Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájem o head-up displeje celosvětově narůstá

Michal Fokt
Diskuze (56)
Kdysi vymoženost těch nejluxusnějších aut, do sedmi let víceméně "masovka" - head-up displej by se měl stát vcelku běžnou součástí výbavy příštích generací aut.

Head-up displej (HUD) je jednou z ukázek prolínání technických řešení mezi jednotlivými odvětvími průmyslu. Původně vymoženost pro piloty letadel, která se (zase jednou) díky invenci koncernu General Motors objevila i v autech. V Evropě se o její popularitu zasadilo BMW, stále však platí, že se jedná o vymoženost, dostupnou spíše ve vozech vyšší střední a luxusní třídy, i když pochopitelně existují výjimky.

Průzkumy říkají, že dnes má HUD asi 2 % všech prodaných nových aut, zákazníci ale zvyšují zájem o tento velmi šikovný způsob zobrazování důležitých informací v zorném poli řidiče, což pochopitelně bude motivovat výrobce, aby rozšiřovali škálu aut, do nichž bude možné head-up displej namontovat a tím pádem si jej objednat a zaplatit.

Předpokládá se, že do roku 2020 bude už mít HUD každé deváté vyrobené auto! Dnes se na čelní sklo zpravidla promítá aktuální rychlost, informace ze satelitní navigace a výstražná hlášení, časem ale určitě nebude problém škálu zobrazovaných údajů rozšířit, pokud to nezačne být kontraproduktivní.

I HUD ovšem mají svá úskalí - nejsou úplně kompatibilní s polarizačními slunečními brýlemi a problémem je stále ještě cena - přibližně dvacet tisíc za projektor, to není žádná láce. Ale jako v případě každé novinky s "kusovou" výrobou, s masovější produkcí bude cena postupně klesat.

Pořídili byste si vy do svého auta HUD, pokud by to výrobce nabízel nebo je to podle vás zbytečnost a další zdroj případných problémů se spolehlivostí?

Michal Fokt
Diskuze (56)
11. 7. 2013 18:59
Re: Cadillac DTS to měl už v roce 2000
Snad se držíme kontextu, ne? HUD, noční vidění, ani MR tlumiče nejsou produkt automobilek.

Například klimatizace se datují před první světovou válku. Sice se nemontovaly do aut, ale princip je pořád stejný. Nemám čas ten tvůj seznam rozebírat. Ano, jsou vynálezy, které skutečně patří automobilkám. Ale třeba ani airbag není vynález automobilek. Tobě však asi jména Linderer, Hetrick, Kobori a Breed nic neřeknou. Právě Breed Corp. to pak nabídla Chrysleru.
Avatar - Barrichello
11. 7. 2013 15:56
Re: Cadillac DTS to měl už v roce 2000
Turbo, klimatizaci, automatickou převodovku , první airbag, vypínání válců, palubní počítač. atd taky vymyslelai všechno externí firmy vid.
Je divný že jako první to vždy uvedl do výroby GM popř. Chrysler. že to ty externí firmy nenabídli někomu jinýmu a že ti jiní po tom neskočili >:D >:D >:D
10. 7. 2013 11:20
Re: Cadillac DTS to měl už v roce 2000
Pokud jde o ty tlumiče, má je i TT (2006, tedy stejný rok jako R8), nebo S3. V R8 je ta aplikace celkem nezajímavá, na takových autech se používají mnohem exotičtější věci. Například u Ferrari je představili v roce 2006 na 599, ale 430, pokud vím, je nikdy nedostala, až 458, tedy 2009.

Pokud jde o HUD v autech, zkus spíš tak 80. léta. Měl ho třeba i Nissan 240SX (od roku 1989). Je to jedna z těch technologií, o kterých lidé ani nevědí, že ji chtějí.
10. 7. 2013 11:04
Re: Cadillac DTS to měl už v roce 2000
Tyhle technologie však nevymyslela žádná automobilka. Maximálně lze říct, že je to otázka vize. Tedy vidět v nějaké technologii budoucnost a nalít do ní peníze, aby klesla cena a mohl jsi ji masově nasadit. Do luxusního sedanu narvat to nejlepší, co je na trhu, není žádné umění. Umění je takové auto sladit, prodat a vydělat peníze na to, aby sis něco takového mohl dovolit.
10. 7. 2013 10:48
Re: Skoro všude