Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zemřel Bob Wallace, bývalý testovací jezdec Lamborghini

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 24. 9. 2013
Bob Wallace, bývalý testovací jezdec automobilky ze Sant'Agaty, odešel na věčnost. Bylo mu pětasedmdesát let.

Bob Wallace se narodil v roce 1938 v Aucklandu na Novém Zélandu. V jednadvaceti odešel do Itálie, kde pracoval u Scuderie Serenissima a pak u závodního týmu Camoradi USA. V letech 1960 a 1961 byl přítomen vítězství slavné Birdcage, tedy ptačí klece Tipo 61 v 1000 km Nürburgringu v pozici šéfmechanika, dříve ale i aktivně sám závodil. Mimochodem, první triumf na Nordschleife si vybojovali Dan Gurney a Stirling Moss, druhý Američané Masten Gregory a dnes trochu pozapomenutý Lloyd Lucky Casner, který byl zároveň majitelem zmíněného týmu.

Wallace přešel k Automobili Lamborghini, které se však oficiálně závodů nezúčastňovalo, neb to její zakladatel zakázal. Byl zaměstnancem firmy prakticky od začátku, kdy se Ferruccio Lamborghini rozhodl kromě traktorů vyrábět také auta, tedy od roku 1963. Vydržel zde plných dvanáct let. Zůstal mechanikem, který pomáhal vyvíjet vidlicový dvanáctiválec, stal se z něj ale zároveň testovací jezdec. Zkoušel experimentální prototypy na italských dálnicích, hlavně v nočních hodinách. Tehdy totiž mohl jet s klidem i přes 270 km/h.

Jeho úkolem však nebyly jen zkušební jízdy aut před uvedením do sériové (no, tehdy spíš kusové) výroby. Podílel se přímo na vzniku legendární Miury a zejména její verze Jota, kterou si vlastně postavil jako závodní speciál a firma z ní odvodila silniční verzi SVJ. Původní Jotu prodala a při havárii ji nový majitel zničil. Dnes existuje replika, kterou britskému nadšenci pomáhal stavět... no kdo jiný než Bob Wallace?

Se zákazem závodní činnosti značky s býkem nesouhlasil, proto se sám a na vlastní pěst ve volném čase pustil do stavby speciálů. Nakonec dostal od Ferruccia svolení a volnou ruku při výběru dílů. Kromě Joty stvořil ještě Urraco Bob a Jaramu Rally. Mimochodem, podle některých je Miura prvním superautomobilem světa. Jiní tento primát však připisují Mercedesu 300 SL. Jeho žákem byl také Valentino Balboni, muž, kterého fanouškům značky nemusíme nijak zvláště představovat a který nakonec Wallaceho ve funkci vystřídal.

Po krátkém návratu na Nový Zéland se Bob odstěhoval do USA, bydlel konkrétně v arizonském Phoenixu a věnoval se renovaci veteránů. Ve čtvrtek 19. září 2013 jej podle Autosportu v plné práci stihl infarkt, kterému bohužel podlehl. Server GT Spirit.com přitom jeho smrt označil za tragickou. No, tragédie to určitě je, byť se jednalo o přirozený odchod.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor