Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem BMW iX2 xDrive30e: Elektrika nejen do města

Marek Bednář
Diskuze (13)

Pár desítek kilometrů za volantem BMW iX2 s pohonem všech kol mi dalo odpověď na otázku, jestli je to auto jen do města, nebo zda zvládne i nástrahy českého venkova. Zjišťuji, že na malých kolech je docela pohodlná a prostoru není nedostatek. Jen kdyby BMW konečně z aut přestalo vyhazovat tlačítka.

Druhá generace úspěšného malého crossoveru BMW X2 se odhalila už před pár měsíci, příležitost se s ní svézt jsme však dostali až před nedávnem, a to rovnou v elektrické verzi iX2 xDrive30e. Ta se loni na podzim představila rovnou se spalovací verzí i českým ceníkem.

Nechoďme tedy kolem horké kaše a vrhněme se rovnou na dojmy, které X2 zanechává. Design inspirovaný vlajkovou lodí XM je bezesporu výrazný, ovšem ne každému bude po chuti – jako u všech nových BMW. Mohl bych se rozepisovat o tom, jak mi nesedí nový podpis denního svícení, ale to bude jistě individuální.

Zmíním tedy jen, že mezi příplatky jsou třeba i svítící obrysy ledvinek na přídi. A že siluetou je nová X2 nakonec docela fajn – navzdory tomu, že její platforma má mít motor napříč před přední nápravou, vůz nepůsobí nevyváženě. Oproti minulé generaci je sklon zádě taky mnohem blíž crossoveru mezi kupé a SUV, než klasickému hatchbacku.

Zajímavostí je také náznak žraločího předkusu na přídi; všimněte si lehkého negativního naklonění horní části ledvinek. Je jen trochu škoda useknuté zádi bez výrazného nárazníku, ovšem má to výhodu – do kufru k zadním sedačkám dosáhne i člověk menšího vzrůstu, aniž by si umazal kalhoty.

BMW iX2 BMW iX2

Stejně jako je zvenčí X2 od praktičtějšího sourozence X1 výrazně odlišná, v interiéru to není tak slavné. Stejná je palubní deska se dvěma opticky spojenými displeji, které dnes podobným způsobem do aut instaluje skoro každá automobilka, stejná je také „plovoucí“ konzole s loketní opěrkou a malým ovládacím panelem na špici.

Displej vládne všem

Tomu trestuhodně chybí otočný ovladač iDrive, a tak téměř veškerá interakce s vozem musí probíhat skrz centrální displej. Operační systém 9, který je základem infotainmentu, má „kosti“ v podobě architektury Android a kromě designu je stejný se systémem v novém Mini Countryman. Protože ale stejná technika zde obhospodařovává dva displeje – ten centrální a přístrojový štít – reakce na povely prstem jsou relativně pomalé.

Devátá generace systému je vzhledově i principem fungování dost podobná té s číslem 8.5. Domovská obrazovka znamená velkou mapu a svislý seznam „karet“ po levé straně s nastavitelným obsahem, menu je pořád tvořeno armádou malých ikon, v nichž aspoň trochu pomáhají s orientací možnosti filtrování na levé straně displeje.

Nejsnazší cestou k některým funkcím, které člověk používá často, ale které jsou zároveň schované hluboko v menu, je tak uložení do oblíbených položek. Ty jsou přístupné po stažení horní lišty dolů. A vypínání „eurohlásítka“ rychlosti ISA je geniálně jednoduché – dlouho podržíte tlačítko SET na levém rameni volantu.

BMW iX2 BMW iX2

Interiér překvapí také poměrně velkým množstvím textur a designů různých povrchů. Ve zkoušeném kousku jsou na obložení palubní desky linky, o kousek výš na čalounění zase čtverce a trojúhelníčky, něco jiného na dveřích apod. Všechno nicméně působí fortelně smontované – výroba probíhá v továrně v Regensburgu, stejně jako v případě X1 – a vyrobené z kvalitních materiálů.

Nemám co vytknout ani prostornosti na předních i zadních sedačkách – tady se to mezigeneračně podstatně zlepšilo mimo jiné i prodloužením rozvoru náprav – nebo možnostem odložení mobilu. Kdybych měl bezdrátové nabíjení, položil bych ho na nabíječku a přichytil pogumovaným klipsem, ovšem jelikož ho nemám, musím mobil připojovat kabelem. I tak je kam telefon odložit – do prostoru před onen pogumovaný klips. Spolujezdec, který do smartphonu s bezdrátovým nabíjením investoval, ho pořád může na nabíječku umístit, prostoru je tu dost.

