Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Tiguan 1,4 TSI (110 kW) vs. Škoda Yeti 1,4 TSI (90 kW) – Dvakrát 4x2

Michal Otruba Michal Otruba 23. 12. 2010
39
142
Zobrazit náhledy (39)
Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti Škoda Yeti
Dva vzdálení příbuzní přišli o pohon zadní nápravy a dostali přeplňované čtrnáctistovky. Vyplatí se připlatit za VW nebo odvede stejnou práci Škoda?

V redakci se nám sešly dvě kompaktní es-ú-véčka z koncernové nabídky se zážehovým motorem označeným 1,4 TSI a poháněnou přední nápravou.

Stříbrný VW Tiguan dostal silnější verzi s podporou kompresoru a turbodmychadla o výkonu 110 kW, bílou Škodu Yeti hnal kupředu pouze turbodmychadlem přeplňovaný agregát o stejném objemu a nižším výkonu 90 kW.

Na první pohled možná ne zcela ideální dvojice do společného testu, jenže Volkswagen je ve všech směrech o něco větší auto, takže větší výkonová zásoba je na místě.

Elegán vs. krabice

Již exteriér přináší rozdílný pohled na svět. Zatímco Tiguan boduje zepředu uhlazenými liniemi a lehce luxusním dojmem s chromovanou maskou, Yeti ctí heslo praktičnost a nekonformnost. Na Škodu má Yeti lehce netradiční vzhled přední části a až přímé srovnání s protihráčem podtrhne fakt, že je širší a nižší – jako by na něj někdo (z Wolfsburgu?) šlápl a přimáčkl jej k zemi.

Oba vozy nosí stejná zpětná zrcátka lakovaná do barvy karoserie, Tiguana zdobí klasické rozložení světel se samostatnými mlhovkami, Yetiho zase kulaté světlomety vedle masky a “hliníkový“ plech chránící choulostivé přední partie.

Zboku vypadá taktéž každý vůz jinak. VW i tomto pohledu sází na uhlazené linie elegána s klasicky klesající střešní linkou a zaobleným víkem kufru. U Škody vytváří dojem rovné střechy horní hrana oken, která je v naprosté přímce. Také useknutá záď je přinejmenším netradiční, ale je to praktické a pro někoho i hezké.

Velmi podobné jsou blatníky resp. tvar vykrojení pro kola: u Yetiho je mezera mezi kolem a blatníkem citelně větší než u Volkswagenu, jehož blatník je navíc opatřen plastovým lemem.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty

 

Zezadu jsou rozdíly podobné jako zboku. Zaoblená, až barokní záď z Wolfsburgu už dnes začíná být tak trochu out. Škoda upřednostňuje nadčasově rovné linky spojené s malými zaoblenými rohy. Každé řešení má však své kouzlo, záleží na vkusu každého jednotlivce.

Široký vs. kompaktní

První čeho si po přesednutí z jednoho vozu do druhého všimnete, je menší vnitřní šířka Yetiho. Není to žádný diametrální rozdíl (1500 vs. 1460 mm), ale díky tomu (nad hlavou máme stejně místa v obou vozech) působí interiér Tiguanu vzdušněji a prostorněji.

Ve Škodě řidičovo pravé koleno a holeň nepotěší široká středová konzola, která je utlačuje. Ve VW je zase daleko úzká loketní opěrka ve výplni dveří, takže na ni levým loktem dosáhnete jen tak tak.

Posaz za volantem a možnost najít si ideální pozici bychom lépe hodnotili ve stříbrném voze. Řidič Yetiho sedí více nad přístrojovou deskou, ovládací centrum klimatizace a rádia je výrazně níže než u Tiguanu, jehož přístrojová deska je vysoká a mohutnější.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty
Řadicí páka je delší u Tiguanu, ale to nevadí, protože řazení je přesné a nevyžaduje velkou pozornost. Navíc, když máte pravou ruku na středové loketní opěrce, krásně na řadičku dosáhnete a vůbec ji při tom nemusíte z opěrky sundávat. Jestliže bychom řazení u Tiguanu nazvali velmi dobré, u Yetiho jej musíme nazvat excelentní! Je totiž ještě o něco přesnější, má krátké dráhy a řadit lze velmi lehce s použitím minimální síly – jako když prochází ostrý nůž máslem – tady Škoda překonává VW. Kratší páka se u Yetiho projevuje tím, že ruka k ní má od volantu o něco dále. Když přesednete z osobní Octavie vynikne tento rys nejvíce.

Brzdové systémy v obou vozech působí sebevědomě a samozřejmě spolehlivě stačí na zastavení rozjetého auta na relativně krátké vzdálenosti. Zatímco v Tiguanu mají brzdy velmi kousavý nástup (lehce šlápnete na pedál a už visíte v pásech), v Yetim mají nástup krásně plynulý a dají se dobře dávkovat.

Člověk vs. zavazadla

A protože k testovaným vozům přistupujeme jako k rodinným automobilům, musíme okomentovat i prostor v zadní části.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty
Ve Škodě i ve Volkswagenu se vzadu sedí výše, než vepředu a samotný posaz bychom přirovnali k tomu v autobusu. Nohy lze bez problémů zasunout pod přední sedadla, bez větších problémů si zde sednou pouze dva dospělí. Před koleny má více místa VW, nad hlavou překvapivě Škoda. V Tiguanu se sedí vůči zemi výše než v Yetim a při vystupování musíte ze sedadla téměř seskočit.

Z hlediska cestujících má sedadla lépe vyřešená Tiguan – dělení 40/20/40 – zatímco Yeti má tři samostatná a nezávislá sedadla. Na nich si mnoho pohodlí neužijí ani dva dospělí, protože sedáky jsou příliš úzké. Tiguan má sedák rozdělený 60:40 a dva cestující tak nic neomezuje. Je to ovšem na úkor variability, u Yetiho se se sedačkami dají dělat téměř zázraky, čili přesně to, co v Roomsteru.

Jestli je lepší v kategorii SUV nevšední variabilita, nebo komfort pro dospělé cestující, to je obtížné říci. Rodiny s dětmi by zřejmě preferovaly interiér Yetiho. Kdo občas jezdí v plném obsazení dospělými a jejich zavazadly, bude chtít Tiguan.

Objemnější vs. variabilní

Větší kufr má v základním uspořádání Tiguan (470 vs. 405 litrů). Šířka zavazadlového prostoru je u obou vozů stejná (101 cm), hloubka se mění v závislosti na pozici zadních sedadel (87 až 103 vs 75 až 89 cm u Yetiho). Ode dna po plato naměříte více u Tiguanu (63 vs. 59 cm). Snazší nakládání budete mít u Yetiho – nakládací hrana je ve výšce 730 mm, u Tiguanu budete muset těžký kufr zvednout ještě o 30 mm výše.

Jak jsme již naznačili výše, u mladoboleslavského vozu můžete v zadní části - mimo posuvu jednotlivých sedadel - také sklápět opěradla nebo rovnou celá sedadla složit za přední sedačky. V tom případě budete mít k dispozici ložnou plochu o délce 1240 mm. Pokud sedadla z vozu vyjmete, zvětší se tato hodnota na 1760 mm. Litovat můžete už je toho, že nejde vyjmout nebo alespoň sklopit přední opěradlo. To bychom ale zasahovali do revíru interiérově propracovanějších MPV.

Těžší Tiguan je homologován na užitečné zatížení 570 kg, do Yetiho můžete naložit 620 kg cestujících a zavazadel.

Silnější vs. slabší

Jak jsme nastínili již v úvodu, vozy nebyly osazeny stejnými pohonnými jednotkami – proto se ke každému motoru vyjádříme zvlášť.

Kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaná čtrnáctistovka v Tiguanu poskytuje nejvyšší výkon 110 kW v 5800 min-1 a točivý moment 240 Nm máte k dispozici od 1750 do 4000 min-1. Pocitově motor velmi slušně táhne díky přeplňování kompresorem už od 1200 min-1, ale lépe se cítí a je živější po překročení 3000 min-1 kdy se kompresor odpojí a o plnění se stará samotné roztočené turbodmychadlo. Do 6000 min-1 máte o lineární zábavu postaráno, o 500 otáček výše motor v rozletu utne omezovač. V celém spektru otáček je motor krásně plynulý, nikde nezaznamenáte žádné turbo- ani kompresoro-kopance.

