Vzpomínáte na Jaguar Kensington? Přirovnávána k němu byla i Škoda Octavia
Jaguar Kensigton se sice na počátku devadesátých let dvacátého století neproměnil v novou generaci sedanů britské značky, ale studio Ital Design i přesto jeho linie dostalo do sériové výroby a to díky značkám Lexus a Daewoo.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se britský Jaguar podobně jako řada jiných automobilek v té době potýkal se stárnoucí nabídkou modelů. Zákazníkům tehdy nabízel velké sedany řady XJ ve dvou vedle sebe vyráběných generacích a kupé a kabriolety XJ-S, zatímco supersport XJ220 byl teprve hudbou budoucnosti.
Kořeny sedanů řady XJ byly v šedesátých letech a i přes rozsáhlé modernizace a uvedení nové generace s interním označením XJ40 to bylo především na jejich liniích znát. Studio Ital Design i proto na autosalonu v Ženevě v roce 1990 odhalilo nepojízdnou maketu moderního sedanu značky Jaguar v životní velikosti a následně v květnu stejného roku předvedlo na autosalonu v Londýně již plně funkční automobil.
Jaguar Kensington tehdy rozhodně zaujal a reakce veřejnosti byly kladné. Základem moderně působícího vozu, s nímž mohl britský výrobce minimálně v oblasti designu dohnat náskok německé i rodící se japonské konkurence, byla přitom technika sériového modelu XJ Series 3, nabízeného v letech 1979 až 1992, v čele s atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,34 l. Motor disponující výkonem 220 kW (299 k) a točivým momentem 432 N.m roztáčel kola zadní nápravy prostřednictvím třístupňové automatické převodovky.
Sedan od studia Ital Design svým rozvorem 2865 mm plně odpovídal výchozímu sériovému modelu, ale měl o 121 mm delší přední převis a o 185 mm kratší zadní převis. Samotné studio Ital Design pod svým současným jménem Italdesign připomíná zvýšení střechy o 25 mm a s ním výrazné zvýšení komfortu cestujících na zadních sedadlech.
Jaguar Kensington působil v roce 1990 skutečně velmi moderním dojmem a řada příznivců britské značky si přála, aby se proměnil v novou generaci řady XJ. K tomu bohužel nedošlo a Jaguar zůstal v případě svých sedanů věrný retro designu až do roku 2007, kdy měl premiéru model XF a v případě řady XJ dokonce až do roku 2009, kdy byla uvedena generace X351. V obou případech přitom britská značka vsadila na siluetu, kterou nabízel Kensington již v roce 1990.
Samotné studio Ital Design však Jaguar Kensington úplně k ledu neuložilo, ale naopak jeho linie využilo. Nejčastěji je zmiňováno, že prototyp sedanu s britskou technikou byl vzorem pro Lexus GS 300 z let 1991 až 1997 a sesterský model Toyota Aristo vyráběný ve stejném období, ale samotné studio Ital Design uvádělo, že vývoj vozu pro japonskou začal již v roce 1988 a Jaguar Kensigton tedy není vzorem pro Lexus GS 300, ale spíše něco jako nevlastní sourozenec.
Poněkud odlišná situace je však v případě sedanu Daewoo Leganza. Ten byl představen v roce 1997 a na evropském trhu nabízen do roku 2002. Pod designem karoserie tohoto vozu střední třídy je podepsáno studio Ital Design a i přes odlišné provedení předních i zadních partií zcela v tehdejším stylu jihokorejské značky jsou při pohledu z boku poměrně jasně viditelné odkazy na Kensington od linie bočních oken až po samotnou siluetu vozu.
Jaguar Kensington byl vedle zástupců asijských značek zmiňován i v souvislosti s první generací Škody Octavia při jejím vstupu na evropský trh v roce 1996, kdy byly vzpomínky na dílo studia Ital Design ještě poměrně živě v paměti odborníků i laiků po celém světě. Většinou bylo motoristickými žurnalisty ze západu Evropy zmiňováno, že zástupce mladoboleslavské automobilky působí jako zmenšený model Kensington. Za to vděčila Octavia především své siluetě a rovněž pro značku Škoda tehdy zcela novému pojetí přídě s výraznou maskou chladiče a obdélníkovými světlomety.
Foto: Italdesign, Lexus, Daewoo Motors, Škoda Auto, Auto.cz, Wheelsage.org