Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C6 – návrat do luxusní třídy

Miroslav Kudělka
Citroen se novým modelem C6 po mnoha letech opět vrací do luxusní třídy, kde si v minulosti vydobyl pozici svým neobvyklým designem i technickými řešeními. Ve stejném duchu byl navržen i model C6.

Jakkoli byl značce Citroen v uplynulých deseti letech vytýkán odklon od zavedeného originálního designu k poněkud nevýrazné šedi, nástup nových modelových řad C3, C2 a C4 ukázal, že designéři této značky ještě svou práci nezapomněli. Vrcholem jak co do modelové řady, tak i designu se však bez pochyby stal nový C6. Svými rozměry - délka 4908 mm, šířka 1860 mm a výška 1464 mm se jednoznačně řadí mezi velké luxusní sedany. Svým designem, podpořeným ještě extrémně dlouhým rozvorem náprav 2900 mm, však v této společnosti bude rozhodně vyčnívat. Jeho křivky rozhodně nenechají nikoho chladným a jistě rozdělí automobilové fandy na dva protichůdné tábory těch, kterým se hodně líbí a těch, kteří jej nemohou ani vidět.

Základní tvar karosérie je v bočním pohledu charakterizován plynulými křivkami, které díky dlouhému přednímu a krátkému zadnímu převisu, společně se splývající střechou navozují dojem velkého kupé. Zajímavým prvkem je třetí boční okno výrazně zasahující do zadní hrany druhých dveří. Neobvyklé je také to, že druhé dveře nemusí ustupovat blatníkům zadních kol. Jestliže boční linie působí velmi čistým a uhlazený dojmem, příď vozu lze označit za nejkontroverznější, zvláště některých úhlů. Naprosto dominantní úlohu na přídi hraje dvojice vodorovných lišt integrující dvojitý šíp, firemní znak. Jejich délka dodává vozu neuvěřitelnou optickou šířku. Celý tento prvek umocňují úzké a vysoké hlavní bi-xenonové natáčecí světlomety protažené daleko do předních blatníků. Motiv dvou žeber se opakuje i ve spoileru, kde propojují mlhové a denní světlomety. Originálně jsou řešeny směrovky integrované do hlavních světlometů. K neobvyklému tvaru přídě jednoznačně patří podobně vyvedené záď. Té dominují dva prvky – konkávní zadní sklo a velmi zajímavé zadní svítilny protažené do horní části blatníků až k zadním sloupkům střechy. Také v zadních svítilnách se opakuje motiv žebrovaných směrovek. Již zmíněné konkávní, prohnuté dovnitř, vychází z tradice Citroenu a navíc podstatně zvětšuje přístupový otvor pro zavazadlový prostor. V jeho víku je třístupňově výsuvný spoiler, který nejen že zvyšuje přítlak zádě ve vysokých rychlostech, ale v případě brzdění je při těchto rychlostech používán jako aerodynamická brzda.

Originální prvky designu se opakují také v interiéru. První neobvyklosti u vozů této třídy si všimnete hned při nastupování, protože vrstvená okna ve dveřích nemají rámečky. U dveří se ještě zdržíme, protože zde se nachází další zajímavost – půlkruhový kryt odkládacího prostoru se dřevěnou dekorací. Po usazení ve všestranně elektricky seřiditelných sedadlech, i vzadu, se před řidičem a spolujezdcem rozprostře jednoduše tvarovaná, souměrná přístrojová deska. Té dominuje střední část. V její vyvýšeném místě nalezneme velký displej pro navigační systém a audioaparaturu. Řidič má před tříramenným volantem jen široký a nízký displej zobrazující veškeré důležité údaje o rychlosti a otáčkách motoru. K dispozici má také jejich promítání na čelní sklo, což je ve vozech Citroen novinkou. Celý interiér se chlubí nadstandardní prostorností, z čehož profitují hlavně cestující na zadních sedadlech. O celkovou pohodu se v interiéru stará automatická klimatizace, která umožňuje volit samostatné klima pro každého cestujícího zvlášť. Řidič má k dispozici pokročilý navigační systém NaviDrive, který lze ovládat i hlasově a jeho výstupy si promítat na čelní sklo. Hlasem lze ovládat i adresář či mobilní telefon. Jízdu v dešti usnadňuje dešťový senzor hlídající stěrače se zcela novou geometrií pohybu, kdy se každý pohybuje nezávisle na tom druhém. Novinkou je u Citroenu také elektrické parkovací brzda, která uvolnila spoustu prostoru na středovém tunelu a nechybí ani parkovací senzory. Bezpečnost podporuje systém LDWS, který hlídá jestli řidič v rychlostech nad 80 km/h nevybočil ze zvoleného směru a v případě nutnosti mu zatřepe se sedadlem. Jinak se o bezpečnost posádky v případě havárie stará celkem devět airbagů a všechny další dnes běžné systémy včetně posuvné opěrky hlavy pro případ nárazu zezadu.

Aktivní bezpečnost má na starosti pokročilý podvozek. Ten je vpředu tvořen lichoběžníkovou nápravou s dalším táhlem eliminujícím vertikální síly na nekvalitních vozovkách. Zadní náprava je víceprvková. Hlavní práci odvádí nejnovější generace hydro-pneumatického pérování. Pracuje s celkem šestnácti charakteristikami a mimo jiné udržuje stálou světlou výšku vozu nezávisle na zatížení. Při rychlostech nad 110 km/h sníží výšku o 12 mm, při pomalé jízdě na nerovné vozovce naopak 12 mm proti standardu přidá. Odpružení vyžaduje údržbu buď po pěti letech, nebo 200 tis. km. Brzdy jsou díky velkým 17“ nebo 18“ kolům dostatečné výkonné, protože na přední nápravě mají kotouče průměr 330 mm a na zadní 302 mm.

O pohon C6-ky se starají dva motory V6. Jeden je zážehový o objemu 3,0 litru a druhý je vznětový přeplňovaný 2,7 l. Zážehový třílitr produkuje výkon 155 kW (215 k) při 6000 ot/min a točivý moment 290 Nm při 3750 ot/min. Vznětový motor dodává výkon 150 kW (208 k) při 4000 ot/min a točivý moment 440 Nm při 1900 ot/min. Je osazen filtrem pevných částic, který potřebuje údržbu po 200 tis. km. Oba motory pracují se šestistupňovou automatickou převodovkou. Díky podobným parametrům zaručují také podobnou dynamiku jízdy. Zrychlení z 0-100 km/h zvládá diesel za 8,9 sekundy zatímco benzínový motor potřebuje 9,4 sekundy, nejvyšší rychlost mají shodnou 230 km/h. Výrazně se ovšem liší ve spotřebě paliva. Vznětový motor si vezme průměrně 8,7 litru nafty, zatímco zážehový třílitr potřebuje 11,2 l na 100 km jízdy.

Nový Citroen C6 vstupuje na trh především s nabídkou exkluzivního designu, protože vše ostatní v jeho výbavě je k dispozici i u konkurence. Cenová hladina v rozpětí 1,25 až 1,63 mil. Kč také není příliš vysoko a tak uvidíme jak si v tomto segmentu tvrdě ovládaném německými vozy povede. Trochu hendikepem mu mohou být pouze dva motory a absence motoru V8, který je v této třídě téměř povinností. V každém případě ovšem zaujme svou originalitou, kterou konkurence v takové míře nenabízí.

Miroslav Kudělka