Zvenku motor lehounce ševelí a je krásně tichý, bohužel se to samé nedá konstatovat o zvuku slyšitelném zevnitř. Pokud je připojen kompresor – a to je při rodinné jízdě většinu času – bude vám společníka na palubě dělat kovový mechanický zvuk s lehkým syčením, který se pod zatížením ještě zvýrazňuje. Příjemnější to je nad 3000 min-1, kdy tento neduh vymizí.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty
Agregát ve Škodě disponuje “pouze přeplňováním turbodmychadlem“ a poskytuje výkon 90 kW v 5000 min-1, maximální točivý moment vrcholí hodnotou 200 Nm v rozmezí 1500 až 4000 min-1. Slabší verze čtrnáctistovky hbitěji zrychluje od 1300 min-1, po překročení mety 3500 min-1 citelně zesílí a táhne až do 6000 min-1. V celém spektru je podobně lineární jako u VW, v dolní polovině spektra je ale tichý a nahoře dostává pod zatížením decentně jadrný zvuk.

Úspornější vs. žíznivější

Pokud s Tiguanem vážícím 1510 kg uháníte po českých dálnicích, bude silnější jedna-čtyřka odsávat z nádrže 8,3 l/100 km, motor v tomto případě bude na šestku točit jen 2750 min-1. V autě je relativní klid, podvozek je dostatečně komfortní, ani příčné spáry neobtěžují, při jejich přejezdu zaznamenáváte pouze tlumené bouchnutí, takže se můžete i s rodinou v klidu vydat na delší výlety.

Konkurent ze stáje Škoda je lehčí o úctyhodných 210 kg. Při stejných podmínkách jeho slabší motor točí 3100 min-1 a spotřebovává více – 8,8 l/100 km. Motor není vůbec slyšet a zřetelný je mírný aerodynamický šum. Dominantním zdrojem jízdního hluku nad 80 km/h byly zimní pneumatiky Pirelli Sotozero Winter 210 široké 225 mm.

Úsporná jízda se slušným rychlostním průměrem 100 km/h umožňuje stlačit odběr obou vozů pod 6,5 l/100. S Tiguanem dojedete dál díky objemnější nádrži (64 l), Yeti musí vystačit s 55 litry.

Tiguan byl vybaven systémem Start-Stop v balíku BlueMotion Technology, který vypíná motor např. při stání na křižovatkách. S vypínáním motoru a velmi lehkou nohou jsme se po Praze pohybovali se spotřebou 7,7 l/100 km. Pokud chytrý startér vypnete a navíc budete využívat možností motoru, spotřeba se vyšplhá k 10 l/100 km. Škoda, že si start-stop pomocníci při nastartování vozu nepamatují jeho deaktivaci a vůz tak nastartuje vždy se zapnutým systémem.

Dvakrát ergonomie a la VW

Interiéry obou vozů jsou kvalitně sestaveny, takže posádka zůstane prosta různých skřípotů, povrzávání a podobných nežádoucích zvuků. Všechny ovládací prvky jsou tam, kde je intuitivně očekáváte.

Postrádat tak snad můžete pouze trochu nápaditosti a “francouzské elegance,“ ale to je u koncernových vozů spíše standard. U Tiguanu nám chyběla kontrolka rozsvícených potkávacích světel, u Yetiho tato zelená ikona z palubní desky svítila.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty
U obou vozů nás těšil fakt, že do kapsy v předních dveřích lze bez problémů odložit 1,5litrovou PET láhev. A také, že oba vozy poskytovaly dostatek jiných odkládacích prostor – namátkou pod loketní opěrkou, přihrádka před řadicí pákou, klasickou uzavírací před spolujezdcem a také ve stropě – zde Tiguan vítězí poměrem 3:1.

Vzadu mají oba vozy kapsy ve dveřích (u obou dost malé) a výklopné držáky nápojů ze středové konzoly. Yeti navíc přidává kapsy na zadní straně předních sedadel, Tiguanu tato “vymoženost“ chybí.

Za dobrý nápad u rodinného SUV (4x2) považujeme funkci Autohold. Jakmile jednou vůz zastavíte, aktivovaný AutoHold zajistí, že se vozidlo samo nerozjede, dokud jej k tomu nevybídnete pomocí motoru.

AutoHold byl dopřán pouze u Tiguanu, který má jako jediný z této dvojice elektromechanickou ruční brzdu.

Závěr

Tiguan zvenku působí jako elegantní malé es-ú-véčko, Yeti vyvolává dojem pracovitějšího člena rodiny s lehce netradičním nádechem.

