Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Žabák slaví abrahámoviny!

Ladislav Čermák
Diskuze (61)
Legendárnímu Citroenu DS je dnes padesát let

Na den přesně půl století dnes uplynulo od okamžiku, kdy se v Paříži v hotelu Grand Palais představil šokované veřejnosti futuristický Citroën DS 19, který kromě revolučního designu nabídl i bezprecedentní komfort a řadu do té doby nevídaných prvků výbavy; kromě známéno hydraulického pérování s nastavitelnou světlou výškou i posilovač řízení, brzdy poháněné tlakovým olejem z pracovního okruhu a tím pádem velmi účinné, samočinnou spojku, jednoramenný volant či bezrámové dveře. Při konstrukci vozu byly použity, kromě nejnovějších aerodynamických poznatků, ve velké míře také pokrokové materiály, jako hliník či plast. Později s faceliftem ještě Citroën přidal natáčecí dálkové reflektory, reagující na polohu předních kol.

Legendárních žabáků, které na dlouho vytvořily etalon pokrokovosti a komfortu, vzniklo za dvacet let výroby téměř půl druhého milionu. Kromě legendární "déesdevatenáctky" i pozdější verze 20, 21 a 23 (na samém sklonku výroby volitelně se vstřikováním paliva), levnější provedení ID, oproštěná od většiny komfortních prvků (s výjimkou pohodlného hydraulického pérování), kombi Break a Familiale, kabriolet, sedan Pallas či několik vládních exemplářů, po neúspěšném atentátu na prezidenta de Gaulla v roce 1962 též pancéřovaných. DS kromě zasloužených prodejních úspěchů dosáhlo i na mnohé sportovní triumfy, mj. v Rallye Monte Carlo či Londýn - Sydney. O významu žabáka svědčí i to, že Citroën dodnes vyvíjí a prodává modely, které na něj stylisticky i filozoficky přímo navazují - nejnověji C6.

Ladislav Čermák
Diskuze (61)