Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zákaz spalovacích motorů v roce 2035? Politici ukazují na základní problém

Matyáš Kunst
Diskuze (311)

Odpor proti zákazu prodeje spalovacích motorů je stále hlasitější a zní především ze sousedního Německa. Do bizarního nařízení se opřel předseda největší opoziční koalice a poukázal na základní problém.

Ačkoliv nařízení o úplném zákazu prodeje spalovacích motorů po roce 2035 již prošlo konečným schválením Evropským parlamentem, o jeho proveditelnosti se stále vedou vášnivé debaty.

Jedním z nejhlasitějším odpůrců je paradoxně Německo, které si v oblasti elektromobility nevede vůbec špatně - pyšní se druhou nejpokročilejší nabíjecí infrastrukturou v Evropské unii a v ohledu počtu prodaných elektromobilů obsadil první příčku. Vody před nedávnem rozvířil předseda tradiční politické strany CDU, která v koalici se stranou CSU představuje největší opoziční subjekt ve spolkovém sněmu (fakticky dolní komora parlamentu).

Friedrich Merz se na předvolební akci nechal slyšet, že: „Zákaz spalovacích motorů musí být co nejdříve zrušen, protože dnes nemůžeme vědět, jaký druh mobility lze v budoucnu vyvinout skutečně ekologicky neutrálním a ke klimatu šetrným způsobem“.

Rýpl si také do protistrany v podobě Roberta Habecka ze strany Zelených, který momentálně zastává pozici ministra hospodářství: „Oba dva máme společné následující: nemáme ponětí o technologiích. On ne a já také ne. Proto si dnes nesmíme troufat rozhodovat o tom, které technologie budou za deset, patnáct nebo dvacet let ty správné, abychom si udrželi prosperitu a přiměřeně chránili klima“.

Tímto samozřejmě naráží na minimální flexibilitu tohoto nařízení, která ve své podstatě demotivuje od výzkumu dalších možností, ale neustálého vylepšování jedné jediné technologie, jejíž dopad stále není zcela zmapován. „Nejrychlejší způsob, jak učinit tuto zemi klimaticky neutrální, je v tuto chvíli úplně vše zavřít. Pak budeme klimaticky neutrální už zítra, ale kdo o to opravdu stojí?“

Video se připravuje ...

Matyáš Kunst
Diskuze (311)

Doporučujeme

29. 5. 2024 18:10
Re: Smutná pravda
Tvoj nick, obsah príspevkov aj IQ sú na jednej úrovni. Hovorí sa jej nula.
29. 5. 2024 15:02
Re: Syntetická paliva
No když myslíš. Propána, vždyť pro Evropu bys musel zastavět minimálně pětinu Sahary a nechci vidět, co tam s tím udělá ten písek, jak se to projeví na atmosféře, proudění vzduchu... To už má spíše smysl ten vodík, kde je to proti baterkám jen 2-2,5násobek a ne skoro řádový rozdíl.

Čím vyrovnanější je výroba OZE, tím méně máš přebytků a tím výhodnější je jich stavět méně, než stavět skoro desetkrát tolik, abys z toho složitě dělal přes několik energeticky náročných procesů umělý benzín, když to pro pohyb můžeš použít už hned v první fázi.

Slunce s větrem se dost dobře doplňují (alespoň v Evropě), takže těch přebytků zas tolik mít nebudeš (jen se podívej třeba v EU, jak se doplňuje slunce a vítr, dej si ty grafy přes sebe a uvidíš, že to docela odpovídá průběhu spotřeby).

