Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzpomínáte na Jaguar Kensington? Přirovnávána k němu byla i Škoda Octavia

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 25. 5. 2019
23
4
Zobrazit náhledy (23)
Jaguar Kensington Jaguar Kensington Jaguar Kensington Jaguar Kensington Lexus GS Lexus GS Lexus GS Lexus GS Lexus GS Lexus GS Daewoo Leganza Daewoo Leganza Daewoo Leganza Daewoo Leganza Daewoo Leganza Daewoo Leganza Škoda Octavia Škoda Octavia

Jaguar Kensigton se sice na počátku devadesátých let dvacátého století neproměnil v novou generaci sedanů britské značky, ale studio Ital Design i přesto jeho linie dostalo do sériové výroby a to díky značkám Lexus a Daewoo.

 

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se britský Jaguar podobně jako řada jiných automobilek v té době potýkal se stárnoucí nabídkou modelů. Zákazníkům tehdy nabízel velké sedany řady XJ ve dvou vedle sebe vyráběných generacích a kupé a kabriolety XJ-S, zatímco supersport XJ220 byl teprve hudbou budoucnosti.

Kořeny sedanů řady XJ byly v šedesátých letech a i přes rozsáhlé modernizace a uvedení nové generace s interním označením XJ40 to bylo především na jejich liniích znát. Studio Ital Design i proto na autosalonu v Ženevě v roce 1990 odhalilo nepojízdnou maketu moderního sedanu značky Jaguar v životní velikosti a následně v květnu stejného roku předvedlo na autosalonu v Londýně již plně funkční automobil.

Jaguar Kensington tehdy rozhodně zaujal a reakce veřejnosti byly kladné. Základem moderně působícího vozu, s nímž mohl britský výrobce minimálně v oblasti designu dohnat náskok německé i rodící se japonské konkurence, byla přitom technika sériového modelu XJ Series 3, nabízeného v letech 1979 až 1992, v čele s atmosférickým vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 5,34 l. Motor disponující výkonem 220 kW (299 k) a točivým momentem 432 N.m roztáčel kola zadní nápravy prostřednictvím třístupňové automatické převodovky.

Sedan od studia Ital Design svým rozvorem 2865 mm plně odpovídal výchozímu sériovému modelu, ale měl o 121 mm delší přední převis a o 185 mm kratší zadní převis. Samotné studio Ital Design pod svým současným jménem Italdesign připomíná zvýšení střechy o 25 mm a s ním výrazné zvýšení komfortu cestujících na zadních sedadlech.

Jaguar Kensington působil v roce 1990 skutečně velmi moderním dojmem a řada příznivců britské značky si přála, aby se proměnil v novou generaci řady XJ. K tomu bohužel nedošlo a Jaguar zůstal v případě svých sedanů věrný retro designu až do roku 2007, kdy měl premiéru model XF a v případě řady XJ dokonce až do roku 2009, kdy byla uvedena generace X351. V obou případech přitom britská značka vsadila na siluetu, kterou nabízel Kensington již v roce 1990.  

Samotné studio Ital Design však Jaguar Kensington úplně k ledu neuložilo, ale naopak jeho linie využilo. Nejčastěji je zmiňováno, že prototyp sedanu s britskou technikou byl vzorem pro Lexus GS 300 z let 1991 až 1997 a sesterský model Toyota Aristo vyráběný ve stejném období, ale samotné studio Ital Design uvádělo, že vývoj vozu pro japonskou začal již v roce 1988 a Jaguar Kensigton tedy není vzorem pro Lexus GS 300, ale spíše něco jako nevlastní sourozenec.

Poněkud odlišná situace je však v případě sedanu Daewoo Leganza. Ten byl představen v roce 1997 a na evropském trhu nabízen do roku 2002. Pod designem karoserie tohoto vozu střední třídy je podepsáno studio Ital Design a i přes odlišné provedení předních i zadních partií zcela v tehdejším stylu jihokorejské značky jsou při pohledu z boku poměrně jasně viditelné odkazy na Kensington od linie bočních oken až po samotnou siluetu vozu.

Jaguar Kensington byl vedle zástupců asijských značek zmiňován i v souvislosti s první generací Škody Octavia při jejím vstupu na evropský trh v roce 1996, kdy byly vzpomínky na dílo studia Ital Design ještě poměrně živě v paměti odborníků i laiků po celém světě. Většinou bylo motoristickými žurnalisty ze západu Evropy zmiňováno, že zástupce mladoboleslavské automobilky působí jako zmenšený model Kensington. Za to vděčila Octavia především své siluetě a rovněž pro značku Škoda tehdy zcela novému pojetí přídě s výraznou maskou chladiče a obdélníkovými světlomety.

Foto: Italdesign, Lexus, Daewoo Motors, Škoda Auto, Auto.cz, Wheelsage.org

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Daewoo Leganza
| 27. 5. 2019
Jako letitého majitele zmiňovaného auta (z posledního roku výroby), mi je souvislost s tímhle Jaguarem notoricky známá. ;-) Zaráží mě však to, co jsem nepochopil, co Leganzu mám, a to v článku odkaz na článek, kde je Leganza nazváná "Daewoo Chairman 2,2". :-O Přičemž Leganza s Chairmanem má společné pouze to, že se na přelomu tisíciletí asi 2-3 roky prodávaly pod stejnou značkou Daewoo (i u nás). Chairman ani neměl tak malý motor (začínal na 2,3L) a byl to licenční Mercedes-Benz W124 v podání SsangYongu, zatímco Leganza mechanicky vychází z Opelu Omega. :no:
Avatar - Hammunasakra
Re: Re: Můj názor je, že
| 26. 5. 2019
No ta maska Okty je docela obšlehnutá = teda pro Oktu jí obšlehli >:D
Re: Můj názor je, že
| 25. 5. 2019
Nic tak strašně špatného na tom autě nevidím (kromě krátkého rozvoru). Ovšem to k době uvedení tak nějak patřilo. A srovnání s O 1? >:D
Avatar - Stejsn
Můj názor je, že
| 25. 5. 2019
proti téhle disproporční mrše je první novodobá oktávka opravdu krásné a designově vyvážené auto. A dokud nebyla okoukaná, skutečně se mi moc líbila, kór ta stříbrná na prvním promo-plakátu. A to jsem na fiaty.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku