Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vozy nové generace WRC trpí přehříváním kokpitu. Jak s tím FIA a týmy bojují?

Safari rallye 2022
Safari rallye 2022
Safari rallye 2022
Safari rallye 2022
172 Fotogalerie
Diskuze (1)

Nové hybridní speciály Rally1 trpí obrovským přehříváním kabiny vozu. Může za to právě hybridní ústrojí.

V případě zásadních změn regulí v jednotlivých závodních sériích nejsou “dětské nemoci” ničím zvláštním. Pokud však jde o zdraví závodníků, je třeba učinit rychlé a zásadní kroky. Tento problém nyní nastal v šampionátu WRC u nových hybridních speciálů s označením Rally1. 

Nové hybridní ústrojí se zasloužilo o to, že výfuk nyní prochází stranou spolujezdce a nikoliv středem vozu jako u předchozích vozů kategorie WRC. Teploty v kabině vozu v důsledku této změny rapidně vzrostly. Na květnové Portugalské rallye vyšplhala ručička teploměru až k 70 °C! V jednom případě se dokonce začaly spolujezdci tavit boty.

Video placeholder
Ford Puma Hybrid Rally1 Gatecrashes the Party • Zdroj: Ford

Před nadcházejícími soutěžemi, zejména africkou Safari Rally v Keni, tak bylo nutné rychle jednat, aby bylo zabráněno potenciálním zdravotním obtížím a diskomfortu samotných posádek speciálů kategorie Rally1.

“Toto je opravdu dobrý příklad toho, jak si motorsport umí poradit s nenadálými problémy”, říká ředitel FIA pro rallyeové závody Andrew Wheatley. “Hned po Portugalsku si technický tým FIA sedl a vypracoval dva seznamy. První seznam se týkal změn bez zásahu do homologace a druhý seznam, kde byly problémy, které vyžadovaly rychlé řešení s homologačním procesem, musí projít komisí WRC”, dodal Wheatley.

Výsledky těchto diskusí umožnily týmům upravit střešní větrací otvory, přidat ventilační otvory do oken a po voze rozmístit zrcadlové fólie, které odráží teplo. Změny se také týkaly izolace motorových prostorů a výfuku pomocí keramických povlaků.

Týmy se k tomu následně postavily po svém. Toyota zcela přepracovala střešní větrací otvor. Technický ředitel Toyoty Tom Fowler prozradil, že se jednalo o velmi rychlou akci, na níž pracovalo mnoho lidí, a díly se vozily v podstatě na poslední chvíli. Hyundai a M-Sport (Ford) se zaměřili na zlatou a chromovanou střechu pro odrážení tepla. Na své speciály přidaly větrací otvory a zároveň upravili střešní větrací otvor. 

Zástupce ředitele týmu Hyundai Julien Moncet prohlásil, že rychlá spolupráce týmů a FIA pomohla snížit teplotu v kabinách vozů asi o pět stupňů. To není dle slov Monceta ideální, ale důležitý je pokrok a pozitivní zpětná vazba od posádek. Fowler s tímto vyjádřením souhlasil a dodal. “Zpětná vazba byla opravdu kladná. Posádky byly vzhledem k horku překvapené, že uvnitř kokpitu to nebylo tak špatné.”

Jednou z možností dlouhodobého řešení je přidání klimatizačního systému do kabiny. “Můžeme přidat klimatizaci, ale pokud to nebude povinné, najde se tým, který toto řešení odmítne z důvodu navýšení hmotnosti vozu a extra výkonu, který bude pro fungování klimatizačního systému potřeba,” prohlásil šéf týmu M-Sport Richard Millener. 

Na uplynulé Safari Rally se mnohem víc řešilo obrovské množství prachu v kabině, které bylo právě kvůli větším větracím otvorům negativním protipólem. Na teplo v kabině si už však posádky opravdu tolik nestěžovaly. Jelikož máme teplotně nejhorší soutěže nejspíš za sebou (nepříjemnou ještě může být řecká Acropolis Rally v září), je pravděpodobné, že zůstaneme u těchto řešení a jakékoliv větší změny budou aplikovány v příští sezóně.

Vstoupit do diskuze (1)