Všechny tři nabídky na koupi Opelu mají podle ministra německé vlády nedostatky
Trojici nabídek předložili ve středu potenciální investoři, a to Fiat z Itálie, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International s ruskou bankou Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings.
"Na převzetí Opelu máme teď tři nabídky. To ale neznamená, že se jedna z nich automaticky naplní," řekl Guttenberg listu. "Nejdříve musíme mít velkou jistotu, že se neztratí značné peníze z daní, které poskytneme. Podle mého názoru žádná z těch tří nabídek zatím nedala takové ujištění dostatečně," dodal.
"Pokud tyto nedostatky přetrvají, řízený bankrot by byl jasně lepším řešením a mohl by budoucnost Opelu otevřít," míní Guttenberg. Mateřský koncern General Motors má do 1. června předložit americké vládě plán reorganizace s určitými splněnými podmínkami, jinak bude muset zažádat o soudní bankrotovou ochranu před věřiteli, podobně jako menší rival Chrysler.
Mnozí němečtí politici dávají přednost nabídce od kanadské Magny s ruskou Sberbank. Šéf italské skupiny Fiat proto nabídl nové záruky s tím, že plán Fiatu nepřinese v Německu nijak dramatické propouštění.
V sobotu Guttenberg uvedl bez konkrétních údajů, že Fiat svou nabídku upravil. Dodal, že základní rozhodnutí o Opelu by mohlo padnout již příští týden.
Berlín chce zárukami úvěrů zajistit, aby Opel do budoucna pokračoval dál; podnik v Německu zaměstnává kolem 25.000 lidí. Němečtí lídři říkají, že investora pro Opel má vybrat GM, a Berlín pak jen rozhodne, zda a jak poté podnik podpoří ze státních peněz.
"Je dobré, že je mezi nabídkami skutečná rivalita," shrnul německý ministr zahraničních věcí Frank-Walter Steinmeier. "Opelu a jeho zaměstnancům to prospěje a státu to pomůže omezit rizika záruk," dodal.
Magna například nabízí, že zaměstnancům automobilky nechá jejích deset procent, a slibuje investici 700 milionů eur. Fiat chce začlenit Opel s Chryslerem do jedné nadnárodní skupiny a o třetí nabídce Ripplewood Holdings se zatím objevily jen nepatrné detaily.
Plány Fiatu v Německu vyvolaly obavy z rozsáhlého propouštění. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne proto o víkendu raději ujistil, že by se to týkalo nejvýše 2000 lidí, napsala agentura AP.