Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: One More Pile po dvou letech

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Cílem projektu One More Pile je objevit způsoby racionalizace svozu vytěženého dřeva.

Hlavní úlohu v tomto projektu hraje 30 metrů dlouhá souprava Volvo s nosností 66 tun. Pokud by byl tento typ souprav přijat jako standard, snížila by se podle nejnovějších údajů spotřeba paliva při svážení dřeva o 20 %.

Především však poskytujeme veškeré technologie a vyvinuli jsme kompletní koncepci vozidel. Přívěs se skládá z modulárního systému zahrnujícího opěrný vozík, spojovací přívěs a návěs, a díky tomu lze nabídnout mnoho způsobů kombinace, vysvětluje Lena Larssonová, projektová manažerka společnosti Volvo Trucks.

Volvo FH16 s motorem o výkonu 485 kW (660 k), 90tunový nákladní automobil, má na tachometru 544.286 km. Dne 1. ledna 2011 byl tento nákladní vůz v provozu přesně dva roky. Za tuto dobu převezl mezi městy Överkalix a Munksund 100.000 tun dřeva. Vůz řídilo celkem osm řidičů a všichni byli s jeho jízdními vlastnostmi velmi spokojeni.

Postup tohoto projektu je pozorně sledován i v zemích, jako jsou Finsko, Austrálie, Kanada, USA a Rusko, v nichž průmysl zpracování dřeva hraje důležitou roli.

Jedním z partnerů projektu je Skogforsk (švédský výzkumný lesnický ústav). Dne 13. ledna tento ústav zveřejnil zprávu, založenou na údajích průběžné zprávy z poloviny projektu. Ta prokazuje, že testovaná souprava má o 50 % vyšší nosnost a na přepravenou tunu spotřebuje o 20 % méně paliva než tradiční švédská, 24 metrů dlouhá souprava pro svoz dřeva. Kromě toho snižuje také o 20 % emise oxidu uhličitého na tunu převezeného dřeva.

V začátcích projektu One More Pile byly obavy z toho, že 30 metrů dlouhé soupravy budou způsobovat ohrožení silniční bezpečnosti, například při předjíždění.

Aby se zjistily možné problémy, bylo v průběhu projektu prostudováno asi 700 případů předjíždění za účasti soupravy One More Pile. V některých situacích zaznamenali pracovníci projektu registrační značky předjíždějících vozidel, kontaktovali jejich majitele a zeptali se jich, jaký pocit měli při předjíždění. Nezaznamenali žádné negativní reakce.

Podobně ani řidiči soupravy neshledali, že by její rozměr způsoboval problémy. Pokud mohu soudit, řidiči vozů neměli při předjíždění žádné problémy. Jako řidič soupravy si předjíždění musím řádně naplánovat. Protože souprava je delší a těžší než normální, je zapotřebí delší přímý úsek vozovky, vysvětluje Sanna Brännholmová.

Na tahači i na všech přívěsech je instalován elektronický brzdný systém EBS. Tato technologie zajišťuje, že všechna kola brzdí současně, což zabezpečuje efektivní účinnost brzdění a zabraňuje tomu, aby souprava One More Pile měla delší brzdnou dráhu než běžná, 60tunová souprava.

Souprava je opatřena váhou, která řidiči pomáhá dosáhnout optimální celkové hmotnosti tak, aby nebylo překročeno povolené zatížení jednotlivých náprav ani celková hmotnost. V projektu je používán webově orientovaný dopravní informační systém Dynafleet společnosti Volvo Trucks, určený ke sledování spotřeby paliva, cestovní rychlosti, dopadu na životní prostředí, zatížení jednotlivých náprav a různého chování řidičů v reálném čase.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/embed/1UVe9Jzq2FU" style="auto"}

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - mustafa
28. 3. 2011 09:59
u nás
Doufám, že tohle u nás nikdy nepotkáme...