Interiér působí prostorněji u Volkswagenu a taky že prostornější je. U Škody bychom jej nazvali kompaktnějším. Špatně se necítíme ani v jednom z vozů, ale přednost by dostal Tiguan – vyvolává v řidiči pocit, že je hierarchicky o půl stupínku výše než jeho konkurent.

Silnější motor v Tiguanu nevyžaduje po řidiči tolik spolupráce, vzhledem k charakteru bychom však zvolili spíše slabší provedení, kterým disponoval Yeti. Do Tiguanu jej lze objednat, silnější provedení do Yetiho však nedostanete.

Zástupce VW rovněž potěší vyšším jízdním komfortem, a to nejen díky balónovitějším pneumatikám (215/65 R16), ale i celkově pohodovějšímu nastavení podvozku.

Yeti vás může uchvátit bezprostředními reakcemi auta na povely od volantu, nebo brzd, a v tomto segmentu unikátní variabilitou interiéru.

suv skoda vw testy srovnavacitesty suv skoda vw testy srovnavacitesty

 

VW Tiguan

První cena vozu459.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací499.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW)
Základní cena testovaného vozu499.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 554.900,-Kč (Trend&Fun 1,4 TSI BMT 110 kW)

Plusy:

  • Prostorný a dobře odhlučněný interiér
  • Dobré jízdní vlastnosti a současně komfortní naladění
  • Široké rozpětí využitelných otáček
  • Funkce Autohold, elektromechanická ruční brzda
  • Přesné řazení
  • Výborná ergonomie
  • Větší kufr

Mínusy:

  • Kousavé brzdy
  • Mechanický zvuk motoru
  • Strohost interiéru
  • Vysoká nakládací hrana
  • Chybějící kontrolka potkávacích světel

Škoda Yeti

První cena vozu362.800,-Kč (Yeti 1,2 TSI 77 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací425.800,-Kč (Active 1,4 TSI 90 kW)
Základní cena testovaného vozu486.800,-Kč (Ambition 1,4 TSI 90 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 561.520,-Kč (Active 1,4 TSI 90 kW)

Plusy:

  • Ovladatelnost vozu
  • Živý motor s širokým rozsahem využitelných otáček
  • Skvěle utlumený motor
  • Přesné řazení
  • Výborná ergonomie
  • Variabilita interiéru
  • Originálnější vzhled

Mínusy:

  • Spotřeba více závislá na jízdním stylu
  • Hluk od kol (zimní pneumatiky)
  • Široká středová konzola
  • Utopená řadicí páka

Témata
Model VW Tiguan Škoda Yeti
Cena základní sestavy 499 900 Kč 486 800 Kč
Cena testované sestavy 554 900 Kč 561 520 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 4000 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.7 / 6.7 8.9 / 5.9 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1510 405 / 1760
Objem nádrže (l): 64 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 570 1300 / 620
Rozměr pneu: 215/65 R16 225/50 R17
VW Tiguan
Škoda Yeti
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4427 4223
b) šířka (mm): 1809 1793
c) výška (mm): 1686 1691
d) rozvor (mm): 2604 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1570 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1570 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860 570 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960 1010
k) šířka vpředu (mm): 1500 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470 1450
délka sedáku vpředu (mm): 500 510
délka sedáku vzadu (mm): 450 460
výška opěradla vpředu (mm): 640 630
výška opěradla vzadu (mm): 610 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Francouzská elegance????
| 3. 1. 2011
:yes: :-)
Avatar - Ronault.
Francouzská elegance????
| 30. 12. 2010
Ty musíš mít chlapče smutný život i s tvým SUV z Japonska. Štědrý večer, člověk by měl sedět se svou rodinou či blízkými a užívat mír a pohodu vánoc. Ty jdeš na net, registruješ se jen proto abys napsal jeden příspěvek, kterým dáš na jevo svůj vztek na celý svůj svět tím, že si jej vyliješ na nějakých francouzských autech a úplně mimo mísu...

Jsi smutná část vánoc :-(
Avatar - Ronault.
Ceny
| 30. 12. 2010
Aha, takže z Passatu do Fabie Combi... Znáš taky jiné auto než Fabia Combi HTP nebo je to pro tebe středobod vesmíru?
Avatar - gld
Yeti
| 28. 12. 2010
máloktorý..ale trebárs peugeot 3008 vo vyšších výbavách je pekný
Avatar - white label
Yeti
| 28. 12. 2010
A jaký interiér se ti v této třídě páči?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku