Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácné silniční Porsche 935 Mansoura Ojjeha je na prodej

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Aukční síně občas nabízejí velmi zajímavé kousky k prodeji. V katalogu Bonhams se objevilo velmi vzácné silniční Porsche 935, Neméně zajímavým mužem je i jeho současný majitel.

Porsche 935 všichni známe jako závodní auto. Vycházelo z devětsetjedenáctky, respektive z turboverze 930. Přeplňované ploché šestiválce dovezly střely skupiny 5 v letech 1976-1984 k mnoha úspěchům. Tím největším bylo bezesporu absolutní vítězství týmu Kremer ve čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe. 24 hodin Le Mans 1979 ovládl slavný Němec Klaus Ludwig a američtí bratři Don a Bill Withtingtonové. Typ 935 tam tehdy v různých variantách s třílitrovými motory obsadil kompletní stupně vítězů. V tom druhém Dicka Barboura se mimochodem kromě samotného šéfa týmu také střídal Rolf Stommelen s hercem Paulem Newmanem. Celkem má typ 935 na kontě přes 150 vítězství včetně Daytony, Sebringu a v 1000 km Nürburgringu triumfoval dokonce třikrát.

Pohonné jednotky disponovaly zdvihovými objemy od 2 do 3,2 l podle šampionátu, ve kterém byly nasazeny. Porsche stavělo tato auta pro klienty, dala se tak běžně pro závodní účely koupit. Erwin a Manfred Kremerové se spolehli na vlastní vývoj v Kolíně nad Rýnem (typy K1 až K4), existovalo i dalších několik replik postavených z dílů mimo továrnu. Dílo Norberta Singera se tak nesmazatelně zapsalo do historie vytrvalostních závodů a nejen tam, dokonce i do dějin cyklistiky! Henri Pescarolo se speciálně upraveným exemplářem dělal vodiče Jean-Caudovi Rudemu při pokusu o světový rychlostní rekord, který ale nevyšel. Nás však zajímá silniční verze tohoto typu...

Silniční verze? Ale jistě! Vznikla u Porsche v roce 1983 a je jediná svého druhu. Divize Exclusive byla oficiálně založena až o dva roky později. Stejně jako závodní speciály, i ona má také plochou příď, německy „flachbau“, anglicky mluvící jí říkají „flatnose“ nebo „slant nose“. Automobilka ji byla schopna za tučný příplatek nabídnout i zájemcům o 911. Jenže tenhle popisovaný vůz vznikl čistě na zakázku. Prostě vzali karoserii z modelu 930 z výrobní linky, rozšířili ji ve stylu 935 a prošpikovali její závodní technikou včetně zavěšení a brzd. Motor pocházel pro změnu z typu 934, jednalo se opět o plochý šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem, ale vyššího objemu 3,3 l s 280 kW. Tmavě červený vůz (barva má oficiální označení Brilliant Red) se pyšní přístrojovou deskou s dřevěným dekorem a sedačkami čalouněnými krémovou kůží. Nechybí mu audio od Clarionu a jezdí na patnáctipalcových kolech BBS. Zadní superširoké pneumatiky zaujmou i dnes, mají totiž extrémní rozměr 345/35.

Neméně zajímavý je i zákazník. Exemplář si objednal totiž Mansour Ojjeh ze Saúdské Arábie, tohoto pána 935 zkrátka fascinovala a chtěl ji mít doma, ovšem s patřičným luxusem uvnitř. Ano, ten Mansour Ojjeh, který před více než třemi desítkami let koupil švýcarského výrobce hodinek Heuer. Prostřednictvím své firmy Techniques d'Avant Garde vstoupil po krátké anabázi coby sponzor Williamsu do konkurenčního McLarenu. Ten tehdy ovládal už Ron Dennis a jeho Project Four. Ojjeh zaplatil vývoj turbomotorů pro formuli 1 u Porsche. Jednalo se o pohonné jednotky se zkratkou TAG a tým z Wokingu s nimi vyhrál v letech 1984-1987 25 Grand Prix. Získal také tři jezdecké a dva konstruktérské tituly. Ojjeh je spolumajitelem zmíněné společnosti, která dodnes vlastní 21 % akcií celé McLaren Group. Ta zahrnuje jak stáj F1, tak i automobilku.

Ale vraťme se zpět k jeho porsche. Faktura se všemi vypsanými 550 položkami a modifikacemi měla 17 (!) stránek. O částce se nikdy nemluvilo, předpokládáme, že jí nový majitel dostane diskrétně... Ojjeh pouze připustil, že před jedenatřiceti lety se za ni daly pořídit zhruba tři 911 Turbo... Auto je v původním stavu, Mansour se svým bratrem v něm jezdili jen po francouzském středomořském pobřeží, takže na tachometru cejchovaném překvapivě v mílích je údaj 12.004, tedy 19.314 km. Nemůžeme se divit perfektnímu stavu pouze s patinou, ani vyvolávací ceně mezi 300 a 400 tisíci eury (8,2-11 milionů korun) Ojjeh se totiž rozhodl svůj unikát prodat přes síň Bonhams, která jej nabídne 18. května na Spa Classic Sale. Dražba se odehraje pochopitelně v areálu klasického ardenského okruhu.

Mimochodem, existuje minimálně ještě jedna červená silniční 935, která rovněž vznikla v automobilce. Od popisovaného vozu se však v mnohém liší, vypadá spíše jako běžná 911, postrádá rozšířené blatníky a pod plochým nosem vpředu má kulaté světlomety. Několik dalších kusů bylo u Porsche Exclusive přestavěno do podoby toho Ojjehova, ale technicky jde o víceméně standardní devětsetjedenáctky.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Martin911Turbo
19. 5. 2014 10:06
Legenda
Nádherná legenda! :yes:
Avatar - Czerwik
19. 5. 2014 08:42
Re: To je ...
to skôr kvôli "huge" krídlu
18. 5. 2014 00:43
Re: To je ...
preto malo asi prezývku Moby Dick
Avatar - jimmbo205
18. 5. 2014 00:33
To je ...
.. tak ošklivý auto, až je hezký...