Pokud jste už zabrousili do konfigurátoru a zjistili, že X2 nenabízí otvírací prosklenou střechu, důvod je jediný. Téměř třetinu produkce odebírá Čína a tam skoro nikdo střešní okna neotvírá kvůli všudypřítomnému smogu. BMW tedy ušetřilo pár eur při výrobě a pár kilo hmotnosti. Mini Countryman, s nímž jsem na stejné prezentaci taky jezdil, na čínské zákazníky tolik necílí, Evropa je pro něj důležitější, a tak otvírací střechu nabízí.

Sebejistá i na špatném asfaltu

Testovací trasa národní prezentace nás vedla nejprve po dálnici, později po státní silnici, a konečně klikatými a rozbitými okreskami. „Náš“ vůz bez M paketu obouval 18“ pneumatiky s důstojně velkými bočnicemi, které neubíraly jízdního pohodlí na nerovném podkladu. Odpružení samozřejmě není kdovíjak měkké, ale ve spojení s dostatečně vysokými bočnicemi pneumatik i nízkým těžištěm, pramenícím z baterie uložené v podlaze, nemohu pohodlí mnoho vytýkat.

Video se připravuje ...

Verze xDrive30e má samozřejmě pohon všech kol a třebaže jsem si říkal, že času ho vyzkoušet asi mnoho nebude, mýlil jsem se. Vestavěná navigace BMW si totiž v určitých situacích zejména na venkově moc neláme hlavu s tím, jestli je na trase asfalt – když v mapě vidí cestu, naviguje po ní, ať jde o jakýkoliv model. Takže stačilo jednou zapomenout odbočit a promptně našla jinou trasu, která nebyla o mnoho delší. V určitý moment ovšem zpevněný povrch prostě skončil.

„No a co,“ říkal jsem si, „je to crossover se čtyřkolkou, zimní pneumatiky mají kromě bočnice i jakýs takýs vzorek, jedeme. Kdyžtak se vrátíme.“ Přesně jak jsem čekal, s mokrou, ale pevnou polní cestou neměla iX2 sebemenší problém. A to i když nemá žádné jízdní režimy pro pohyb mimo asfalt. Pochopitelně, skutečný offroad to není, ale polňačky se za jejím volantem bát nemusíte.

BMW iX2 BMW iX2

Elektrický pohon je samozřejmě tichý a na vysoké úrovni je i odhlučnění. Ve verzi xDrive30e, v níž je kombinovaný výkon 313 koní, má i velmi příjemnou dynamiku. Na pořádné zhodnocení spotřeby je zhruba sedmdesátkilometrová projížďka pochopitelně málo, stejně jako na odhadnutí, na kolik kilometrů vystačí 64,8 kWh užitečné kapacity baterie – s těmito dvěma čísly si budeme muset počkat na klasický týdenní test.

Už nyní však můžu reportovat, že elektrická X2 je docela povedeným malým crossoverem a zároveň důstojným nástupcem své předchozí generace. Samozřejmě není dokonalá; chyby podle mě souvisí zejména s osekáváním interiéru o tlačítka. Kromě nich ale krátké svezení mnoho problémů nenachází.

BMW iX2 xDrive30e: Základní technická data
Kombinovaný nejvyšší výkon 230 kW/313 k
Kombinovaný nejvyšší točivý moment 494 Nm
Zrychlení na 100 km/h 5,6 s
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Spotřeba (WLTP) 16,3-17,7 kWh/100 km
Dojezd (WLTP) 417-449 km
Kapacita baterie celková/využitelná 66,5/64,8 kWh
Doba nabíjení AC (0-100 %) 6,5 h, 11 kW
Doba nabíjení DC (10-80 %) 29 min, 130 kW
Délka × šířka × výška 4.554 ×1.845 × 1.560 mm
Provozní/celková hmotnost 2.170/2.605 kg
Nejvyšší hmotnost přívěsu 1.200 kg
Objem zavazadelníku 525/1.400 l
Základní cena v ČR 1.384.500 Kč
Marek Bednář
Diskuze (13)

Doporučujeme

3. 4. 2024 14:00
Re: Jděte už s těmi odpornými zkraťáky k šípku!
Normálny človek nenávidí elektro, ale zato komentuje každý jeden článok o ňom :-!
2. 4. 2024 20:10
Re: Tohle je úplně plnohodnotný vůz
To se mi vážně nelíbí, ani sedan ani to SUV. Pokud to bude takhle, tak BMW škrtám z wishlistu :no: Hrozný design...
2. 4. 2024 20:06
Re: Tohle je úplně plnohodnotný vůz
Aby to davalo ekonomicky smysl?

Pockej si na neue Klasse.
2. 4. 2024 17:25
Re: základní data
Při reálné spotřebě 20 kWh/100 km a správném užívání baterie, tedy od 10 do 90 % nepodbijet a nenabijet naplno. Skutečně v létě vychází dojezd 260 km. Si to spočítej.
Avatar - JirkaVejrazka
2. 4. 2024 17:15
Re: základní data
April byl vcera ;-)