Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar
Jaguar
Jaguar
Jaguar
19 Fotogalerie

Jaguar XJ220: Hliníková střela slaví 20 let

Aleš Dragoun

Čas letí. Jaguar XJ220 byl jednou ze supersportovních ikon první poloviny 90. let a dodnes je snem mnoha fanoušků. A přitom už uplynulo dvacet let od jeho premiéry.

A vývoj trval dalších sedm. Auto vlastně debutovalo už na autosalonu v Birminghamu 18. října 1988, ale původní koncept měl uprostřed umístěný celohliníkový motor V12 6,2 l, byla to čtyřkolka a na délku měřila impozantních 5,14 m. Design by dílem Keitha Helfeta, o sériové výrobě bylo nakonec rozhodnuto v prosinci 1989 a jako partner byla zvolena firma TWR. Tom Walkinshaw a jeho parta už zastupovali Jaguar na sportovním poli dlouhé roky (ME cestovních aut, vytrvalostní MS).

Rychleji!

Předprodukční prototyp číslo 001 vznikl v nové továrně v Bloxhamu (hrabství Oxfordshire) v roce 1990. Mladší nula-nula-dvojka zajela v září téhož roku na dráze v Bruntingthorpe 299 km/h. Exemplář číslo 004 (stříbrný vůz na snímcích) se proháněl pro změnu ve Fort Stocktonu v Texasu. V roce 1991 tam s ním závodník Andy Wallace zajel při vysokorychlostních testech pneumatik 343 km/h. Auto bylo později přestavěno pro okruhy, Justin Law jej pilotoval v britském šampionátu GT, aby se posléze po ukončení závodní činnosti vrátilo do původní podoby.

Úplně jiná sériovka

Produkční vůz z roku 1992 byl úplně jiný. Měl na tomtéž místě dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec 3,5 l s výkonem 405 kW (550 k). Poháněna byla jen zadní náprava, a to přes pětistupňovou převodovku a dvoulamelovou spojku AP Racing, točivý moment vrcholil hodnotou 644 Nm. Pneumatiky Bridgestone Expedia byly speciálně vyvinuty, vzadu bychom našli nízkoprofilové válce 345/35 na osmnáctipalcových ráfcích Speedline. Podvozek měl rozvor 2642 mm. Kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny nesly opět logo AP Racing.

Hliníkový bolid o rozměrech 4930 x 2220 x 1150 mm a hmotnosti pouhých 1.470 kg zrychloval z nuly na stovku za 3,9 s. Skutečně prázdné auto vážilo ještě o metrák méně. Jelo tedy oficiálně až 343 km/h, Martin Brundle s ním ve třiadevadesátém na oválu v Nardo dosáhl dokonce takřka 350 km/h. Ve své době to byl nejrychlejší sériový supersport světa, na trůnu vystřídal Bugatti EB110, ale pak přišel v roce 1993 McLaren F1 a bylo po prvenství. I po dvou dekádách zůstává ovšem nejrychlejším Jaguarem všech dob, který bylo možno koupit. Mimochodem, Nordschleife zajel za 7:46,37 min.

Obchodní propadák

První vůz určený pro zákazníka byl hotov již v červnu 1992, novopečený majitel za něj zaplatil tehdy horentních 470 tisíc liber. Výroba skončila v roce 1994 s pouhými 275 kusy na kontě z 350 původně plánovaných. Proč? Za prvé: klienti nedostali čtyřkolku s vidlicovým dvanáctiválcem a řada z nich své objednávky zrušila. Za druhé: Evropu výrazně zasáhla ekonomická recese.

Neprodané kusy tak stály ve skladech a na prodejnách ještě další dva roky po ukončení produkce. XJ220 nabízel také český dovozce. Stříbrný exemplář byl k vidění v showroomu ve Vodičkově ulici a k mání za 19.000.000 korun. Později byla částka zaokrouhlena na kulatých dvacet milionů. Přitom samotný Jaguar zlevňoval XJ220 až o třetinu použitím komponentů z masovějších modelů.

S písmenem S

U TWR byla postavena série šesti homologačních speciálů XJ220S, proto bývá uváděn celkový počet vyrobených kusů 281. Čísla v technických specifikacích byla impozantní: výkon 680 koní (pardon, 500 kW), točivý moment 714 Nm, sprint z 0 na 96 km/h (60 mph) trval 3,3 s a maximální rychlost se zvýšila na 365 km/h. Oproti tomu hmotnost klesla na 1290 kg.

První z nich, číslo podvozku 220-803, je také v galerii. Postavili ho s použitím dílů vozů XJ220-C z Le Mans. Přední i zadní část karoserie jsou z uhlíkových vláken, řádně přitvrzeny byly pružiny a tlumiče. Poměrně luxusní interiér sériovky byl nahrazen přísně účelovým karbonovým kokpitem s kevlarovými sedačkami. Přesto měla střela silniční homologaci a poprvé ji ukázali na Autosport Show 1993 v Birminghamu spolu se sériovou XJ220. Jeden z vozů dražila nedávno aukční síň RM Auctions. Konkrétní kus má zvýšený výkon motoru na 515 kW (700 k), kožený interiér, audio, hořčíková kola a šedý lak, není tedy ve zcela originálním stavu.

Hořké vítězství v Le Mans

A když jsme se lehce zmínili o XJ220-C, připomeňme, že vyhrál v roce 1993 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce na okruhu La Sarthe třídu GT a v absolutní klasifikaci mu patřila patnáctá příčka. Posádka John Nielsen/David Brabham/David Coulthard byla ale nakonec diskvalifikována kvůli nevyhovujícímu výfukovému potrubí. Zbylé dva vozy týmu TWR Jaguar Racing vytrvalostní závod nedokončily.

Pininfarina

Karosárna Pininfarina převlékla v roce 1995 minimálně dvojici dvěstědvacítek do zakázkového hávu. Výklopné mrkačky zmizely, menší a štíhlejší karoserie dostala integrované křídlo a také vodorovný pás koncových světel. Zákazníkem nebyl nikdo jiný než brunejský sultán.