Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Záhadná závada Tesly Cybertruck měla způsobit nehodu. Nereagovala na řízení, tvrdí majitel

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
56 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (6)

Zablokovaná zadní kola, zrychlující vůz a nereagující volant je recept na problém, který dle vlastních slov zažil novopečený americký majitel Tesly Cybertruck. Jenže je možné, že prostě šlápl na plyn místo brzdy.

Nehody, které způsobilo údajně to, že vůz nereaguje na brzdový pedál, nejsou zas tak výjimečné. Většinou se ukáže, že si řidič pedály spletl a v panice místo brzdy dupal po plynu. Jestli tomu tak je i v případě amerického majitele, který na síti X vystupuje pod přezdívkou Cobra1, je ovšem otázkou.

Ten tvrdí, že jen pár hodin poté, co svůj cybertruck převzal, došlo k problému. Řízení mělo odmítat reagovat, vůz měl sám zrychlovat a brzdy měly selhat v zastavování auta. Zablokovaly však údajně zadní kola, jejichž pneumatiky měly na vozovce nechat 15 metrů dlouhé černé čáry.

Video placeholder
Záznam nehody Tesly Cybertruck • Zdroj: Cobra1/X.com

Video z bezpečnostní kamery, které sdílel na síti X, ukazuje, že tesla jela úzkou silnicí poměrně dlouhou dobu a docela vysokou rychlostí. Pak v dálce po mírné zatáčce vjela na trávník a následně narazila do domu.

Co nicméně video neukazuje dost jasně, je, zda jsou rozsvícená brzdová světla, která by indikovala, že řidič šlape na brzdový pedál, video nicméně nemá zrovna špičkovou kvalitu. Na druhou stranu, majitel se pochlubil fotkami rozbitého vozu, ale ty patnáctimetrové čáry se nám najít nepodařilo.

Tady začínají otazníky. Brzdový systém – pokud člověk šlápne na správný pedál – je silnější než motor právě proto, aby dokázal auto zastavit v případě nějaké závady, která by mohla mít za následek samovolné zrychlování. Běžně navíc nepotřebuje ke své činnosti elektroniku – řidič tlakem na brzdový pedál vytlačuje brzdovou kapalinu z hlavního brzdového válce, s čímž mu pomáhá podtlakový posilovač. Systémy jako ABS či ESP jsou jen nadstavbou, auta brzdí i bez nich.

Jenže elektromobily nemají kde vytvářet podtlak, takže posilovače brzd mívají elektrické – a jejich řídící elektronika už může selhat. To pokud nemají rovnou tzv. brake-by-wire, kde brzdový pedál s brzdovými třmeny není spojen hydraulicky, nýbrž kabelem – senzor na brzdovém pedálu určuje, jaký tlak v hydraulickém brzdovém systému vyvine elektrické čerpadlo. Že by cybertruck něco takového měl, se nám ale nepodařilo ověřit.

Dále mělo selhat řízení, které už u cybertrucku kompletně elektronické je – tzv. steer-by-wire. Zjednodušeně řečeno, řídící elektronika zná natočení volantu a podle toho elektromotor posouvá hřeben řízení a skrz něj otáčí předními koly. Některá auta s tímto systémem mají ještě jako nouzovku klasickou tyč řízení, cybertruck však nikoliv. A tento případ není jediným, kdy cybertrucku selhalo řízení, alespoň podle internetových médií.

Konečně – a tohle je patrně nejvýznamnější indicie směrem k tomu, že za nehodu mohla skutečně závada na vozidle, nikoliv záměna pedálů – řidič cituje zástupce automobilky, s nímž mluvil po telefonu. „Prošli jsme záznamy a kvůli terénu se akcelerátor může, ale nemusí odpojit, když je sešlápnut brzdový pedál. Zablokování zadních kol, to pořád zkoumáme,“ měl říci zástupce automobilky.

Ať už to je jakkoliv, je dobře, že při nehodě nebyl nikdo zraněn. Opravit poškození auta ovšem nebude snadné – nejde ani tolik o škodu, která je podle Tesly zhruba 30 tisíc dolarů (699 tisíc korun), ale o to, že podle slov majitele je čekací doba na díly zhruba rok.

Anketa
Věříte řidiči, že šlapal na brzdu a vůz přesto nezastavil?
Ano, cybertrucky se rozbíjejí pořád
Nejsem si jist/a
Ne, prostě si spletl pedály a chce vinit Teslu

Vstoupit do diskuze (6)