VW Porsche 914: Nepříliš oblíbený sportovec slaví 40 let
Návštěvníci autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1969 si jako první prohlíželi výsledek spolupráce automobilek Volkswagen a Porsche, jímž se stal VW Porsche 914. Dvoumístný sportovní automobil s odnímatelným střešním dílem se mohl pochlubit v té době moderní koncepcí s motorem před zadní nápravou.
Od zahájení prodeje byly k dispozici dvě verze – VW Porsche 914/4 a VW Porsche 914/6. První z nich poháněl plochý čtyřválec o objemu 1,7 l s výkonem 59 kW (80 k), pocházející z Volkswagenu 411E. Druhé verzi pracoval za sedadly dvoulitrový šestiválec z Porsche 911T o výkonu 81 kW (110 k). Vzhledově se od sebe odlišovaly jen díky kolům Fuchs z lehké slitiny montovaným na šestiválec.
Obě společnosti očekávaly, že se bude jednat o prodejně velmi úspěšné modely, ale skutečnost byla poněkud méně růžová. Obě verze se díky koncepci s motorem před zadní nápravou mohly sice pochlubit skvělými jízdními vlastnostmi nebo praktickým odnímatelným střešním dílem, ale veřejnost si příliš neoblíbila tvar karoserie.
Další příčinou neúspěchu se stala prodejní cena. Model 914 byl původně koncipován jako lidový sportovní automobil, ale díky změnám ve vedení Volkswagenu došlo k zvýšení ceny. Ta nakonec zapůsobila tak, že cílová skupina zákazníků pro než bylo VW Porsche 914 původně určeno si jej nemohli dovolit.
Již v roce 1972 je ukončena výroba modelu 914/6 jehož vzniklo jen 3.351 kusů a v současnosti patří mezi vyhledávané sběratelské rarity. Na místo šestiválce nastoupil ve stejném roce model 914-2,0 s čtyřválcovým motorem od Volkswagenu s výkonem 74 kW (100 k). Model 914/4 je po 68.983 vyrobených vozech v roce 1974 nahrazen modernizovanou verzí 914-1,8 s výkonem 62 kW (84 k).
Konec výroby VW Porsche 914 přichází v létě 1976, kdy výrobní linku opouští poslední ze 118.978 vyrobených vozů.