Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba automobilů dosáhla loni v ČR rekordní úrovně

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Automobilová výroba roste v ČR nepřetržitě od roku 2003. Tehdy se u nás vyrobilo asi 444 tisíc vozidel všech kategorií, dnes je to téměř dvojnásobek.

V roce 2007 bylo v České republice vyrobeno celkem 943.117 ks silničních vozidel, což je téměř o 10 % (přesně o 9,94 %) více než v roce 2006. Největší podíl má samozřejmě výroba osobních automobilů, kterých bylo vyrobeno 932.016 ks (včetně malých užitkových vozů kat. N1). Dále bylo vyrobeno 3.154 nákladních automobilů, 3.357 ks autobusů, 2.260 ks motocyklů a 2.330 ks přívěsů a návěsů (kat. O3 a O4).

Prezident Sdružení automobilového průmyslu Ing. Martin Jahn uvedl: „I přes stagnující poptávku v zemích západní Evropy a výrazný propad německého automobilového trhu se výrobcům i dodavatelům v České republice podařilo dosáhnout rekordních výsledků. Nakolik je tento vývoj možné udržet i v budoucnu, závisí především na dostatku kvalifikovaných pracovních sil a vývoji kurzu koruny.“

K nárůstu výroby došlo nejen u všech kategorií vozidel, ale i u všech tuzemských výrobců. Při porovnání údajů s rokem 2006 je však současně nutno konstatovat, že uplatnění produkce plynoucí z vyšší výroby se odehrálo především v oblasti exportu.

Výroba osobních automobilů (včetně malých užitkových) je dána firmami ŠKODA AUTO (výroba 623.529 ks, nárůst +12,11 %) a TPCA CZECH (308.478 ks, +5,05 %), dalších 9 ks vyrobily firmy KAIPAN (8 ks) a GORDON (1 ks).

Nákladní automobily jsou zde reprezentovány pouze firmami TATRA (2.431 ks, +60,89 %) a AVIA ASHOK LEYLAND MOTORS (723 ks, +50,00 %). Výrobu autobusů v ČR představují IVECO CZECH REPUBLIC (2.873 ks, +15,99 %), SOR LIBCHAVY (418 ks, +1,70 %), TEDOM (17 ks) a KH motor CENTRUM (49 ks).

Motocyklovou výrobu tvoří pouze produkce firmy JAWA MOTO (2.260 ks, +122,66 %) a výrobu přípojných vozidel kat. O3 a O4 firmy SCHWARZMÜLLER (1.236 ks, +15,95 %) a PANAV (1.094 ks s meziročním nárůstem +18,02 %).

K uvedenému celkovému číslu za rok 2007 bude ještě nutno přidat výrobu přípojných vozidel kat. O1 a O2 ve firmě AGADOS (výroba v r. 2006 činila 17.319 ks, v roce 2007 se dle předběžných výsledků přiblíží 20.000 ks).

Pokud porovnáme výrobu pouze motorových vozidel (tedy bez přípojných vozidel), tak mezi roky 2007 a 2006 došlo k nárůstu o 9,93 %.

Lze předpokládat, že celková výroba motorových vozidel v České republice překročí zřejmě již v tomto roce hranici 1 milion kusů.

Ondřej Láník
Diskuze (13)
22. 1. 2008 14:37
Re: Česko:automobilový ráj?
:yes:
22. 1. 2008 14:37
Re: Česko:automobilový ráj?
Určitě je dobré ,že se v Česku,notabene na Ostravsku,investuje a rozvíjí průmysl.Ale není dobré,že smeřuje pouze automobilovým směrem,tohle se může v budocnu vymstít. ;-)
22. 1. 2008 14:33
temer dvojnasobek?
... me vychzi vice nez dvojnasobek!? Tak jak to tedaje? ;-\
Avatar - T613
22. 1. 2008 12:24
Re: Česko:automobilový ráj?
Naivní vize? spíše vidím někoho, kdo si neustále myslí, že ho někdo spasí. Je mi vcelku jedno, že automobilový průmysl tvoří většinu našeho průmyslu, důležité je nezaspat a peníze investovat v tomto období do jiných oblastí. Co znám podnikatele (malé a střední), tak vesměs všichni začali jako zaměstnanci a až pak se udělali pro sebe.
22. 1. 2008 11:04
Re: Česko:automobilový ráj?
Navyše v EÚ je viac-menej jednotný trh, aj pracovný, takže sem prichádzajú Bulhari s Rumunmi, Česi pôjdu robiť do Nemecka (o 3 roky bez obmedzení) a pod. Pracovné príležitosti nemusia byť obmedzené Českou republikou.