Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozidla Volvo pro stavbu: Nejvíce inovací

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Volvo Trucks díky mnoha podvozkovým a pohonným řešením modelu FMX dokáže nabídnout stavební auto na jakýkoliv účel.

Zvedací, natáčecí, automaticky připojované a další nápravy najdeme u speciálního modelu FMX. Jeho technika jako například plíživé převody u automatizované převodovky a dynamické řízení kol budí na jednu stranu úžas. Na druhou stranu odpovídá velmi rozličnému a zároveň náročnému provozu od kombinace silnice a nezpevněného povrchu až po skutečně těžký terén. V každém případě však dopravní firmy také počítají náklady na naftu, které Volvo díky loňské modernizaci šestiválce D13K Euro VIc ještě více snížilo.

Třináctilitrový základ

Švédský výrobce směřuje model FMX spíše do středních a těžkých podmínek, proto v pohonu hraje hlavní roli třináctilitrový šestiválec. Ten loni dostal pro všechny verzi vstřikování common rail a písty s nižším třením. Ve dvou nejslabších úrovních 309 a 338 kW zvýšený kompresní poměr, nejsilnější verze 368 a 397 kW tlakuje upravené turbodmychadlo.

Plazivky

Životnost spojky je ve stavebním sektoru choulostivá skutečnost, proto Volvo k automatizované převodovce I-Shift se speciálním software pro off-road přidala na přání plíživé převody. Uplatní se zejména u extrémně těžkých nákladů, protože dokáží soupravu o hmotnosti až 325 tun rozjet z klidu bez pomoci hydrodynamického měniče. Plíživý převod I-Shift C však najde výborné uplatnění i u běžných plně naložených čtyřnápravových vozidel ve velmi těžkém terénu. Běžně se však u modelu FMX vyskytuje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka I-Shift se softwarem off-road, která při akceleraci řadí po půlkách a drží otáčky ve vyšším pásmu pro případ náhlé potřeby velkého záběru. Stiskem voliče převodovky však řidič může režim Offroad vypnout a na silnici nechat převodovku I-Shift držet co nejekonomičtější otáčky motoru.

Dvacet tun na předek

Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Dvojité přední nápravy mají běžně nosnost devět tun, ale lze také pořídit v těžkém provedení o deseti tunách. V pětinápravovém provedení dosahuje celková hmotnost vozidla 56 tun (2x10 + 3x12). Robustnější konstrukce předních náprav se uplatní zejména provozu mimo silniční komunikace v hodně členitém terénu.

Zde také přijde vhod dynamické řízení dvojité přední nápravy VDS, které tlumí rázy do volantu při přejezdu nerovností a skvěle funguje i při couvání například k vysypání korby. Po uvolnění volantu srovná kola do přímé polohy, aby vozidlo během nakládky či vykládky mělo maximální stabilitu.

Výšku podvozků nad vozovkou lze podle průchodnosti terénem a typu nástavby volit v hodnotě 600, 1000, 1200 a 1240 mm. Zájemci o plněpohonné konfigurace mají k dispozici 4x4 nebo 6x6.

Automatické připojení

Vedle konvenčního trvalého pohonu předních kol nabízí Volvo také automaticky připojitelný. Nejde samozřejmě o systém přes viskozní spojku známou z lehkých užitkových vozidel, ale o propojení ”železem”, tedy klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití, protože probíhá přes kovové připojení. Při rozpojeném pohonu předních kol nenastávají velké trakční odpory jako u trvalého pohonu předních kol, čímž dochází k úspoře nafty i pneumatik. Trakce předních kol tedy pracuje pouze tehdy, pokud elektronika zaznamená minimální prokluz zadních kol a nechá zapojit do pohonu přední nápravu.

Na vzduchu

Přídavný pohon předních kol lze kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku.

Díky menším vibracím spojeným se vzduchovým odpružením může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost a zvyšuje se efektivita provozu bez nadměrného namáhání řidiče.

Pro specifikace s velkým zatížením zadních náprav Volvo nabízí provedení Tridem se třemi zadními nápravami s minimálními rozvory.

Dva šestiválce

Výše zmíněný šestiválec D13K provází v modelu FMX také lehčí jedenáctilitrová varianta o výkonech 243 až 332 kW. S točivým momentum 1600-2150 N.m stačí na kombinovaný provoz silnice a lehký terén, ale do náročných podmínek těžkotonážních vozidel je lepší třináctilitr. Ten take disponuje extrémně účinnou motorovou brzdou VEB+ o výkonu 375 kW.

Menší bratr

Nejmenší model FL lze s pohonem všech kol získat se dvěma stálými převody 5,86 a 6,31. Zadní náprava vykazuje nosnost jedenáct tun.

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Vůz FL 4x4 na podvozku označeném XX-High o výšce 1175 mm lze získat se třemi celkovými hmotnostmi 12, 14 a 16 tun v závislosti na volbě zadní nápravy. Plněpohonné Volvo FL dostalo za kapotu výhradně šestiválec D8K dostupný ve dvou výkonových verzích 184 a 206 kW s odpovídajícím točivým momentem 950, resp. 1050 N.m. Pro jízdu v klesání slouží výfuková brzda s výkonem 120 kW, na přání je možné získat motorovou s nejvyšším výkonem 170 kW.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
31. 7. 2017 19:57
spojka
Citace: "... Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol...."

Copak trvalý pohon všech kol používá nějakou spojku ? 8-s