Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Wiesmann GT - další stupínek

Miroslav Kudělka
Wiesmann GT se letos objevuje na trhu jako horká novinka, poté co byl jeho prototyp představen na podzimním IAA ve Frankfurtu.

S firmou bratří Wiesmannů jsme se setkali nedávno při příležitosti představení jejich již léty osvědčeného roadsteru MF3. Dnes si představíme jejich nejnovější produkt, kupé GT, které začátkem roku 2004 vstoupilo na trh supersportovních klenotů. Vznik tohoto vozu by se dal přirovnat k pohádce o splněném snu dvou kluků. Když se bratři Martin a Friedheim Wiesmannové v roce 1993 pustili do výroby roadsteru MF30, jejich snem bylo postavit opravdový závoďák. To se jim o několik let později také podařilo, když během osmi měsíců přepracovali roadster na kupé. Takto upravený vůz nasadili do vytrvalostních závodů, kde úspěšně absolvoval i 24-hodinový závod na slavném Nurburgringu. Na základě těchto úspěchů se rozhodli připravit také malosériovou výrobu tohoto vozu pro běžný silniční provoz. Jeho prototyp byl poprvé představen na podzim roku 2002 na autosalónu v Essenu o rok později na IAA ve Frankfurtu byl představen předsériový kus.

Kupé GT sice vychází z linií a koncepce roadsteru, ale konstrukčně byl zpracován jako zcela nový vůz. Přes, na první pohled stejné linie, nalezneme také v designu jednoznačné odlišnosti. Nejvýraznější změnou je samozřejmě pevná střecha. Na přídi jsou použity malé optické světlomety místo tradičních velkorozměrových jako u roadsteru. Ve spodní části přídě navíc přibyl oválný otvor pro přívod chladícího vzduchu k motoru a brzdám. Na bocích za předními koly najdeme otvory pro odvod horkého vzduchu od předních brzd. Navíc plocha boku již není rozdělena výraznou horizontální spárou oddělující prahy od blatníků a dveří. To je dáno také tím, že nyní se kapota nevyklápí i s blatníky, ale je mnohem užší. Změněny jsou také kliky dveří, které u roadsteru nahrazovala prohlubeň v zadním blatníku. Jinak z tohoto pohledu vyniká naprosto čistá boční linie s předlouhou kapotou motoru, která zabírá téměř polovinu délky vozu. Nenalezneme zde prakticky žádné aerodynamické prvky. Výjimku tvoří nenápadný, ostře vysunutý práh zavazadlového prostoru, který plní funkci jakéhosi malého spoileru. Při pohledu zezadu je jasně patrný rozdíl v počtu svítilen v blatnících, které byly zredukovány na dva páry. Místo si prohodily také kruhové koncovky výfuku s mlhovkou a světlem zpátečky, když ty jsou nyní vně a ne mezi výfuky. Také je jasně patrná výklopná zadní stěna i s oknem, kterou je přístup do skromného zavazadlového prostoru, který je nicméně o kousek větší než u roadsteru, neboť jej neomezuje prostor pro složenou střechu. Mimo těchto kosmetických drobností je zde ale jedna zásadní změna, GT je proti roadsteru o plných 370 mm delší, 100 mm širší a přitom si zachovává stejnou výšku. Nosná struktura karosérie je hliníková, povrchové panely jsou vyrobeny ze skelného laminátu. Díky těmto materiálům se podařilo udržet pohotovostní hmotnost většího GT s podstatně těžším motorem na úrovni 1190 kg, což je o pouhých 10 kg více, než u roadsteru.

Zásadní změna se odehrála také pod dlouhou kapotou motoru. Za přední nápravou, téměř v těžišti vozu, je umístěn zážehový motor V8 o objemu 4,4 litru, který ovšem opět dodává BMW. Jeho výkon je 245 kW (333 k) při 6100 ot/min a točivý moment 450 Nm při 3600 ot/min. Ten má sice o 10 koní nižší výkon než šestiválec v MF3, ale disponuje o 85 Nm vyšším točivým momentem. O přenos výkonu na zadní poháněnou nápravu se stará šestistupňová přímo řazený převodovka. Zajímavostí je, že zatím není v nabídce sekvenční převodovka, která v roadsteru nechybí. Velký důraz byl kladen na jízdní vlastnosti kupé jež byly vyvíjeny podle poznatků získaných na závodní dráze. Nápravy jsou vpředu i vzadu tvořeny lichoběžníkovými závěsy, vzadu navíc s dlouhým podélným ramenem a vyrobeny jsou, pro snížení neodpružených hmot, z hliníkové slitiny. Bezpečné zpomalení nabroušeného sporťáku mají na starosti citelně výkonnější brzdy. Přední kotouče mají průměr 332 mm, zatímco zadní 328. Všechny čtyři jsou duté, příčně vrtané a plovoucí. O jejich sevření se v případě potřeby starají pevné třmeny se čtyřmi pístky na všech kolech. Brzdy jsou dobře vidět přes subtilní paprsky dělených hliníkových ráfků OZ Racing o průměru 20“. Ty jsou obuty do pneumatik 245/35 ZR20 na přední nápravě a 275/30 ZR20 na poháněných zadních kolech.

V této třídě vozů se velký význam klade na výbavu interiéru. V tomto ohledu jde Wiesmann vlastní cestou, neboť je sice celý čalouněn kůží špičkové kvality, ale to je z luxusu vše. Jediným dalším doplňkem je audiosoustava se čtyřmi reproduktory. Vše ostatní je z důvodu úspory hmotnosti zapovězeno a tak se zde bohatí zákazníci musí spokojit s ručním nastavováním všech prvků. Přístrojová deska je kombinací klasických kruhových přístrojů soustředěných ve střední části a digitálního multifunkčního displeje před tříramenným volantem. Ten sdružuje kontrolky a hlavní místo zaujímá indikace zařazeného rychlostního stupně. Vlevo od velkého otáčkoměru je umístěno tlačítko startéru motoru.

Díky nízké hmotnosti a velkému motoru se kupé GT řadí mezi nepočetnou skupinu vozů, jejichž akcelerace z 0-100 km/h výrazně klesá pod 5 sekund. Tento sprint zvládá GT za 4,6 sekundy a nezastaví se dříve, než ručička tachometru nepokoří 280 km/h. To jsou výkony hodné vskutku nejvyšší třídy. Stále však zůstává výhoda dostupného servisu BMW pro hlavní celky.

Miroslav Kudělka