Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Září 2017 na Veterán.auto.cz: Talbot, Triumph a Vauxhall

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V devátém měsíci letopočtu 2017 jste si serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst o dvou méně známých vozech z Albionu a jednom francouzském, ovšem pod italským vedením a s německým motorem...

Talbot vedl od roku 1935 Antonio Franco Lago, který koupil krachující francouzskou část koncernu S.T.D. (Sunbeam-Talbot-Darracq). Do názvu nové společnosti, ovšem se starým sídlem v Suresnes logicky umístil i svoje jméno. V poválečné době se čtyřapůllitrovým talbotům dařilo na sportovním poli, v Grand Prix i Le Mans, ale o produkčních autech to neplatilo. Jak se později ukázalo, typ T14 debutující v polovině 50. let byl posledním modelem značky. Tedy v epizodě s Lagem. Půvabná kupé nejprve poháněl čtyřválec 2,5 l, ale chyběl výkon, tak se firma rozhodla použít osmiválec BMW, jehož objem byl zmenšen z 2,58 na 2,48 l. Podvozek s bubnovými brzdami a listovými pery byl však již notně zastaralý, auta neuspěla ani v USA. Lago prodal automobilku Henrimu Pigozzimu, instalace slabého V8 Ford/Simca 2,35 l však byla už jen labutí písní modelu. Značku Talbot v 80. letech nakrátko obnovil koncern PSA, který převzal evropské aktivity Chrysleru a Simcu zrušil. Dodnes na obě vlastní práva.

Britský Triumph proslul zejména sportovními vozy, produkce těch čistě cestovních není příliš známá. Po druhé světové válce, kdy byla firma prodána společnosti Standard, se u nich uplatil výrazný a ostrý „žiletkový“ design, který byl protipólem tehdejší oblé konkurence. Ten včetně výrazných prolisů vyznával i malý, ani ne čtyřmetrový dvoudveřový Mayflower. Tvary připomínající zmenšené vozy Bentley a Rolls-Royce navrhli Leslie Moore a Walter Belgrove, Auta dostala už samonosnou karoserii, obří zasklenou plochu a vešli se do nich čtyři lidé. Řadový čtyřválec 1,27 l měl sice jen rozvod SV, ale hliníkovou hlavu. Podvozek vpředu vyznával už nezávislé závěsy s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, ty zdědily i Triumphy řady TR. Vzadu byla tuhá náprava a listová pera. Mayflowery se montovaly i v Austrálii a Švédsku, ale výroba běžela jen necelé čtyři roky a vzniklo jen 35 tisíc aut.

Ani v USA se malý vůz s luxusní výbavou neprosadil.

Vauxhall koupil americký koncern General Motors dříve než Opel. Přesto si britské vozy z Lutonu udržely svébytnost až do unifikace výrobního programu v osmé dekádě minulého věku. Významným milníkem v historii byla řada Cresta, která vznikala ve čtyřech generacích osmnáct let. Oblou, postupně modernizovanou sérii E s řadovým šestiválcem 2,26 l nahradila zamerikanizovaná PA, později s motorem 2,65 l. Hranatější Cresta PB dostala v průběhu produkce větší šestiválec 3,29 l. Až do poloviny 60. let představovala středně drahou modifikaci řad Velox a Wyvern. U poslední PC se uplatnil korporátní design s inspirací v láhvi Coca-Coly, takže vauxhally připomínaly soudobé chevrolety i holdeny, ale nebyly jejich „erbovními“ variantami. Objevily se dokonce konverze na kombi, sama britská královna používala tato praktická auta v generacích PA a PC.

Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Posledním sériově vyráběným modelem značky Talbot-Lago bylo sportovní kupé T14 LS s čtyřválcovými a osmiválcovými motorey. V letech 1955–59 jich bylo vyrobeno jen 54 kusů. Rodák z italských Benátek Antonio Franco Lago (1893–1960) byl jedním ze zakladatelů italské Národní fašistické strany, ale brzy změnil názor, dostal se do sporu s Benitem Mussolinim a musel před ním utéct do Francie. V roce 1935 koupil od svých...

chevrolet opel chevrolet opel

Celý článek: Talbot-Lago 2500 T14 LS: Poslední v řadě

Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Britská automobilka Standard přivezla v říjnu 1949 na londýnský autosalon malý dvoudveřový Triumph Mayflower, upoutávající pozornost svými ostrými hranami. Na konci druhé světové války zorganizoval Sir John Black prodej automobilky Triumph, známé především výrobou sportovních vozů, společnosti Standard Motor Company. Obě strany se dohodly na ceně 75 000 liber sterlingů. Po skončení války a obnově poničených továren začal...

chevrolet opel chevrolet opel

Celý článek: Triumph Mayflower (1949-1953): Na ostří nože

Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Britská automobilka Vauxhall vyráběla v letech 1954 až 1972 šestiválcový model Cresta, který byl zpočátku luxusnější variantou typu Velox. Čtyři generace se označovaly písmeny E, PA, PB a PC. Zakladatelem Vauxhallu byl skotský námořní inženýr Alexander Wilson. V roce 1857 založil ve stejnojmenné londýnské čtvrti dílnu na výrobu čerpadel a lodních motorů. Prvním čtyřkolovým vozidlem Vauxhall byl jednoválcový automobil z roku...

chevrolet opel chevrolet opel

Celý článek: Vauxhall Cresta: Kočár pro královnu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)