Slyšel jsem už hodně argumentů proti EV, ale aby se jako řešení vytahovala paradoxně jedna z hlavních výtek na jejich adresu, a ještě se řádově zhoršila, něco takového bych opravdu nikdy nečekal. Ne, opravdu nemá smysl stavět skoro řádově více OZE jen proto, abychom si dál jezdili ve spalovacích autech.
Avatar - Barrichello
29. 5. 2024 12:25
Re: Syntetická paliva
Kde to chci postavit? Chile, Argentina, Venezuela, Kuba, Peru, Afrika, Arábie, Asie, Austrálie, Ukrajina atd

Tam je nevyužitých ploch na miliardy větrníků nebo FV panelů :-)
29. 5. 2024 09:15
Re: Syntetická paliva
Nezapomněl, vždyť o tom detailu jsem mluvil, cituju "Vyrábět to občas v omezeném množství z přebytků, kdy je cena elektřiny nízká nebo záporná, to ještě jo, ale jinak je to finanční a energetická sebevražda"

Je to okrajové řešení. Velmi okrajové. Příklad. Řekněme, že máš FVE, která ti v létě udělá 100 kWh. 50 kWh spotřebuješ, 50 kWh bude přebytek v poledne a odpoledne, který nedokážeš spotřebovat. Na těch 50 kWh v elektromobilu ujedeš cca 200 km. Z 50 kWh v přebytcích vyrobíš tak 2 litry paliva, na to ujedeš tak 25-40 km. Pokud by ty přebytky dělaly polovinu veškeré energie, tak tím pokryješ asi tak 1/6-1/8 vozového parku. Jestli FVE doplníš větrem, čímž tu výrobu o něco vyrovnáš a přebytky srazíš výrazně níž, tak ještě méně.

To pak totiž ze 100 kWh uděláš třeba 80 kWh pro EV (cca 350 km), zbyde ti 20 kWh na syntetiku, z čehož uděláš asi litr paliva na ujetí 15-20 km. Takže ti ty slavné přebytky pokryjí asi 1/20 vozového parku.

A když těch OZE postavíš více, aby ty přebytky postačovaly na větší podíl vozového parku, kde to chceš proboha stavět? Kdybys to chtěl třeba pro všechna česká osobní auta, musel bys ročně vyrobit tak 120-150 TWh energie. Ve Španělsku z 1 km2 FVE uděláš asi 8 GWh ročně. Takže tam bys tím musel zasekat 17 tisíc km2 jen pro potřeby osobních aut v ČR, samo Španělsko by si tím muselo pro své potřeby zasekat asi 70 tisíc km2 (rozloha Španělska je 506 tisíc km2). Když k tomu připočítáš užitkovou dopravu, tak si to vynásob dvěma, cca 35 tisíc km2 pro ČR, 140 tisíc km2 pro Španělsko. A teď si představ celou Evropu.

Ne, v pohodě to na syntetická paliva jezdit nebude. Už pro EV máme nedostatek energie (je to jeden z nejčastějších argumentů proti nim), fakt nevím, kde chceš postavit zdroje, které tuto potřebu téměř řádově zvýší.

Znovu ti říkám, na syntetická paliva raději zapomeň. Zní to hezky do doby, než začneš počítat. Bude to bohužel okrajová a spíše docela drahá legrace pro "veterány" (čímž mám na mysli jakékoli spalovací auto, klidně i to vyrobené v roce 2034). Bude to něco, co si zaplatí majitel Porsche na víkendovou projížďku, ale ne někdo, kdo pravidelně jezdí v Sanderu. Pokud se nenajde jiná cesta, jak to vyrábět bez elektřiny, kterou umíš zužitkovat výrazně efektivněji v EV, je to sebevražda.
Avatar - Barrichello
28. 5. 2024 13:53
Re: Syntetická paliva
Zapoměl si na jeden maličký fakt, co budou v létě dělat ty země, kde investoři postaví mraky FVE a větníků s elektřinou, kterou nejde využít?
Nic? Nebo budou těžit kryptoměny?
Nebo budou vyrábět vodík? Nebo nabijí baterky a budou do EU a USA posílat nabíté baterky?

A není ze všechno nejjedodušší vyrobit z přebytků to syntetické palivo? A poslat ho tankerem jako ted ropu nebo benzín/naftu?

Že to ve 100% nenahradí ropu všichni vědí. To ani nikdo neplánuje. Ccca 30% přejde na EV, 40% si to nebude už moc dovolit jezdit autem a přjedou na dobytčáky - přeplněná mhd, dálkové busy, vlaky a ten zbytek v pohodě může dál jezdit na syntetická... :-)