Vozy nové generace WRC trpí přehříváním kokpitu. Jak s tím FIA a týmy bojují?
Nové hybridní speciály Rally1 trpí obrovským přehříváním kabiny vozu. Může za to právě hybridní ústrojí.
V případě zásadních změn regulí v jednotlivých závodních sériích nejsou “dětské nemoci” ničím zvláštním. Pokud však jde o zdraví závodníků, je třeba učinit rychlé a zásadní kroky. Tento problém nyní nastal v šampionátu WRC u nových hybridních speciálů s označením Rally1.
Nové hybridní ústrojí se zasloužilo o to, že výfuk nyní prochází stranou spolujezdce a nikoliv středem vozu jako u předchozích vozů kategorie WRC. Teploty v kabině vozu v důsledku této změny rapidně vzrostly. Na květnové Portugalské rallye vyšplhala ručička teploměru až k 70 °C! V jednom případě se dokonce začaly spolujezdci tavit boty.
Před nadcházejícími soutěžemi, zejména africkou Safari Rally v Keni, tak bylo nutné rychle jednat, aby bylo zabráněno potenciálním zdravotním obtížím a diskomfortu samotných posádek speciálů kategorie Rally1.
“Toto je opravdu dobrý příklad toho, jak si motorsport umí poradit s nenadálými problémy”, říká ředitel FIA pro rallyeové závody Andrew Wheatley. “Hned po Portugalsku si technický tým FIA sedl a vypracoval dva seznamy. První seznam se týkal změn bez zásahu do homologace a druhý seznam, kde byly problémy, které vyžadovaly rychlé řešení s homologačním procesem, musí projít komisí WRC”, dodal Wheatley.
Výsledky těchto diskusí umožnily týmům upravit střešní větrací otvory, přidat ventilační otvory do oken a po voze rozmístit zrcadlové fólie, které odráží teplo. Změny se také týkaly izolace motorových prostorů a výfuku pomocí keramických povlaků.
Týmy se k tomu následně postavily po svém. Toyota zcela přepracovala střešní větrací otvor. Technický ředitel Toyoty Tom Fowler prozradil, že se jednalo o velmi rychlou akci, na níž pracovalo mnoho lidí, a díly se vozily v podstatě na poslední chvíli. Hyundai a M-Sport (Ford) se zaměřili na zlatou a chromovanou střechu pro odrážení tepla. Na své speciály přidaly větrací otvory a zároveň upravili střešní větrací otvor.
Zástupce ředitele týmu Hyundai Julien Moncet prohlásil, že rychlá spolupráce týmů a FIA pomohla snížit teplotu v kabinách vozů asi o pět stupňů. To není dle slov Monceta ideální, ale důležitý je pokrok a pozitivní zpětná vazba od posádek. Fowler s tímto vyjádřením souhlasil a dodal. “Zpětná vazba byla opravdu kladná. Posádky byly vzhledem k horku překvapené, že uvnitř kokpitu to nebylo tak špatné.”
Jednou z možností dlouhodobého řešení je přidání klimatizačního systému do kabiny. “Můžeme přidat klimatizaci, ale pokud to nebude povinné, najde se tým, který toto řešení odmítne z důvodu navýšení hmotnosti vozu a extra výkonu, který bude pro fungování klimatizačního systému potřeba,” prohlásil šéf týmu M-Sport Richard Millener.
Na uplynulé Safari Rally se mnohem víc řešilo obrovské množství prachu v kabině, které bylo právě kvůli větším větracím otvorům negativním protipólem. Na teplo v kabině si už však posádky opravdu tolik nestěžovaly. Jelikož máme teplotně nejhorší soutěže nejspíš za sebou (nepříjemnou ještě může být řecká Acropolis Rally v září), je pravděpodobné, že zůstaneme u těchto řešení a jakékoliv větší změny budou aplikovány v příští sezóně.