Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60 Concept: Nový model, nový design, nové motory GTDi

Ondřej Láník
Diskuze (49)
Švédský autoprůmysl potřebuje radikální model, který pomůže překonat nepříznivou hospodářskou situaci vyspělého světa, ale také vyvést značky z problémů, které se nakupily za několik posledních let. Jeden takový zde teď je.

Týden před Vánocemi dostali příznivci automobilky Volvo krásný dárek - studii příštího Volva střední třídy. Sama automobilka jasně říká, že kdo si chce udělat představu o podobě příštího S60, je na správné adrese. Je už nejvyšší čas. Aktuální model je trhu celou dekádu.

Ještě než se dočkáme sériové podoby v roce 2010 nechá nás Volvo přemýšlet nad tím, co vše z nových designových a technických prvků se dostane do výroby. A výběr je opravdu bohatý. Poměrně statický vývoj designu švédských vozů dostane s příchodem S60 asi velký rozvojový impuls. Hrany sice už několik let nahrazují ladně protažené karoserie - a první S60 patří dodnes k nejsportovnějším Volvům na trhu - ale to co automobilka představí v Detroitu bude mít zřejmě roli zásobárny nápadů pro celou řadu nových modelů.

Design

Asi nejsnáze předvídatelný tvar má maska. Její tvary rozvíjí to, co designéři načali u XC60. Nejsme daleko od chvíle, kdy se příď Volv zbaví všech vodorovných linií, ačkoli ty byly po desetiletí pro značku charakteristické. Kolem šestiúhelníkové masky se zaoblenými hranami je do stran zabíhající dvojice světlometů a celkový výraz nového Volva doplňuje neobvykle agresivní provedení nárazníku. Světelné diody v předních světlometech mají uspořádání do tvaru dvojice vikingských lodí.

Na bocích zaujme nově interpretovaný motiv výrazného prolisu, který teď už vlastně přechází do rozšíření blatníků. Novinkou, která stojí za pozornost, je paralelogramové uchycení druhého páru dveří. Při otvírání se zadní dveře nejprve začnou otevírat jakoby byly uchyceny klasicky vpředu, ale následně se díky ramenu uchycenému vzadu odsouvají, aby uvolnily maximální nástupní profil, což podporuje i absence B-sloupku.

Sportovní střih podporují jak dvacetipalcová kola, tak i velmi krátká záď.

Rozlišit kde začíná a končí střecha je zase o něco složitější. Prosklení stropního panelu je tvořeno asi ze čtvrtiny také velkoplošným zadním sklem, zasahujícím až nad hlavy cestujících na zadních sedadlech. Designérskou lahůdkou jsou bumerangová koncová světla.

Zatímco exteriér by se s výjimkou bohatého prosklení a složitého uchycení zadního páru dveří mohl snadno dostat do výroby s minimálními změnami, interiér působí na dnešní poměry velmi futuristicky. Kombinace světlé kůže a dřeva je jakž takž u severských vozů obvyklá, ale bohaté zastoupení skla patří k novinkám v interiérovém designu aut.

Ze středové konzoly v podobě dřevěné ohýbané desky v některých současných modelech se vyvinul průhledný most pokračující až mezi zadní dvojici sedadel.

Technika

Cílem nové generace systémů varujících před kolizí s chodcem je u Volva vyloučení všech kolizí při rychlostech do 20 km/h a podstatné zmírnění následků při kolizích v rychlostech do 50 km/h. Pokud řidič budoucího Volva S60 nezareaguje na vizuální varovné signály o detekci osob v jízdní dráze, je automaticky aplikováno plné brzdění v nízkých rychlostech, a to buď pro zpomalení nebo zastavení v situaci, kdy se už nelze vyhnout živé překážce. Vizuální varování je indikováno jednak na přístrojovém štítu, ale také na head-up displeji.

Adaptivní tempomat Volva bude příště schopen zastavit sám až do nulové rychlosti a jakmile se kolona zase rozjede, sám automobil také uvede do pohybu.

Pod kapotou nového konceptu je nový motor. Zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,6 GTDi (132 kW) má přímé vstřikování benzinu do válců, což vysvětluje i složitý název ukrytý za povědomou zkratkou GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). S takovým motorem umí Volvo střední třídy jezdit s kombinovanou spotřebou 5 l/100 km. Pomáhá mu v tom mj. energeticky nenáročný elektrický posilovač řízení, systém start/stop vypínající samočinně motor není-li je provoz potřeba, dvouspojková převodovka Powershift, zakrytování podlahy zespodu, ale třeba také klapky na chladiči, uzavírající přívod vzduchu pro lepší aerodynamické vlastnosti. Systém přímého vstřikování paliva má umět pracovat s vrstvenou směsí.

První modely s motorem GTDi hodlá uvést Volvo na trh ve druhé polovině roku 2009.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/l1LtKVYZcWk&hl=cs&fs=1" style="auto"}

Ondřej Láník
Diskuze (49)
17. 12. 2008 18:12
Re: GTDI
Volvo to je mozna krasne, ale myslim, ze Volvo ci Ford udelal chyby jiz v C30. Nikde jsem necetl nic po tak dlouhe dobe, a nejakych super jizdnich vlastnostech ci prodejich.

Myslel jsem si, ze s C30 volvo se konecne dostane na trh proti vozum jako je Megan, Civic, Auris...etc. Jenze cenova politika a hlavne technika plus nevyuzitelnost vozu pro rodinu s "0" variabilitou, odsoudila C30 jako takovou. To mne moc mrzi :-O
17. 12. 2008 17:42
Re: GTDI
jj neboj chapu ;-)
Avatar - gld
17. 12. 2008 17:09
Re: GTDI
bez označenia motoru môžeš mať aj fábku 1,2 HTP..pochopiteľne z iných dôvodov
Avatar - gld
17. 12. 2008 17:07
Re: GTDI
ďakujem za obsiahle poučenie :-)
viem čo tá skratka znamená (je to v texte ;-) ) a viem aj čoho je ekvivalent..len mi príde blbé mať v označení benziniaku "TDi"
;-) ;-) kapito?
17. 12. 2008 13:02
Re: GTDI
Nastesti prsty v tom motoru ma jen Ford ;-)