Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Nízká bezpečnost na staveništích

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Každým rokem umírá na staveništích v EU při nehodách souvisejících s vozidly více než 300 lidí. Příčinou těchto nehod bývá obvykle lidský faktor.

Podle statistik Eurostatu umírá každým rokem na evropských staveništích asi 1.000 lidí. Třetina z těchto nehod je zaviněna vozidly, což znamená výrazně více než 300 tragických nehod ročně. Počet zraněných osob je mnohonásobně vyšší.

Staveniště jsou nebezpečná pracoviště, která od řidiče vyžadují vysoký stupeň zkušeností a dovedností. Dráha může být kluzká, úzká nebo strmá. Bez ohledu na to se řidiči často bez rozmýšlení spoléhají na autopilota. A právě v tomto okamžiku se dostávají do nebezpečí a dochází k nehodám, poznamenává An Paepenová, která je odpovědná za školení řidičů společnosti Volvo.

V loňském roce uvedla společnost Volvo Trucks nový vůz pro stavebnictví, Volvo FMX. Většina těchto nákladních vozů je osazena převodovkou I Shift, 12stupňovou manuální převodovkou s automatickým řazením rychlostních stupňů Současně s jeho uvedením spustila společnost i nový, na míru stavěný školicí program pro řidiče ve stavebnictví. Značná část obsahu tohoto kurzu je věnována bezpečnosti.

Byli jsme přesvědčeni, že v této oblasti můžeme přispět ke změně, říká An Paepenová. Kurz zahrnuje techniky řízení procvičované na testovacím okruhu, doplněné teoretickými přednáškami a skupinovými diskusemi.

Podle Eurostatu je nejčastějším typem nehody vozidla na staveništích kolize s nějakou osobou. Důvodem je nedostatečná viditelnost.

Příčinou každé páté tragické nehody je převrácení nákladního vozu. Nejdůležitějším faktorem, jak se takovýmto nehodám vyhnout, je zajistit, aby byl náklad vždy rovnoměrně rozdělen.

Na staveništích je vždy riziko, že těžce naložený vůz uvízne v bahně. Vyřazení vozu z provozu stojí peníze - a zvyšuje pravděpodobnost vzniku nebezpečných situací.

Při vyprošťování uvízlého nákladního vozu je nutné použít značných sil. Tažné lano může prasknout a zasáhnout okolostojící. Tento úder je zaručeně smrtelný, říká An Paepenová.

Převodovka I Shift umožňuje řidiči rozhoupat vůz a vyprostit jej bez vnější pomoci.

S převodovkou I Shift můžete nalézt okamžik při stlačování akcelerátoru, ve kterém začíná převodovka zabírat. Když sešlápnete akcelerátor tak, aby právě zabíral, a potom necháte vůz zhoupnout trochu zpět, vyvoláte houpavý pohyb vpřed a vzad. Po chvíli vyvolá tento houpavý pohyb dostatek kinetické energie k tomu, aby se nákladní vůz převalil přes překážku, vysvětluje An Paepenová.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)