Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

WRC 2002 - ohlédnutí za sezónou

Michal Hochman
Diskuze (0)
Posledním kilometrem rychlostní zkoušky Britské rally skončil ročník 2002 MS rally ...

Posledním kilometrem rychlostní zkoušky Britské rally skončil ročník 2002 MS rally, ročník který přinesl až nečekaně suverénní vítězství tovární značce Peugeot a jejímu továrnímu jezdci M. Grönholmovi již druhý titul MS. Připomeňme si tedy jaká byla sezóna 2002.

Tradiční start sezóny začal nejstarší a nejpopulárnější rally Monte Carlo. Dalo by se říct že s tradičním skandálem, kdy byl po zákulisních tahanicích dodatečně penalizován vítěz rally S. Loeb (nové pneumatiky) a jejím vítězem se stal T. Mäkinen na Subaru. T. Mäkinen tak dosáhl čtvrtého vítězství v řadě od roku 1999. O pozdvižení se postaral český jezdec Roman Kresta startující v továrních barvách týmu Škoda, který nejprve šokoval šestým místem v první RZ a pak havárii v sedmé RZ, kde jej před pádem do propasti zachránil zbytek telegrafního sloupu. Švédská rally byla plně v režii M. Grönholma a H. Rovanpery, který převzal průběžné vedení v soutěži ve třetí a čtvrté RZ. Od páté až do závěrečné šestnácté RZ ve vedení zůstal M. Grönholm. Ze soutěže odstupují oba vozy Škoda (T. Gardemeister a K. Eriksson) a na šestnáctém místě dojíždí S. Blomgvist. První body si připisuje tým Hyundai. Na letošním ročníku startovali i soukromé české posádky P. Valoušek, který odstoupil v první RZ po potížích s elektrotechnikou a T. Hrdinka odstoupil ve třetí RZ pro poruchu náboje kola. Rallye de France v poslední době připomíná hon na asfaltového specialistu G. Panizziho, který byl ve vedení od první až do poslední šestnácté RZ. Havaruje C. McRae, překvapivě boduje i F. Delecour s vozem Mitsubishi. Je to po týmu Hyundai druhý tým, který v letošním ročníku neměl bodovat. Rally Catalunya na kterou se bude dlouho vzpomínat v souvislosti s vítězným kolečkem bratří Panizziových v rychlostní zkoušce, kteří tuto soutěž vyhráli poprvé na svém nejoblíbenějším povrchu. Tým Škoda nasazuje čtyři vozy, když za volant čtvrtého vozu usedá Argentinský jezdec G. Pozzo, který končí v 6. RZ pro únik oleje. Překvapivým vítězem rally Cyprus je Marcus Grönholm. Do šestnácté RZ zkoušky vede C. McRae, ale pak "posílá" auto na budku a rally dojíždí na šestém místě. Ve dvanácté RZ havaruje i česká posádka Roman Kresta Jan Tománek. Tovární tým Škoda je jako jediný bez bodu. Rally Argentina je v letošním ročníku druhá soutěž, ve které je vítěz určen až od zeleného stolu. V cíli je diskvalifikován M. Grönholm a vítězem se stává R. Burns. Ten se raduje ze svého prvního vítězství, ale po rozebrání vozu je pro nepředpisový setrvačník diskvalifikován a konečným vítězem se stal C. Sainz, který vyhrál před druhým P. Solbergem o pouhé čtyři vteřiny. Poněkud divokou havárii měl T. Mäkinen který ze zdemolovaného vozu vylezl se svým spolujezdcem nezraněn. Domácí jezdec G. Pozzo jako třetí jezdec týmu Škoda dojíždí na devátém místě, ale jeho spolujezdci z týmu výrazně bodují! T. Gardemeister dojíždí na pátém místě a K. Eriksson je šestý, a protože neboduje M. Martin, získává tým Škoda celkem pět bodů za čtvrté a páté místo. Rally Akropolis přinesla v první polovině soutěže obrovské překvapení! Do vedení soutěže se dostal M. Martin, který vedl až do osudné deváté RZ, když musel měnit kolo na RZ a ztratil drahocenný náskok a rally dokončil na šestém místě. Vyhrál C. McRae, který dokončil čistý hattrick a vyhrál zde celkově již po páté. Za zmínku stojí oprava uvolněného volantu P. Solberga spolujezdcem P. Millsem za jízdy. Rally Safari a její ročník 2002 na rozloučenou přinesl úspěch továrnímu týmu Škoda a českému jezdci Romanu Krestovi, který dojel na sedmém místě, ale pro tým získal tři body za čtvrté místo v týmech. Je to druhá soutěž po Portugalské rally, která končí v kalendáři MS Rally. Posledním vítězem soutěže, která se jezdí od roku 1953, se stal C. McRae. Pro změnu Finská rally byla jednou z nejdramatičtějších rally s tradičním vítězem posledních ročníků M. Grönholmem. Od čtvrté RZ se do vedení dostal R. Burns a až do jedenácté RZ to vypadalo že po deseti letech vyhraje jiný jezdec než jezdec z finskou národností. Plány R. Burnse však zhatil jeden z mnoha skoků, když po dopadu poškodil vůz a ztratil vedení. Dvě RZ před koncem doslova vyhořel vůz C. McRaeho, po havárii odstoupil i P. Valoušek. První ročník MS rally Deutschland vyhrál sice překvapivě, ale zaslouženě S. Loeb na voze Citroen. Přemíra motivace v desáté RZ ukončila účinkování A. Schwarze havárii. Ve třetí RZ odstupuje i domácí jezdec z týmu Škoda M. Kahle pro poruchu motoru, jeho kolega T. Gardemeister v 15 RZ havaruje a K. Eriksson dojíždí na desátém místě. Z českých jezdců startoval J. Kopecký s vozem Toyota Corolla WRC ale v páté RZ byla nucena odstoupit pro poruchu převodovky. Poslední klasickou asfaltovou soutěží je Rallye San Remo nevyhrává nikdo jiný než G. Panizzi, který v letošním ročníku dokončil čistý hattrick od roku 2000. Ve vedení jede od druhé rychlostní zkoušky až do závěrečné osmnácté. Dal si tak nejlepší dárek ke svým 37. narozeninám. Na osmém místě dojíždí rezignovaně C. McRae, na dvanáctém R. Kresta za svým týmovým kolegou K. Erikssonem, T. Gardemeister odstupuje ve 14. RZ po havárii. Jednu z nejmalebnějších rally Nový Zéland vyhrává lídr šampionátu M. Grönholm. Z totálně zničeným vozem odstupuje ze soutěže v 15. RZ po havárii R. Burns, ve druhé RZ havaruje i K. Eriksson a ze soutěží se loučí i C. McRae rovněž po havárii. T. Gardemeister dokončuje na osmém místě pro tým Škoda však bez bodového efektu. Předposlední soutěží letošního ročníku byla Australská rally. Suverenitu letošního ročníku zde potvrdil M. Grönholm svým pátým vítězstvím. Těžkou havárii zde měl se svým vozem Mitsubishi D. Delecour kde došlo ke zranění spolujezdce F. Grataloupa. Souboj o druhé místo svedl H. Rovanpera, který tak potvrdil převahu vozů Peugeot, s P. Solbergem, Jeden bod do klasifikace týmů vybojoval T. Gardemeister šestým místem, osmý je K. Eriksson. Poprvé zde startoval C. McRae s staronovým spolujezdce D. Ringerem, ale odstoupili po skoku s poškozeným chladičem. Poslední Britská rally již nerozhodovala o titulu mistra světa značek ani titulu mistra světa jezdců, vrcholil však boj o čtvrté místo v souboji týmů. Překvapivě došlo k souboji mladíků, nastupující generace jezdců mezi P. Solbergem a M. Martinem. Souboj ve svůj prospěch rozhodl dravější P. Solberg, který získal své první vítězství v seriálu MS a celkový počet bodů tak katapultoval P. Solberga na druhé místo ročníku 2002. Drahocenný bod a čtvrté místo získal tým Hyundai. Bez zajímavosti není ani havárie M. Grönholma, který podcenil jednu část RZ. Na stejném místě havaruje i J. Paasonen T. Kuchar. Kořením byl i start mistra světa GP MOTO V. Rossi, havaroval však již ve druhé RZ s vozem Peugeot 206 WRC.

TEAM PEUGEOT TOTAL

Sezóna z říše snů! Peugeot získal celkem devětkrát double v hodnocení značek nebodoval pouze díky diskvalifikaci na Argentinské rally. V soutěži továrních týmů letos vyhrál Peugeot suverénně s celkovým ziskem 165 bodů a šedesáti jedním bodem náskoku před druhým Fordem.

FORD MOTOR COMPANY LTD

Ford jako jediný dokázal bodovat v letošním ročníku MS ve všech soutěžích. Třikrát stál jako první na stupni vítězů, s celkovým ziskem 104 bodů si s přehledem udržel druhou pozici.

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Týmoví jezdci Subaru se shodně podělili o dvě vítězství v letošním ročníku, shodou okolností o první a poslední v letošní sezóně. Papírové předpoklady vyšli a Subaru končí na třetím místě šampionátu MS rally s konečným ziskem 67 bodů.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Ze souboje týmů, které neměli podle předpokladu získat ani jeden bod, ten nejcennější byl vybojován až v posledním závodě. Tým Hyundai se tak dostal na čtvrtou pozici MS rally s celkovým ziskem 10 bodů. Svého nejlepšího umístění dosáhl tým dvakrát pátým místem.

ŠKODA MOTORSPORT

Tovární tým Škoda prohrál souboj o čtvrtou příčku v posledním závodě sezóny. Sezóna 2002 byla první, kterou absolvoval tým Škoda poprvé celou a dokončil ji na velmi slušném pátém místě se ziskem 9 bodů. Dosáhl dvou čtvrtých míst jednoho pátého a jednou byl šestý.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Nepovedená sezóna měla za následek zisk pouhých 9 bodů. Přesto byl tovární tým před sezónou považován za tým který nebude v průběhu MS pravděpodobně bodovat. Svého nejlepšího umístění dosáhl čtvrtým místem, jednou byl pátý a čtyřikrát dokončil soutěž na šestém místě.

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS 2002

FIA World Rally Championship - jezdci:

1. M.Grönholm (FIN) 77


2. P. Solberg (N) 37
3. C. Sainz (E) 36
4. C. McRae (GB) 35
5. R. Burns (GB) 34
6. G. Panizzi (F) 31
7. H. Rovanperä (FIN) 30
8. T. Mäkinen (FIN) 22
9. M. Martin (EE) 20
10. S Loeb (F) 18 bodů

FIA World Rally Championship - značky:

1. Peugeot 165


2. Ford 104
3. Subaru 67
4. Hyundai 10
5. Škoda 9
6. Mitsubishi 9.

Dnes už klepe na dveře sezóna 2003 s tradiční startem proslulého závodu Rallye Monte Carlo v termínu: 24 - 26. ledna 2003.

Michal Hochman
Diskuze (0)