako vetsinou.

Napr. Passat i Golf, Octavie nebo Superb bezne maji dostupnou v nabidce verzi 4x4 a sestivalec bezne Passat/Superb atd..

Mily Ricardo, nic ve zlem, ale rozhodne dokazi posoudit co je lepsi pro FMC daleko lepe nez ty. Ford rozhodne nemusi zajimat letosni zisk ani budouci u Volva, protoze Volvo, pokud nebylo bezne ve ztrate, generovalo daleko mensi zisk nez mainstream Fordu. Rozdil je opravdu vyrazny, v prodeji tedy Volvo vubec nepotvrzuje nejakou lepsi-image natoz profit.

I dnes se da koupit S-MAX, Galaxy nebo Mondeo za meloun. Ford davno Volvo vubec nepotrebuje, navic na premii ma dale Lincoln a to je kmenova znacka Fordu.

Pochybuji, ze na trzni hodnotu maji zrovna tyto veci, jak uvadis, velky vliv, daleko vetsi vliv na to ma ochota Fordu Volvo nejakym zpusobem technicky podporovat i po prodeji, nez zvyhodnovat hloupe proti sobe.

Ale rozhodne si nemyslim, ze u Fordu jsou lide, kteri jsou mensi "fanatici" nez ja, kteri by davali sve technologie a patenty do jinych znacek jen kvuli jednorazovemu prodeji, kdyz ty technologie jsou pro matersky Ford stezejni a budou stezejni po radu nasledujicich let, kdy Volvo cars bude buch vi kde.
11. 2. 2010 14:16
Re: T3,T4,T5,D3
O pravdivosti techto udaju, i kdyz se objevuji oficialne v PR Volva, vyrazne pochybuji.
Jsou dokonce primo v nem logicke rozpory.

Uvadi se, ze reseni se lisi jen materialem-plechem.
Ale patentovana ma byt cela jednotka? Jak se tam uvadi, vtipne.

Neverim, ze Volvo ma patentovany ani ten jiny pouzity material na sberne potrubi a teleso turbíny. Myslim si, ze to je lez, uz protoze tento motor se v UK uz v S-MAXu dostava k lidem a do testu. A u Volva o tom teprve pisi.

O tom na jakem bloku ten motor je nebo kdo vyvinul hlavu a promenlive casovani sacich i vyfukovych ventilu se v PR Volva taktne mlci, protoze by museli napsat, ze motor jako takovy potentovany oni nemaji.

PS: Napr. Fordovu Ti-VCT (si Volvo prejmenovalo na Twin VVT) atd... :no: :no: :no:
11. 2. 2010 14:10
Re: nove motory
No fakta jsou opacna, Ford nalil do Vovla kupu penez na vyvoj. Ano, podvozky a ctyrvalcove benzinove a naftove motory atd. ma prave Volvo od Fordu.

Kdyby Volvo bylo takove Terno pro Ford, ucite by se ho nesnazil tak neunavne prodat.

Velmi zajimave je, ze veskere platformy, ktere ma Ford spolecne s Volvem nebo maji prapuvod ve platformach Volva, se uz radu let navrhuji primo u Fordu a ne ve Volvu. :yes:
Avatar - jazva
11. 2. 2010 09:29
Re: SEN Č.60
1,houno vieš ty.
2,NIKDE som nenapísal, že neviem kto je Marko.
3,Nepripadá ti úbohé písať tu o Markovi? Správaš sa ako sopliak ktorý dostane bitku a vyhráža sa že on pozná toho a hentoho a oni si to s ním vybavia!
>:-[] si úbožiak a ja len sledujem kam až klesneš.