Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství světa, ale v tom rallyekrosovém zůstává. Nabroušené Polo GTI RX bude letos vodit Nor Petter Solberg. Urve třetí titul?

Polo WRC jsme mohli vidět v MS rallye i letos, Volkswagen však odstoupil, přestože měl vývoj speciálu pro sezónu 2017 už prakticky dokončený. Ozvěny Dieselgate nešlo zastavit... Neobjeví se ani jako privátní náčiní, homologaci FIA nový vůz nedostal. Jeho rallyekrosová podoba je ale trochu jiná káva než specifikace WRC.

Jmenuje se GTI RX. Technická pravidla pro prestižní třídu Supercars navíc připouštějí přeplňované dvoulitrové benzinové motory místo soutěžních šestnáctistovek. Střely navíc nemají tak striktní omezení restriktory. 380 koní? Pche... Agregát opravdu ostrého malého hatchbacku dává 419 kW (570 koní), Není divu, že raketa zrychluje z klidu na stovku za 1,9 s. „Superkáry“ v akceleraci pobijí hypersporty, kdyby si to s nimi tedy rozdaly. I na asfaltu... Bestie od VW váží přesně 1300 kg, v maximálce samozřejmě silničním bolidům nestačí, víc než 200 km/h z ní nikdo nedostane. Jenže o největší rychlost tu vůbec nejde.

Důležitý je i pilot, který bude letos usedat za volant: Nor Petter Solberg. Úspěšnější z bratrské dvojice byl posledním mistrem světa v rallye v éře před Loebem, šampionem se stal v sezóně 2003, ještě se Subaru. Na scénu světového rallyekrosu vtrhl jako raketa, vyhrál hned první ročník (2014) a o rok později titul obhájil. Loni už se mu to nepovedlo, skončil až čtvrtý. Pro letošek tedy mění techniku, až dosud používal patřičně modifikovaný Citroën DS3.

V jeho vlastním týmu PSRX (továrny se zde přímo neangažují) mu bude sekundovat Švéd Johan Kristoffersson. Osmadvacetiletý závodník má z této divácky vděčné, akční a kontaktní disciplíny, která kombinuje asfalt a šotolinu na krátkých okruzích, už zkušeností dost. V sezóně 2016 se stal s Polem vicemistrem světa. Ale v minulosti jezdil třeba cesťáky, jak doma ve Švédsku, tak v Itálii.

Dvanáctidílný světový seriál začíná už 31. března na katalánském okruhu nedaleko Barcelony. Titul obhajuje švédský „obojživelník“ Mattias Ekström (Audi), který dokáže rallyekros kombinovat s DTM. Kromě něj uvidíme třeba i Sébastiena Loeba (Peugeot) a známého Američana Kena Blocka (Ford). Většina značek byla již zmíněna, kromě nich je ve dvacítce potvrzených nominací jeden zástupce Kie.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - KANKUNEN
23. 3. 2017 12:44
Re: Pánové děkuji
Dík i ty závody v Německu jsou až na druhé půlce. Škoda
Avatar - Intercool
23. 3. 2017 12:11
Re: Pánové děkuji
[odkaz]
Avatar - KANKUNEN
23. 3. 2017 10:42
Pánové děkuji
a kalendář akcí by nebyl?