Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VOLVO S80

Luboš Chládek
Při brouzdání webem jsme v redakci narazili na doslova bombu, která nás okamžitě přiměla k tomu, že se s Vámi o své nové zážitky podělíme. Tato "představovačka" je zatím tak trochu neoficiální, takže se časem určitě na tento nový skvost podíváme...

Motto: "Auta řídí lidé a proto principy, kterými se řídí vše co se ve Volvu dělá, musí vycházet z bezpečnosti."

"Nové Volvo S80 je doposud nejkompletnějším Volvem všech dob. Vysoká úroveň bezpečnosti v kombinaci s mnoha novými vlastnostmi, dělají z S80 velkého favorita své třídy" říká president Volvo Cars, Tuve Johannesson. Tento vůz je skutečně, alespoň papírově, výjimečný. Posuďte sami, jestli těch šest unikátních vlastností, které firma propaguje, opravdu stojí za to:

- V historii automobilového průmyslu první příčně uložený řadový šestiválec doplněný nejkratší manuální převodovkou na světě.

- Nový bezpečnostní koncept sedadel WHIPS chránící pasažéry zejména při nárazu zezadu.

- IC (Inflatable Curtain - "nafukovací záclony") chránící hlavu a krk při bočních nárazech (viz foto), které doplňují již tak velmi důkladně propracovaný systém boční ochrany SIPS.

- Volvo S80 je prvním vozem na světě, které splňuje standardizované specifikace životního prostředí ve všech životních cyklech, od výroby až po recyklaci.

- Integrovaný GSM telefon pro další zlepšení interakcí člověka s vozem.

- Síťově založený elektrický systém, umožňující použití méně kabelů, nabízí více stability a je schopen zvládat více elektrických funkcí včetně Updatu.

Možná Vám některé věci připadají až zbytečné, ale musíte brát v úvahu, že nové Volvo S80 patří do nejvyšší top třídy osobních vozů a budou v něm jezdit lidé, kteří od moderního automobilu vyžadují nejen standardní výbavu, ale také luxus a výjimečnost, kterou jim nové S80 určitě nabídne vrchovatě.

Nové Volvo je také nejbezpečnějším Volvem všech dob a tak opět posunuje svého výrobce na úplný vrchol automobilové bezpečnosti. Již dříve velmi uznávaná a propracovaná bezpečnost cestujících v těchto švédských vozech byla nadále vylepšena, již zmiňovanými systémy WHIPS, který při nárazu ze zadu v rychlosti 15-30 km/h velmi jemně a rovnoměrně přibrzdí pohyb zad a hlavy vzad, a boční airbagy, které zase ochrání posádku vpředu i vzadu při bočním nárazu, kdy jsou schopny absorbovat až 75% energie pohybující se hlavy směrem k oknu. Dnes už samozřejmostí jsou tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, ovšem s předpínači nikoliv. Ty výrobce ještě doplnil na předních sedadlech automatickým vyrovnávačem hmotnosti a omezovačem napětí v pásech. Pro nafouknutí předních airbagů je teď zapotřebí daleko nižší síly než u předchůdců S80 vozů řady 960. Takovým bonbónkem je pro lepší výhled vzad sklápění zadních opěrek hlavy tlačítkem směrem dopředu a tím tedy znemožnění sezení na zadních sedadlech bez jejich vyklopení do bezpečné polohy pro posádku, což se u sklápění vzad mohlo stávat.

To, že se Volvo chová ohleduplně k životnímu prostředí, kontroluje nezávislá firma Lloyd's Register již od počátků výroby nového vozu. Kompletní výrobní řetěz čítá 17 jednotek včetně subdodavatelů a dealerů a tito všichni musejí pracovat podle mezinárodních norem. Výsledkem je minimální dopad na životní prostředí, ať už z výrobního procesu nebo i z provozu tohoto vozu, který má koeficient čelního odporu vzduchu na skvělé úrovni (0,28) a také spotřeba nového pětiválcového motoru se 140 koňmi (na trh v roce 1999) bude v průměru jen 8,6l/100km. Nové Volvo bude také vyráběno v Bi-Fuel verzi, jinými slovy poháněné benzínem i plynem, ale bez dalších prostorových nároků, jak jsme tomu doposud u takovýchto vozů zvyklí.

