Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Standard tvoří uzávěrky všech diferenciálů. Jsou chráněné proti poškození automatickým vypnutím
Eurocargo s pohonem všech kol má světlou výšku až 41 cm
Trakker s denní budkou Hi-land nabízí maximum místa pro nástavbu při zachování komfortu řidiče
Eurocargo 4x4 se značnou světlou výškou dosahuje maximální hmotnosti 15 tun
13 Fotogalerie

Vozidla Iveco pro stavbu: Dvojice

Iveco nabízí pro stavební sektor střední model Eurocargo s pohonem všech kol a univerzální řadu Trakker s konfiguracemi až 8x8.

Rozsah celkové hmotnosti vozidla 10,5-72 tun pro střední i těžký terén činí z firmy Iveco univerzálního hráče. Ve stavebním sektoru můžeme v Česku vidět zejména těžší model Trakker, který je k dispozici ve dvou-, tří- a čtyřnápravovém provedení s velkým počtem konfigurací náprav od 4x2 až po extrémní 8x8, takže dokáže vyhovět různým požadavkům.

Eurocargo 4x4

Pojďme se nejdříve podívat na střední řadu Eurocargo v novém provedení Euro VI, která pro stavební oblast dostala pohon všech kol. Proti konvenčnímu provedení používá zvětšenou světlou výšku, vyklápěcí stupačku odolnou vůči případnému kontaktu s podložím, ochranu chladiče motoru a sklopnou zadní ochranu proti podjetí. Celková hmotnost verze 4x4 dosahuje ve dvou úrovních 11,5 nebo 15 tun. Rozsah nabízených rozvorů zahrnuje délky 3240 až 4150 mm. Do standardní výbavy patří uzávěrky všech tří diferenciálů s elektropneumatickou aktivací i automatickým vypnutím při zvýšené rychlosti. Tři standardně dodávané uzávěrky tvoří mezi výrobci stavebních podvozků počin nebývalý.

Plně pohonné Eurocargo používá šestiválec Tector 7 Euro VI ve výkonových provedeních 162, 184 a 206 kW (220, 250 a 280). Díky patentované unikátní technologii dočišťování výfukových plynů Hi-SCR bez recirkulace výfukových plynů EGR má motor vyšší efektivitu a menší nároky na servisní úkony. Nabídku přímo řazené převodovky doplňuje automatická.

Zadání: hmotnost

Iveco nabízí univerzální řadu Trakker ve dvou základních verzích. Jednu tvoří odlehčená s důrazem na minimální pohotovostní hmotnost, kterou jsme v rámci tématu domíchávače betonu popsali v minule. Připomeňme jen to, že toto provedení používá rám podvozku s materiálovým profi lem o tloušťce 7,7 mm.

Druhou variantu tvoří robustní podvozek stavěný na těžkotonážní přepravu například skrývky či jiného podloží. Rám používá tloušťku materiál 10 mm. Nakládání těchto automobilů pohybujících se v pracovním režimu mimo oficiální komunikace bývá extrémní a vyžaduje co největší technickou hmotnost vozidla. Hlavním kritériem je hmotnost převezeného materiálu, a tomu je podřízeno téměř všechno. Podvozek k nástavbám je k dostání v konfiguracích 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 a 8x8. Tahače se znakem náprav 4x2, 4x4, 6x4 a 6x6 pohání výkonnější motorizace v rozmezí 265 až 368 kW.

Dva motory

Řada Trakker tedy vyžaduje velmi široké spektrum pohonných jednotek včetně silné pro provedení specializovaná na maximum přepravovaného nákladu. Pohon dostaly na starosti dva šestiválce Cursor 9 a 13 s výkonovým rozpětím 228 až 368 kW. Menší šestiválec používá variabilní geometrii lopatek turbodmychadla a poskytuje točivý moment 1500 N.m. Objemnější šestiválec Cursor 13 také s VGT je k dostání ve třech specifikacích 301, 331 a 368 kW (410, 450 a 500).

Výhodné Hi-SCR

Nízká rychlost stavebních vozidel a intenzivní zatížení agregátů stavebních vozů tvoří nejhorší kombinaci pro chlazení motorů. S normou Euro VI tento problém ještě narostl. Iveco však s přechodem na Euro VI přišlo s unikátním řešením, které významně snižuje nároky motoru na chlazení.

Iveco díky technologickému zázemí FPT Industrial a příslušnosti do koncernu CNH Industrial těží v této oblasti maximum díky motorům bez recirkulace výfukových plynů EGR. Motory Iveco používají k dočištění výfukových plynů technologii Hi-SCR, která dokáže rozložit obrovské množství oxidů dusíku. Nastavení hoření nafty pod velkým tlakem díky vysokému kompresnímu poměru směřuje k maximální účinnosti, která produkuje minimum pevných částic, ale již zmíněné velké množství NOx. To však technologie Hi-SCR zvládne odbourat.

Z absence EGR také těží životnost motorového oleje, omezuje se tvorba karbonu na pístech a ventilech, což zvyšuje efektivitu spalovacího procesu, účinnost motoru a výrazně osekává nároky na servisní úkony a náklady. Ke snížení nároků a nákladů na opravy je přední nárazník tvořen třemi částmi, aby se po střetu nemusel měnit celý nárazník.

V řeči konkrétních čísel to u motorů Euro VI znamená úsporu paliva 2-5 procent. Další snížení fixních nákladů čekají na dopravce v podobě prodlouženého intervalu výměny oleje až do 150.000 km a modernizované diagnostiky vozidla. Vývody PTO pro přídavná zařízení lze získat přímo z motoru či z převodovky s rozsahem točivého momentu 300-1000 N.m.

Krátká denní či delší

Kabiny pro Trakker kopírují ty ze silničního modelu Stralis, ale omezují se na provedení Hi-land a Hi-track. Řidič stavebního modelu tak získává prostor a pohodlí dálkové kamionové dopravy, ale pro stavební činnost a spíše krátkodobé pobývání řidiče v Trakkeru slouží denní budka s názvem Hi-land, na příležitostné přespání slouží verze Hi-track s běžnou výškou střechy a standardně jedním sklopným lůžkem. Součást oficiální nabídky také tvoří Hi-track s vysokou střechou a dvěma lůžky, ale tu bychom v praxi museli hledat jako jehlu v kupce sena.

Na těžkou práci

Trakker určený pro práci v těžebním a stavebním průmyslu dokáže pracovat v nesjízdném, nerovném terénu, snášet trvalou a velkou zátěž a přitom nabízet velký přepravní výkon. Stavební řada používá kvalitní a převodovky ZF, které jsou ztělesněním ergonomie a výkonu. Patří k nim také devíti- a šestnáctistupňové přímo řazená ústrojí Ecosplit vybavené posilovačem Servo-shift, který nabízí pohodlnější a bezpečnější jízdu. Samozřejmě nechybí automatizované dvanácti- a šestnáctistupňové převodovky opatřené voličem umístěným na sloupku volantu. Automatizovaná převodovka udržuje otáčky motoru v optimálním poli, aniž by řidič na to musel myslet a zároveň nabízí nízkou spotřebu díky mechanickému způsobu řazení.