Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Úspěšné testy Bio-DME

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Projekt zkoumající využití Bio-DME jako paliva pro nákladní vozidla je s velmi dobrými výsledky v polovině testování v běžném provozu.

V rámci dvouletého projektu Bio-DME je od minulého podzimu nasazeno v běžném provozu na švédských silnicích deset nákladních vozidel Volvo. Tato vozidla využívají ke svému pohonu Bio-DME namísto nafty a dosavadní výsledky naznačují, že v běžném každodenním provozu toto palivo funguje velmi dobře.

Pokud by mělo Bio-DME (dimetyléter) nahradit motorovou naftu, mohly by být emise CO2 sníženy o nezanedbatelných 95 %. Toto palivo vyrobené z biomasy, je tekutina, tzv. druhá generace biopaliv, která může být ze dřeva nebo vedlejších produktů a odpadů ze zemědělské výroby. Podle současných výpočtů by Bio-DME mohlo nahradit až 50 % motorové nafty, kterou spotřebují užitková vozidla v Evropě v příštích dvaceti letech.

Společně s řadou partnerů, mezi něž patří i výrobce Bio-DME společnost Chemrec a distributor paliv společnost Preem, vyvinula společnost Volvo dopravní systém, který pokrývá celý řetězec od výroby a distribuce Bio-DME až po provoz v nákladních vozech Volvo u mnoha dopravních společností.

Na projektu Bio-DME se mimo jiné podílejí i společnosti PostNord a DHL. Pro obě firmy byla účast na provozních testech zcela samozřejmou věcí a obě také hodlají do roku 2020 výrazně omezit své emise CO2.

Řidiči vozidel, v nichž je Bio-DME testováno, jsou nadšeni a uvádějí, že provoz na Bio-DME je srovnatelný s klasickou naftou. Někteří řidiči dodávají, že motor spalující toto palivo je tišší.

Aby mohly nákladní vozy pracovat v běžném každodenním provozu, zřídila společnost Preem čtyři čerpací stanice ve městech Stockholm, Göteborg, Jönköping a Piteå.

Bio-DME používané v tomto projektu se vyrábí ze sulfátového výluhu, který je vedlejším produktem při výrobě papírové masy v závodě na zplyňování Chemrec v Piteå. Tento výrobní systém pracuje bez problémů a možnost dodávky paliva ve velkém měřítku ve značné míře závisí na vhodném pobídkovém systému pro obnovitelná paliva.

Provozní testy budou pokračovat až do konce letošního roku, pak budou následovat vyhodnocení, která stanoví životaschopnost budoucího trhu pro Bio-DME.

Dalšími dopravními společnostmi, které se studie účastní, jsou J-Trans, Bröderna Lindqvist Åkeri, BDX Företagen AB a Ragn-Sells. Zájem o Bio-DME začínají ještě před ukončením a vyhodnocením celého projektu projevovat i společnosti z Číny, Ruska a USA.

Projekt je podporován švédskou energetickou agenturou a sedmým rámcovým programem EU. Kromě společnosti Volvo Trucks, Chemrec a Preem jsou dalšími účastníky projektu společnosti Delphi, ETC, Haldor Topsoe a Total.

Co je Bio-DME

DME je plyn, ale při nízkém tlaku pouhých 5 barů se zkapalňuje. Dobře se s ním manipuluje, podobně jako s propanem. DME se může vyrábět ze zemního plynu, ale také z různých typů biomasy. Když se vyrábí z biomasy, nazývá se Bio-DME.

Používá-li se jako palivo pro vznětové motory, poskytuje Bio-DME ve srovnání s konvenčním motorem stejně vysoké stupně účinnosti a generuje nižší hladinu hluku.

V porovnání s motorovou naftou produkuje Bio-DME o působivých 95 % nižší emise oxidu uhličitého. Navíc generuje velmi nízké emise pevných částic a oxidů dusíku. Shrnuto dohromady toto vše činí z Bio-DME ideální palivo pro vznětové motory.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)