Volvo se tímto modelem stává prvním výrobcem vozu s řadovým šestiválcem umístěným vpředu napříč. Tímto "dvouturbovým" šestiválcem vybavená S80 se bude nabízet s označením T6 a bude dosahovat výkonnostních parametrů osmiválcového motoru. Volvo přichází pro S80 s dvěmi různými koncepcemi - šestiválce pro úplný komfort a pětiválce pro ekonomiku provozu i příjemnou jízdu. Od počátku budou na trhu čtyři benzinové motory: T6 - nový 2,8l šestiválec o výkonu 272 koní a 380 Nm s dvojitým turbodmychadlem a průměrnou spotřebou 10,9 l ; šestiválec 2,9l s výkonem 204 koňských sil a kroutícím momentem max. 280 Nm, pro nejpříjemnější a nejpohodlnější cestování se spotřebou 9,7 l/100 km; dvoulitrový pětiválec T5 s turbem a výkony 226 k a 310Nm, spotřebou 9,6 l a konečně S80 T verze bez turba se 163 koňmi a 230Nm a spotřebou devět a půl litru. Příštím roce tyto motory doplní benzinový pětiválec 2,4 litru (170k a 230Nm) se spotřebou 9,2 l/100 km, ale hlavně také 140 k silný (230 Nm) šetřílek se svými 8,6 litry a S80 TDI bude vybaveno pětiválcovým turbodieselem s přímým vstřikem (140k, 290 Nm) a konzumací jen 6,5 litru nafty.

Komfort světové třídy, jak jej nazývá výrobce, Vám dodá nejen plně integrovaný GSM telefon s hlavními ovládacími prvky integrovanými do volantu, mikrofonem ve vnitřním zpětném zrcátku a reproduktorem v řidičově opěrce hlavy. Návrháři nezapomněli na soukromé hovory a tak sluchátko najdeme ve středové područce v předu. Klimatizační jednotka má vyšší kapacitu a je využívána pro chlazení i vytápění. Zlepšila se distribuce vzduchu zejména do zadní části vozu, což výrazně zlepšuje pobyt na zadních sedadlech v zimě i v létě. Nastavitelný volant samozřejmě nese i prvky pro ovládání jízdy, audio systému a navigačního systému s názvem RTI. Vnitřní zpětné zrcátko má samozřejmě samostmívací efekt při osvětlení vzadu jedoucím vozem. Pro lepší nalezení vozu na parkovišti si můžete rozsvítit vnější osvětlení vozu integrované do krajů vnějších zpětných zrcátek, pro bezpečný odchod od zaparkovaného vozu zase naopak můžete využít doprovodných světel svítících 90 sekund. Prostor na zadních sedadlech byl navržen pro naprosté pohodlí tří cestujících a tak zde nalezneme bohatě prostoru pro nohy i hlavy posádky. Audio systém nejvyšší kvality může být i s prostorovým Dolby Pro Logic.

Výrobce nezapomíná ani na zabezpečení vozu a tak kromě již zmiňovaných osvětlovacích funkcí nabízí i laminované sklo bočních oken, které lépe odolává případným násilným pokusům o vniknutí do vozu. I kdyby se toto zlodějům podařilo, přesto si dveře zevnitř neotevřou díky funkci DeadLock, která blokuje všechny dveře. Dálkové ovládání má samozřejmě plovoucí kód a zámky jsou vybaveny bezpečnostními rotujícími vložkami, které znemožňují násilné pokusy o otevření zámku.

Věříme, že pro prvotní informace toho bylo dostatek a že se budeme moci po oficiálním představení vozu s tímto dalším luxusním přírůstkem blíže seznámit v příštích vydáních týdeníku AUTO.CZ.



Luboš Chládek