Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Všechny tři nabídky na koupi Opelu mají podle ministra německé vlády nedostatky

Všechny tři nabídky na koupi Opelu mají podle ministra německé vlády nedostatky

Všechny tři nabídky na koupi Opelu mají podle ministra německé vlády nedostatky Zdroj: acz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Všechny tři nabídky na převzetí německé automobilky Opel z koncernu General Motors mají nedostatky a řízený bankrot podniku pod ochranou soudu se stále zdá být lepším řešením. Pro list Bild am Sonntag to uvedl německý ministr hospodářství Guttenberg.

Trojici nabídek předložili ve středu potenciální investoři, a to Fiat z Itálie, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International s ruskou bankou Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings.

"Na převzetí Opelu máme teď tři nabídky. To ale neznamená, že se jedna z nich automaticky naplní," řekl Guttenberg listu. "Nejdříve musíme mít velkou jistotu, že se neztratí značné peníze z daní, které poskytneme. Podle mého názoru žádná z těch tří nabídek zatím nedala takové ujištění dostatečně," dodal.

"Pokud tyto nedostatky přetrvají, řízený bankrot by byl jasně lepším řešením a mohl by budoucnost Opelu otevřít," míní Guttenberg. Mateřský koncern General Motors má do 1. června předložit americké vládě plán reorganizace s určitými splněnými podmínkami, jinak bude muset zažádat o soudní bankrotovou ochranu před věřiteli, podobně jako menší rival Chrysler.

Mnozí němečtí politici dávají přednost nabídce od kanadské Magny s ruskou Sberbank. Šéf italské skupiny Fiat proto nabídl nové záruky s tím, že plán Fiatu nepřinese v Německu nijak dramatické propouštění.

V sobotu Guttenberg uvedl bez konkrétních údajů, že Fiat svou nabídku upravil. Dodal, že základní rozhodnutí o Opelu by mohlo padnout již příští týden.

Berlín chce zárukami úvěrů zajistit, aby Opel do budoucna pokračoval dál; podnik v Německu zaměstnává kolem 25.000 lidí. Němečtí lídři říkají, že investora pro Opel má vybrat GM, a Berlín pak jen rozhodne, zda a jak poté podnik podpoří ze státních peněz.

"Je dobré, že je mezi nabídkami skutečná rivalita," shrnul německý ministr zahraničních věcí Frank-Walter Steinmeier. "Opelu a jeho zaměstnancům to prospěje a státu to pomůže omezit rizika záruk," dodal.

Magna například nabízí, že zaměstnancům automobilky nechá jejích deset procent, a slibuje investici 700 milionů eur. Fiat chce začlenit Opel s Chryslerem do jedné nadnárodní skupiny a o třetí nabídce Ripplewood Holdings se zatím objevily jen nepatrné detaily.

Plány Fiatu v Německu vyvolaly obavy z rozsáhlého propouštění. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne proto o víkendu raději ujistil, že by se to týkalo nejvýše 2000 lidí, napsala agentura AP.

Začít diskuzi